عصر بازار

ظرفیت ها و چالش های بانک کشاورزی در تامین مالی بخش کشاورزی از منظر اقتصاد مقاومتی

عصر اعتبار- دکتر مرتضی شهید زاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی در کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران که با حمایت و مشارکت بانک کشاورزی در کرمان برگزار شد، با بیان ظرفیت و نقش بانک کشاورزی در تامین مالی بخش کشاورزی، تکالیف برنامه ششم توسعه برای بانک کشاورزی و الزامات تحقق اهداف و سیاست های برنامه ششم توسعه ، از ظرفیت ها و چالش های بانک کشاورزی در تامین مالی بخش کشاورزی از منظر اقتصاد مقاومتی سخن گفت.

ظرفیت ها و چالش های بانک کشاورزی در تامین مالی بخش کشاورزی از منظر اقتصاد مقاومتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، دکتر شهیدزاده در این کنفرانس ، نقش بانک کشاورزی در اقتصاد مقاومتی را در سه بخش ذاتی، اختیاری و سیاستی تشریح کرد و گفت:   نقش ذاتی بانک کشاورزی در اقتصاد مقاوتی، حمایت مالی از توسعه زیربخش های کشاورزی و فناوری های نوین برای تحقق امنیت غذایی و همچنین توسعه خدمات بانکی نوین ریالی و ارزی  به منظور تسریع انجام خدمات مالی است.

    وی افزود: بانک کشاورزی در ایفای مسئولیت اجتماعی خود ، خدمات ویژه ای را به روستاییان و کشاورزان،  فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی،  زنان و  کودکان و نوجوانان ارائه می دهد.

    دکتر شهید زاده نقش سیاستی بانک کشاورزی را فعالیت اقتصادی با هدف  حفظ منابع پایه،  تولید ارزش افزوده، اشتغال زایی و کمک به حل مشکل رکود اقتصادی ذکر کرد .

    بر اساس این گزارش، وی در ادامه سخنان خود به ارائه گزارش عملکرد بانک کشاورزی پرداخت و اظهار داشت: بانک کشاورزی در سال 1394 ، بالغ بر 248 هزار میلیارد ریال تسهیلات به زیربخش های مختلف بخش کشاورزی پرداخت کرده است که بیشترین سهم تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی با 31.68 درصد به فعالیت های زراعت و باغبانی تخصیص یافته است .

    دکتر شهید زاده تصریح کرد:  بانک کشاورزی به منظور اجرای تعهدات و مسئولیت های خود ، علیرغم گران شدن منابع بانکی و عدم کفایت منابع ارزان و گران قیمت، از محل منابع گران قیمت بانک  و همچنین با استقراض از سیستم بانکی، به نیازهای بخش کشاورزی  پاسخگو بوده است .

    وی افزود: طی ده سال اخیر بار عمده تامین منابع بخش کشاورزی بر عهده بانک کشاورزی بوده، به نحوی که سهم بانک از کل اعتبارات پرداختی به بخش کشاورزی به طور متوسط 85 درصد بوده است.

    وی با تاکید بر این که ادامه روند پرداخت تسهیلات کم بهره به بخش کشاورزی نیازمند حمایت دولت از بانک است گفت: بیش از 85 درصد از تسهیلات پرداختی بانک طی سال های اخیر از طریق منابع داخلی تجهیز شده و تنها حدود 15 درصد از تسهیلات پرداختی از محل وجوه اداره شده تامین شده که سهم بسیار اندکی است.

    دکتر شهید زاده روند پرداخت تسهیلات سرمایه ای بانک طی سال های مختلف را  صعودی اعلام کرد افزود:  نسبت تسهیلات سرمایه ای بانک به سرمایه گذاری ناخالص بیش از 95 درصد بوده است و علیرغم کاهش سرمایه گذاری ناخالص بخش کشاورزی، تسهیلات سرمایه ای بانک همواره روند صعودی داشته است.

    وی اظهار داشت : تسهیلات سرمایه ای بانک کشاورزی در سال های مختلف و به ویژه در سال های اخیرحدود 4.5 برابر تملک دارایی های سرمایه ای دولت بوده است.

    دکتر شهید زاده در بخش دیگری از سخنان خود به توصیف اهداف راهبردی برنامه ششم توسعه در بخش کشاورزی  شامل  دستیابی به 5 درصد رشد اقتصادی بخش کشاورزی، 18.9 درصد رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به قیمت جاری و2.3 درصد رشد بهره وری کل عوامل تولید اشاره کرد و تحقق آن را مستلزم توجه بیش از پیش به منابع بانکی برای تامین تسهیلات بخش کشاورزی دانست . وی افزود: سهم تسهیلات بانکی معادل 64.35 درصد و پس از آن، سرمایه گذاری بخش غیر دولتی معادل 27.85  درصد در نظر گرفته شده است.

    وی گفت: سهم هرکدام از منابع مالی از کل منابع مالی مورد نیاز بخش در تحقق اهداف کمی برنامه ششم توسعه شامل 64 درصد از محل منابع بانکی، 27 درصد سرمایه گذاری بخش غیر دولتی، 6 درصد از محل درآمدهای عمومی، 2 درصد از محل صندوق توسعه ملی و یک درصد از محل منابع مالی خارجی پیش بینی شده است.

    شهید زاده با بیان این که  منابع مالی مورد نیاز بخش کشاورزی برای تحقق اهداف کمی در برنامه ششم توسعه  بالغ بر 6000000 میلیارد ریال خواهد بود ، برنامه ریزی بانک کشاورزی  را برای رشد تسهیلات خود در قالب تدوین و آزمون سه سناریو تشریح کرد و گفت: کل تسهیلات پیش بینی شده سیستم بانکی به بخش کشاورزی 4.083 هزار میلیارد ریال است که با توجه به سهم 85 درصدی تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی از سیستم بانکی، عملا سهم بانک از تسهیلات مذکور 3.077  هزار میلیارد ریال خواهد بود.

    وی چالش اصلی بانک در تامین مالی بخش کشاورزی طی سال های برنامه ششم توسعه را تامین 1.157 هزار میلیارد ریال علاوه بر ظرفیت بانک با رشد 20 درصد اعلام کرد.

    دکتر شهید زاده در پایان ، الزامات تحقق اهداف و سیاست های برنامه ششم توسعه در بانک کشاورزی را مشتمل بر اصلاح چارچوب ساختاری و حقوقی اساسنامه بانک،  بازنگری در نسبت ها و ترکیب ساختار ترازنامه بانک ، اصلاح ساختار سرمایه بانک و افزایش سرمایه معادل 200 هزار میلیارد ریال در سرجمع برنامه و یا به صورت در لوایح سنواتی،  تامین مابه التفاوت نرخ تسهیلات بخش کشاورزی با نرخ های مصوب شورای پول و اعتبارتوسط دولت،  اصلاح فرایندهای تامین مالی خارجی و پذیرش دولت در تضمین فاینانس ها به منظور تامین مالی طرح های سرمایه گذاری بخش های غیردولتی کشاورزی،  تسهیل در صدور مجوزهای لازم به منظور انتشار اوراق گواهی سپرده عام و خاص برای تامین مالی طرح ها و افزایش توان رقابتی بانک با تعهد بازپرداخت دولت به میزان تکالیف مندرج در برنامه،  تخصیص منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی طرح های کشاورزی و  صدور مجوزهای لازم به منظور تاسیس شرکت های تامین سرمایه در بخش کشاورزی اعلام کرد.

    شایان ذکر است کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران 22 و 23 اردیبهشت ماه سال جاری به همت انجمن اقتصاد کشاورزی ایران و دانشگاه باهنر کرمان با حضور مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی و جمع کثیری از مدیران، اساتید و فعالان اقتصاد کشاورزی در شهر ماهان استان کرمان برگزار شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو