عصر بازار

اوضاع اقتصادی به روایت ۲۹۱ تشکل

عصر اعتبار- مرکز پژوهش‌های مجلس نتایج بررسی اوضاع اقتصاد ایران در پاییز سال ۹۴ را با پرسش از ۲۹۱ تشکل اقتصادی اعلام کرد.

اوضاع اقتصادی به روایت ۲۹۱ تشکل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، مرکز پژوهش های مجلس نتایج پایش محیط کسب و کار ایران در پاییز 1394 ارزیابی 291 تشکل اقتصادی سراسر کشور از مولفه های ملی محیط کسب و کار در ایران را منتشر کرد. برآیند (میانگین وزنی) ارزیابی291 تشکل اقتصادی سراسر کشور از 21 مؤلفه ملی محیط کسب و کار ایران در پاییز 1394، نمره 6.04 از 10 (نمره بدترین ارزیابی) بوده که اندکی نامناسب تر از ارزیابی تابستان 1394 (با میانگین 5.81) است. همچنین این نمره بیانگر آن است که محیط کسب و کار ایران در پاییز 1394 در مقایسه با فصل مشابه سال قبل (پاییز 1393 با میانگین 5.81 از 10) نیز اندکی نامساعدتر ارزیابی شده  است.

    در این مطالعه، به ترتیب سه مؤلفه «مشکل دریافت تسهیلات از بانک ها»، «ضعف بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و نرخ بالای تأمین سرمایه از بازار غیررسمی» و «بی تعهدی شرکت ها و مؤسسات دولتی به پرداخت به موقع بدهی خود به پیمانکاران «نامناسب تر از بقیه مؤلفه ها ارزیابی شده و مؤلفه های «ضعف زیرساخت های تأمین برق»، «ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف کننده» و «ضعف زیرساخت های حمل و نقل» نسبت به سایر مؤلفه ها در پاییز 1394 مساعدتر محسوب شده اند

    تشکل های اقتصادی استان های بوشهر، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان به ترتیب با میانگین ارزیابی 8.49، 7.46، 7.40 و 7.19 مجموعاً ارزیابی بدتر و تشکل های اقتصادی استان های سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، یزد و قزوین به ترتیب با میانگین ارزیابی 4.27، 5.05، 5.08 و 5.33 مجموعاً ارزیابی بهتری نسبت به تشکل های سایر استان ها از وضعیت مؤلفه های محیط کسب و کار در پاییز 1394 ارائه کرده اند

    همچنین وضعیت محیط کسب و کار ایران در پاییز 1394 براساس نظریه عمومی کارآفرینی شین، 5.99 از  10 (عدد 10 بدترین ارزیابی) ارزیابی شده است به طوری که میانگین ارزیابی محیط اقتصادی )شامل محیط مالی، محیط اقتصاد کلان، ساختار تولید و محیط جغرافیایی) 5.88 و میانگین ارزیابی محیط نهادی (_شامل محیط سیاسی، محیط حقوقی، محیط فرهنگی و ساختار دولت، محیط فناوری و نوآوری و محیط آموزشی و علمی) 6.10  است.

    ارزیابی تشکل های مشارکت کننده در این مطالعه از مؤلفه های محیط کسب و  کار در ایران همچنان مؤید برداشت نامطلوب (میانگین کل ارزیابی، 6.04 از 10) آنها از وضعیت محیط کسب و کار در کشور است.

    برآیند (میانگین وزنی) ارزیابی 291 تشکل اقتصادی مشارکت کننده در این مطالعه از 21 مؤلفه محیط کسب و کار ایران در پاییز 1394، کمّیت 6.04 از 10(عدد بزرگتر، ارزیابی بدتر) بوده است که نسبت به فصل قبل (5.81 در تابستان 1394) به نسبت مساعدتر ارزیابی شده است.

    در پاییز 1394 نیز مانند فصل های قبل «دریافت تسهیلات از بانک ها» همچنان به عنوان نامساعدترین مؤلفه محیط کسب و کار ایران ارزیابی شده است. پس از آن «ضعف بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و نرخ بالای تأمین سرمایه از بازار غیررسمی» نیز همانند سه فصل گذشته به عنوان دومین مانع اداره بنگاه ها ارزیابی شده است. «بی تعهدی شرکت ها و مؤسسات دولتی به پرداخت به موقع بدهی خود به پیمانکاران» به عنوان سومین مؤلفه نامساعد محیط کسب و کار و «وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه های حکومتی» به عنوان چهارمین مؤلفه نامساعد محیط کسب و کار از نظر تشکله ای اقتصادی مطرح شده اند

    مؤلفه هایی که در پایش پاییز 1394، به نسبت مساعدتر از سایر مؤلفه ها ارزیابی شده اند نیز به ترتیب عبارتند از: «ضعف زیرساخت های تأمین برق»، «ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف کننده»، «ضعف زیرساخت های حمل و نقل» و «کمبود نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده» و «فقدان دسترسی به فناوری مورد نیاز» به تازگی از دوره پاییز 1394 به مؤلفه های مورد بررسی اضافه شده اند که در مجموع با این دو مؤلفه، تعداد مؤلفه های مورد بررسی به 23 مؤلفه می رسد. اما در نمودار زیر به منظور عدم اریب در روند مقایسه میانگین وزنی ارزیابی تشکل های اقتصادی مشارکت کننده این دو مؤلفه لحاظ نشده اند.

    مؤلفه «بی تعهدی شرکته ا و مؤسسات دولتی به پرداخت به موقع بدهی خود به پیمانکاران» از رقم 66/6 (رتبه 7 ) در پاییز سال 1394 به رقم 7.23 (رتبه 3) در پاییز 1394 رسیده است که نشان می دهد در طی سال های مورد بررسی شرایط این مؤلفه از نظر تشکل های مشارکت کننده به مرور نامساعدتر شده است.

    همچنین مؤلفه «برگشت چک های مشتریان و همکاران» نیز از رقم 5.43 (رتبه 14) در پاییز سال 1391 به رقم 63/6 در پاییز 1394 رسیده است که نشان می دهد در طی سالهای مورد بررسی شرایط این مؤلفه از نظر تشکل های مشارکت کننده به مرور به نسبت نامساعدتر شده است.

    مؤلفه «اعمال تحریم های بین المللی علیه کشورمان» نیز از رقم 7.10 (رتبه 4) در پاییز سال 1391 به رقم 6.49  در پاییز 1394 رسیده است که نشان می دهد در طی سال های مورد بررسی شرایط این مؤلفه از نظر تشکل های مشارکتکننده به مرور به نسبت مساعدتر شده است.

    بر پایه اعلام این مرکز، مؤلفه «بی ثباتی در قیمت مواد اولیه» از رقم 8.00 (رتبه 1) در پاییز سال 1391 به رقم 5.63 (رتبه 15) در پاییز 1394 رسیده است که نشان می دهد در طی سال های مورد بررسی شرایط این مؤلفه از نظر تشکل های مشارکت کننده به مرور به نسبت مساعدتر شده است.

    مؤلفه «قیمت گذاری غیرمنطقی محصولات تولیدی توسط دولت و نهادهای حکومتی» از رتبه 8 )رقم 6.56) در پاییز سال 1391 به رتبه 13(رقم 5.78) در پاییز 1394 رسیده است که نشان می دهد در طی سال های مورد بررسی شرایط این مؤلفه از نظر تشکله ای مشارکت کننده به مرور به نسبت مساعدتر شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو