عصر بازار

رییس‌ جمهوری در نشست خبری استان کرمان:

گزارش کمیته بررسی فرایند توقیف ۲ میلیارد دلاری اموال ملت ایران منتشر می شود

عصر اعتبار- رییس جمهوری با اشاره به افتتاح و آغاز عملیات اجرایی طرح هایی به ارزش ۱۴ هزار میلیارد تومان در استان کرمان ، نوید داد که روند توسعه پایدار و متوازن این استان شتاب بیشتری خواهد گرفت.

گزارش کمیته بررسی فرایند توقیف ۲ میلیارد دلاری اموال ملت ایران منتشر می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، در ابتدای این نشست با تبریک اعیاد شعبانیه به ملت بزرگ ایران، از میهمان‌نوازی مردم کرمان سپاسگزاری کرد و تاکید نمود که گزارش های اعضای هیات دولت که به شهرهای مختلف این استان اعزام شده بودند، جمع آوری و درخواست ها پیگیری خواهد شد.

    رییس جمهوری با اشاره به افتتاح طرح هایی با اعتبار 3 هزار میلیارد تومان و آغاز طرح هایی با اعتبار 11 هزار میلیارد تومان گفت: در مجموع در جریان این سفر طرحهایی به ارزش 14 هزار میلیارد تومان افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

    روحانی به معضل آب و کم آبی در استان کرمان اشاره کرد و اظهارداشت: تصمیمات خوبی در حوزه آب در قالب برنامه های کوتاه و بلند مدت اتخاذ شده و اجرای این طرح ها تسریع خواهد شد.

    رییس جمهوری به طور اختصاصی به 40 طرح و پروژه ای که با رقم 987 میلیارد تومان در جریان این سفر نهایی شد ، اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود با اجرای این طرح ها طی سال جاری و سال آتی، شاهد تحولی در استان کرمان باشیم.

    روحانی به جاذبه های آب و هوایی و تاریخی استان کرمان به لحاظ گردشگری اشاره کرد و گفت: با تقویت طرح های گردشگری در استان کرمان، زمینه ایجاد اشتغال در استان بیش از پیش گسترش می یابد.

    رییس جمهوری همچنین به انتخاب چند استان به عنوان استانهای پایلوت در پیشبرد سریع طرحهای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: دولت تصمیم گرفته است چند استان را به عنوان پایلوت برای اقتصاد مقاومتی، انتخاب و امکانات و اختیاراتی برای اجرای طرح ها به این استانها بدهد تا هر نمونه کاری که در این استان ها انجام می گیرد الگویی برای استان‌ها باشد.

    دکتر روحانی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان "اقتصاد مقاومتی ؛ سال اقدام و عمل " گفت: همه باید تلاش کنیم تا در پایان اسفند به یاری خداوند آمار خوبی درعرصه کارهایی که برای پیشبرد طرحهای اقتصاد مقاومتی انجام داده ایم ، ارائه کنیم.

    رییس جمهوری با تاکید بر اینکه امسال به دنبال رشد 5 درصدی اقتصاد هستیم، افزود: همه استانها و بویژه استان کرمان باید برای رونق اقتصادی و تحقق رشد 5 درصدی ، تلاش کنند.

    روحانی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی درباره توقیف 2 میلیارد دلار از دارایی های ملت ایران توسط آمریکا، گفت: دولت‌ها و علاوه بر آن ، بانک‌های مرکزی دارای مصونیت هستند به این معنا که راجع به دولت، دادگاه یک کشور نمی‌تواند دولت یک کشور دیگری را مورد محاکمه قرار دهد و محکوم کند و یا بانک مرکزی کشور دیگر را محاکمه کند و راجع به اموال بانک مرکزی و اموال دولت ،تصمیماتی را اتخاذ نماید. پس از آنکه آمریکایی‌ها درباره مصونیت کشورهایی همانند ایران تصمیماتی داخلی اتخاذ کردند، به بانک مرکزی هشدار داده شد اموال ما در بانک‌های آمریکا قرار نگیرد و یا اوراقی دلاری خریداری نشود.

    رییس جمهوری با اشاره به تشدید این موضوع پس از رای دادگاهی در آمریکا علیه اتباع ایرانی گفت: در همان سالها آشکار شده بود که دادگاه‌های آمریکایی با استناد به آن موضوع و البته نامشروع، می خواهند به اموال ما دست اندازی کنند ، اما متاسفانه در فرصت 9 ماهه ای که بانک مرکزی داشته و می توانسته همه پول را از بانکهای آمریکایی خارج و اوراق را بفروش برساند ، اما بخش بزرگی از این اوراق باقی مانده تا زمانی که در سال 87 که دادگاه استیناف رای می دهد و این پول مسدود می شود.

    وی افزود: البته این مراحل دیگری هم داشته که بانک مرکزی دنبال می کرده و البته متاسفانه کنگره آمریکا در این مساله دخالت می کند که برخلاف قانون آمریکا هم هست. این پول در نهایت توسط آمریکایی‌ها با حکمی که دیوان می‌دهد، مصادره می شود.

    رییس جمهوری به اقدامات دولت در این عرصه اشاره کرد و گفت: ما دو کار باید انجام دهیم. کمیته ای را تشکیل دادیم که موضوع را بررسی و به رییس‌ جمهور گزارش دهد. گزارش کمیته بررسی فرایند توقیف دو میلیارد دلار اموال ملت ایران منتشر و پرونده نیز به قوه قضاییه ارائه می شود.

    روحانی با تاکید بر اینکه " دادگاه یک کشور نمی تواند دولت کشور دیگری را محکوم کند"، اظهارداشت: از سوی دیگر ، لوایح ضروری را برای این که کار غلط و خلاف دادگاه آمریکایی را به محاکم بین المللی بکشانیم آماده خواهیم کرد. به اعتقاد ما کار نادرستی توسط آمریکا شکل گرفته است. مصونیت دولت ها و بانک مرکزی جزو مواردی است که قوانین بین المللی بر آن تاکید دارد . همچنین عهدنامه ای که بین ما و آمریکا از سال 1334 وجود دارد ، می تواند جزو مبنای کار ما در دادگاه بین المللی باشد.

    روحانی در پاسخ به پرسشی درباره راهکارهای فروش محصولات زغال سنگ معادن استان کرمان در بازارهای داخلی و خارجی ، گفت: ایران اسلامی و بویژه کرمان به لحاظ معادن سنگ آهن و زغال سنگ بسیار غنی است و تلاش ما تقویت سرمایه گذاری در این معادن و در نهایت نیز تجهیز زیرساخت های ارتباطی برای رساندن محصولات به بازار های بین المللی است.

    رییس جمهوری در خصوص سوالی درباره ریزگردها در استان نیز گفت: یکی از مشکلات زیست محیطی مساله ریزگرد ها است و دولت برای از بین بردن کانونهای داخلی و خارجی این ریزگردها تلاش می کند. ما در حال انجام یک کار بین المللی با کشورهای همسایه هستیم. اعتباراتی برای سال 95 و 96 در این عرصه اختصاص یافته که این اعتبارات با حجم وسیع مشکل، همخوانی ندارد و باید با ابزارهای مختلفی که داریم برای کاستن از این مشکل تلاش همگانی انجام دهیم.

    روحانی در جواب سوالی درباره وعده های دولت به مردم و سرنوشت یکی از منتخبین مردم اصفهان گفت:

    دولت همه توان خود را برای اجرای وعده هایش به مردم بکار گرفته است اما برخی از امور در اختیار دستگاه اجرایی نیست. دولت نظر خود را درباره مثالی که زدید صریحا اعلام کرده و گفته است که روند قانونی باید رعایت شود و هنوز هم ما ناامید نیستیم . نباید بدعتی در کشور بوجود بیاید، مردم ما در چارچوب قانون امید به آینده دارند و اگر خدای ناکرده قانون نقض شود ، امید به آینده تضعیف می شود.

    دکتر روحانی در جواب سوالی درباره اقدامات دولت جهت بهبود وضعیت حقوق و معیشت معلمان نیز اظهارداشت: طبق گزارشی که سازمان مدیریت اعلام کرده بود، وضع معلمین ما در پایان سال 95 نسبت به آغاز این دولت از لحاظ حقوق و مزایا و دریافتی‌شان مجموعا 2 برابر شده است . هر سال یک بخش بزرگ بودجه به آموزش و پرورش اختصاص می یابد و در عین حال حق معلمان بیش از اینها است و دولت از هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت معلمان دریغ نخواهد کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.ر

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو