عصر بازار

کره جنوبی:

دومین دوره شکوفایی اقتصادی با ایران آغاز شده است

عصر اعتبار- کره جنوبی روز چهارشنبه با اعلام اینکه دومین دوره شکوفایی اقتصادی این کشور آغاز شده است آن را مرهون ارتقای سطح روابط مشارکت راهبردی - اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران و نتیجه سفر «پارک گئون هی» به تهران دانست.

دومین دوره شکوفایی اقتصادی با ایران آغاز شده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، با گذشت حدود دو هفته از سفر خانم «پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران، رسانه های این کشور همچنان به بازتاب این سفر می پردازند و از آن به عنوان سفری تاریخی و مهم و در واقع مهمترین رویداد در روابط رسمی تهران - سئول از سال ١٩٦٢ تاکنون ارزیابی می کنند.
    در این بین بخش اعظم ناظران اقتصادی، صنعتی و دست اندرکاران امور بازرگانی در کره جنوبی گفته اند که اصلی ترین عامل جهش در روابط اقتصادی دو کشور، سفر عالی ترین مقام اجرایی این کشور در ماه جاری میلادی به ایران بوده است.
    مسئولان و صاحبان موسسات کره ای می گویند که اولین دیدار یک رئیس جمهور از این کشور به ایران که از سال 1962 روابط خود را رسما برقرار کردند، موضوعی فراتر از گزارش های موجود است و اهمیت آن روز به روز بیشتر می شود.
    آنها دیدار خانم «پارک» با حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، امضای نزدیک به 60 سند همکاری، قرارداد و تفاهمنامه به ارزش 45 میلیارد و 600 میلیون دلار و شرکت در نشست بزرگ تجار و بازرگانان دو کشور را از دستاوردهای بزرگ سفری دانستند که با بزرگترین هیات تجاری همراه رئیس جمهوری به یک کشور انجام شده است.
    کره جنوبی بر این باور است که در طول سالیان گذشته یکی از کشورهایی که همواره در شرایط سخت در کنارش بوده ایران است.
    کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی کره جنوبی همچنین ایران را بزرگترین صادرکننده نفت به کشورشان می دانند و می گویند این همکاری از دیرباز در زمینه های مختلف وجود داشته و همچنان تداوم خواهد داشت.
    مسئولان کره جنوبی پس از سفری که صورت گرفت بارها در نشست هایی که داشتند نتایج آن را مورد بررسی قرار داده و تاکید کردند که روابط دو طرف فقط بازرگانی نیست بلکه طیف گسترده ای از موضوعات را از علوم و فنون گرفته تا امور فرهنگی در بر می گیرد.
    بسیاری از دست اندرکاران امور بازرگانی این کشور می گویند که روند رو به رشد روابط دو کشور بویژه در زمینه بازرگانی هرگز متوقف نشده و اگرچه فراز و نشیب هایی داشته اما مشخص و مطلوب بوده است.
    خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: شخص رئیس جمهور سفرش به ایران را بسیار مهم می داند و در آیین های مختلف از جمله نشست روز گذشته (سه شنبه) اعضای کابینه در سئول بار دیگر به این نکته تاکید کرده است.
    این گزارش می افزاید: روابط تجاری دو کشور بسیار دیرینه است. برای نمونه شرکت صنعتی «دائه لیم» در 40 سال گذشته چندین قرارداد با ایران به ارزش 4 میلیارد و 500 میلیون دلار امضا کرده است و اینک خود را برای امضای قراردادهای جدیدی به ارزش هشت میلیارد و 100 میلیون دلار آماده می کند.
    کره جنوبی می گوید 230 نفر بازرگانی که رئیس جمهوری این کشور را در سفر به ایران همراهی کردند، باعث شدند تا عرصه های گسترده ای از همکاری شروع شود. از جمله می توان به همکاری حمل و نقل دریایی، گاز، علوم و فنون، ‌مخابرات، صنایع، انرژی و نفت و ایجاد سامانه بانکی و نقل و انتقالات یورویی اشاره کرد.
    گزارش ها حاکی است که خط هوایی مستقیم «کوریا ایرلاین» به ایران در سال جاری میلادی راه اندازه می شود و ضمن فعال تر شدن اتاق بازرگانی دو کشور نسبت به قبل، چند بانک کره ای قرار است شعبات خود را در ایران راه‌اندازی کنند.
    «آن چونگ بون» دبیر ارشد امور اقتصادی نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی می گوید: سفر «پارک» ما را به آنچه در ایران می خواستیم رساند. قراردادهای بزرگی بستیم و طرفین برای رساندن ارزش تبادلات تجاری به مرز 18 میلیارد دلار موافقت کردند و همزمان با توجه به اینکه رشد اقتصادی ایران بین 5 تا پنج و نیم درصد گزارش شده است، دور تازه ای از همکاری های بازرگانی شروع خواهد شد.
    وی می گوید: تهران و سئول یک بار در سال های 1970 شکوفایی اقتصادی را تجربه کردند و سفر «پارک» به ایران را باید شروع دومین دوره شکوفایی اقتصادی برای دو کشور بویژه کره جنوبی دانست. ما وقوع این تغییر و تحولات را مدیون سفر رئیس جمهوری کشورمان به تهران هستیم.
    گفتنی است، «پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی، 12 اردیبهشت ماه جاری به دعوت دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان سفری سه روزه به تهران داشت.
    وی را در این سفر، هیاتی متشکل از ٢٣٦ نفر از مسئولان و رئیسان بزرگترین شرکت ها و صاحبان صنایع کشورش و بالغ بر 70 خبرنگار همراهی می کردند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی