عصر بازار

بحران مالی در اروپا همه‌گیر می‌شود

عصر اعتبار- فرانسه و ایتالیا در حالی که رشد اقتصادی پائینی دارند، قادر نیستند از بحران مالی خود فرار کنند.

بحران مالی در اروپا همه‌گیر می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، بحران بدهکاری در اروپا کم‌کم همه‌گیر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود مشکلات یونان، پرتغال، و اسپانیا در ماه‌های اخیر بیشتر هم شود. اما این بحران کم‌کم به هستۀ اروپا هم در حال سرایت کردن است و مخصوصاً ایتالیا و فرانسه در این بین آسیب‌پذیرتر هستند.

    برخی می‌گویند این دو کشور بزرگ و البته مدرن شاخص‌های اقتصادی مطلوبی دارند. ایتالیا و فرانسه، به ترتیب سیزدهمین و نهمین اقتصادهای بزرگ جهان هستند. تولید ناخالص داخلی در سال در 2014 در کشور ایتالیا به ازای هر فرد 34.500 دلار و در فرانسه هم 40.400 دلار بوده است. به علاوه، این دو کشور اروپایی جمعیت زیاد، نیروی کار آموزش تحصیلکرده و موثر، زیرساخت مطلوب، اقتصادی قوی، و همچنین سرمایۀ اجتماعی خوبی دارند.

    ایتالیا و فرانسه در بخش صنعت و کشاورزی هم قدرتمند هستند. تولید محصولات با فناوری بالا و پیشرفته، کالاهای لوکس، محصولات غذایی، داروسازی، و البته فعالیت در بخش مد نیز در این دو کشور بسیار برجسته و قابل توجه هستند. صادرات ایتالیا و فرانسه چشمگیر است و هر دو از کشورهایی هستند که سالانه توریست‌های بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب می‌کنند.

    پس سئوال اینجاست که چرا باید این دو کشور به بحران نزدیک باشند!؟ واقعیت اینجاست که بدهی ایتالیا حدود 259 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور اروپایی است که این رقم 55 درصد رشد از سال 2007 را نشان می‌دهد. وضعیت فرانسه نیز بهتر از این نیست و بدهی این کشور 280 درصد تولید ناخالص داخلی‌اش است که نشان از افزایش 66 درصدی از سال 2007 دارد. تازه در این ریزحساب برخی موارد همچون تعهداتی که این دو کشور برای بهداشت عمومی دارند هم در نظر گرفته نشده است.

    بدون اصلاحات اقتصادی، بدهی این دو کشور به شدت و سریعاً افزایش نیز پیدا خواهد کرد. فرانسه و ایتالیا در محیطی با رشد اقتصادی پایین و البته تورمی آرام قادر نیستند که از بحران مالی خود فرار کنند. تولید ناخالص داخلی این دو کشور لازم است که حدود دو برابر ارقام فعلی باشند تا اینکه بدهی این دو کشور کاهش پیدا کند، این در حالی است که قیمت پایین انرژی نیز نمی‌تواند بحران مالی این دو کشور را مخفی نگاه دارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی