عصر بازار

تسهیلات به کارگاه‌های دارای چک برگشتی هم داده می‌شود

عصر اعتبار- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش گذار از اقتصاد غیر رسمی به اقتصاد رسمی از اصلاح قانون ممنوعیت پرداخت تسهیلات به کارگاه‌های دارای چک برگشتی و بدهی غیر جاری خبرداد و گفت: از ۲۲.۵ میلیون نفر کارگر در کشور ۱۶ میلیون نفر بیمه شدند.

تسهیلات به کارگاه‌های دارای چک برگشتی هم داده می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش گذار از اقتصاد غیر رسمی به اقتصاد رسمی که با حضور کانون‌های عالی کارگری برگزار شد، اظهار داشت: به دنبال این هستیم تا با تسهیل فضای کسب و کار، اقتصاد رسمی را تقویت کنیم و براساس آن چالش‌های اقتصاد غیر رسمی به کمترین حد خود برسد.

    ربیعی افزود: در زمان شوروی سابق موضوع غیر رسمی شدن اقتصاد به صورت انبوه انجام شد.

    وی با اشاره به اقتصاد غیر رسمی به عنوان یکی از راهکارهای توسعه و رونق اقتصادی شناخته می‌شود، گفت: در کشور ما با 2 پدیده اقتصاد رسمی و اقتصاد غیر رسمی مواجه هستیم که بخش قابل توجهی از اقتصاد رسمی ما دچار رکود شده‌است که این بخش از صنعت به سمت کارگاه‌هایی کوچک و خرد پیش می‌رود.

    وی گفت: در ایران 22.5 میلیون نفر در کشور شاغل داریم که از این تعداد 16 میلیون نفر بیمه هستند که با نسبت 2 به یک وجود داشته است یعنی آنکه اگر 2 شغل رسمی ایجاد می‌شود، یک شغل غیر رسمی هم در کنار آن ایجاد شده است.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آماری از میزان اشتغال و نسبت آن با رشد اقتصادی گفت: به عنوان مثال در کشوری همانند ایتالیا، بعد از آنکه رشد اقتصادی به یک درصد رسید، بیکاری جوانان به 42.5 درصد رسید، بنابراین این موضوع حتی در کشورهای توسعه یافته نیز مصداق دارد.

    ربیعی افزود: گذار از اقتصاد غیر رسمی به اقتصاد رسمی مطلوب است، اما یکی از این کارها باید قانون رفع موانع تولید و ایجاد مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری است، چرا که باید هزینه رسمی کردن اقتصاد را باید خودمان بپردازیم.

    وی گفت: حدود 10 میلیون نفر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در 3 سال گذشته بیمه شدند که از خدمات تأمین اجتماعی و درمان برخوردار نبودند. این تعداد افراد شانه اقشار حاشیه‌نشین کشور بودند که اتفاق بسیار مثبتی در کشور بود؛ این موضوع 3 هزار میلیارد تومان برای کشور بار مالی داشت و برای هر نفر 36 هزار تومان تقریباً هزینه شد.

    وی گفت: ما ناچاریم بیمه درمانی را ادامه دهیم و بیمه فراگیر را به همین دلیل در برنامه ششم توسعه کشور گنجاندیم؛ متاسفانه نظام مزدمان انعطاف لازم را ندارد، چرا که در رسمی کردن اقتصاد، کارفرمایان همراهی نمی‌کنند.

    ربیعی افزود: باید بتوانیم تمام مشاغل را تحت پوشش اقتصاد رسمی بیاوریم که این موضوع از طریق نظام مزد و بهبود مستمر فضای کسب و کار محقق خواهد شد، اما از طریق راه‌های فیزیکی نمی‌توان این موضوع را پیش برد.

    ربیعی همچنین از لزوم رایگان کردن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در رسمی سازی اقتصاد ایران خبر داد و گفت: اگر ظرفیت‌های لازم و زیرساخت‌ها آماده باشد و در صورت همراهی سایر بخش‌ها می‌توان در مورد ارتقای مهارت کارگران نیز کار کرد.

    وی با اشاره به اینکه باید قالب تعاونی‌ها را در بسیاری از مشاغل کشور پیاده‌ کنیم‌، گفت: طرحی را در حال آماده‌سازی داریم که تمام مشاغل کشور در قالب تعاونی پیاده‌سازی شوند و بر همین اساس آمار مشاغل غیر رسمی به طور محسوسی کاهش یافت.

    وی همچنین از اصلاح قانونی برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و خرد خبر داد و گفت: زیرا در دولت تصویب کردیم که بنگاه‌هایی که بدهی‌های غیر جاری و چک برگشتی دارند، نیز بتوانند از تسهیلات استفاده کنند و همچنین برخی موانع کسب و کار نیز در دولت برداشته شده است که گام‌های خوبی برای توسعه طراحی تولیدی در کشور خواهد بود.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار امیدواری کرد، سه‌جانبه گرایی‌ها همچنان وجود داشته باشد و برای کاهش دغدغه کارگران گام‌های اساسی برداریم و در تلاش هستیم تا شیب رضایت‌مندی در جامعه کارگری و کارفرمایی به سمت مثبت حرکت کند و این موضوع در گروی همراهی دیگر شرکای اجتماعی است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو