عصر بازار

آسیب‌شناسی نظارت شرعی بانک مرکزی بر عملیات بانکی

عصر اعتبار- مرکز پژوهش‌های مجلس چگونگی نظارت شرعی بانک مرکزی بر فعالیت‌های نظام بانکی را مورد بررسی آسیب‌شناسانه قرار داد.

آسیب‌شناسی نظارت شرعی بانک مرکزی بر عملیات بانکی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با اعلام این مطلب که منظور از نظارت شرعی، کلیه اقدامات نظارتی است که به منظور حصول اطمینان از انطباق عملیات شبکه بانکی با شرع انجام می شود، آمده است: فقدان نظارت شرعی در شبکه بانکی می تواند موجب گرفتار شدن بانک ها و مشتریان در ورطه ربا و یا بطلان عقود و به خطر افتادن روابط مالکیت در اقتصاد شود. وجود قانون عملیات بانکی بدون ربا در ایران از سال 1362، هر چند زمینه ساز فعالیت شرعی بانک ها بوده است، اما به دلیل فقدان نهادها و استانداردهای مشخص برای نظارت شرعی، موارد متعددی از عدم انطباق عملیات بانک ها با شرع مشاهده می شود. این در حالی است که طی حدود دو دهه اخیر، نهادهای بین المللی متعددی به منظور تدوین استانداردها و اصول تضمین کننده شرعی بودن عملیات بانک ها تاسیس شده است.

    در گزارش مرکز پژوهش ها پس از بیان اهمیت و ضرورت نظارت شرعی بانک مرکزی و نیز سطوح و مراحل مختلف آن، ابعاد قانونی این موضوع در ایران واکاوی شده است. بررسی ها نشان می دهند که نظارت شرعی در ایران به لحاظ قانونی، نهادی و اجرایی ضعیف است و این امر منجر به بروز آسیب های متعددی در نظام بانکی شده است. لذا در این گزارش مهمترین آسیب های ناشی از ضعف نظارت شرعی، که عبارتند از: تغییر ماهیت عقد وکالت به مالکیت، عدم نظارت بر مصرف وجوه در مورد تخصیص در بانک ها، عدم انطباق عملیات ارزی بانک ها بر بانکداری بدون ربا، و محتوازدایی از عقود اسلامی (مشارکتی و مبادله ای) و استفاده صوری از آنها، بررسی شده اند.

    دو بخش پایانی گزارش نیز به بررسی روند تحولات نهادی در معماری مالی اسلامی بین المللی، جایگاه نظارت شرعی در کشورهای مختلف و انواع الگوهای طراحی شده به این منظور و نهایتاً معرفی دو نهاد بین المللی که عهده دار تدوین استانداردها و دستورالعمل های نظارت شرعی در موسسات مالی اسلامی هستند، پرداخته است.

    .

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو