عصر بازار

رونمایی از طرح جایگزین «شبنم» و «ایران کد» در سال ۹۵

عصر اعتبار- معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طرح کد رهگیری جایگزین طرح‌های «شبنم» و «ایران کد» در سال ۹۵ می‌شود.

رونمایی از طرح جایگزین «شبنم» و «ایران کد» در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، سید علیرضا گلستانی زاده با حضور در بخش خبری 21 شبکه یک سیما با اشاره به اینکه قاچاق یکی از عوامل اخلال در اقتصاد مقاومتی است، اظهارداشت: قاچاق از 6 میلیارد دلار در سال 84 با روند رو به رشد به 19 میلیارد در سال 87 و 25 میلیارد دلار در سال 92 رسید.

    وی گفت: این آمار شامل 17.2 میلیارد دلار قاچاق ورودی و حدود 7.8 میلیارد دلار قاچاق خروجی است. گلستانی زاده افزود: با آسیب شناسی و برنامه ریزی که انجام شد، در سال  93 توانستیم ضمن مهار رشد قاچاق درحوزه کنترل و کاهش قاچاق هم اقدامات خوبی انجام دهیم به نحوی که قاچاق در پایان سال 93، با حدود 5 میلیارد دلار کاهش به 19 و  8 دهم میلیارد دلار رسید.

    وی با اشاره به اینکه بخش عمد ای از این قاچاق مربوط  به قاچاق خروجی است، گفت: با کنترل خروج سوخت توانستیم بیش از 4 میلیارد دلار از قاچاق سوخت را کاهش دهیم.

    معاون برنامه ریز ی، ‌نظارت و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: کشورمان 100 میلیارد دلار حجم تجارت، 144 گمرک داریم در حالی که در اقتصادهایی بزرگتر از اقتصاد ما مانند کره جنوبی با 1000 میلیارد دلار حجم تجارت، 59 گمرک وجود دارد که این تعدد گمرکات منافذی برای ورود و خروج کالا می‌شود.

    گلستانی زاده با بیان اینکه بیشترین حجم واردات و صادرات ما از 28 گمرک انجام می شود، ادامه داد: از این تعداد تنها در 11 گمرک، ‌دستگاه ایکس ری داریم و کنترل دستی و چشمی، ‌کامل و کافی نیست.

    وی گفت: پارسال 52 کانتینر حامل یخچال قاچاق، 62 کانتینر باتری خودرو، 49 هزار قلم کالا خانگی، ‌ 9 کانتینر لوازم خانگی آلمانی، 500 هزار قلم تجهیزات پزشکی به ارزش بیش از 73 میلیون دلار، لنج حامل 32 هزار گوشی موبایل، 150 تن پوشاک قاچاق کشف شد.

    معاون برنامه ریزی، ‌نظارت و هماهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه امسال هم‌ 9 کانتینر پوشاک قاچاق کشف شد، تصریح کرد: برنامه ریزی برای برخورد با قاچاق‌های کلان و سازمان یافته، پیگیری تسهیل تجارت فرامرزی، رفع موانع تجارت سالم و مدیریت تقاضا از رویکردهای این ستاد برای مبارزه با قاچاق است.

    گلستانی زاده گفت: برای کنترل کالاها طرح کد رهگیری، مطرح و آئین نامه آن نوشته شده است و اجرای آن امسال در برخی کالاها آغاز می‌شود. وی گفت: این طرح جایگزین طرح‌های «شبنم» و «ایران کد» در سال 95 می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی