عصر بازار

تعدیل روند دلار، روند اونس را معکوس کرد

سودگیری دلار به نفع طلا

عصر اعتبار- رشد دلار که روز دوشنبه باعث سقوط قیمت طلا شده بود، روز سه‌شنبه تنها توانست بخشی از اثر عوامل افزایشی را خنثی کند تا روز چهارشنبه نیز با جدال عوامل آغاز شود.

سودگیری دلار به نفع طلا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، رشد دلار که روز دوشنبه باعث سقوط قیمت طلا شده بود، روز سه‌شنبه تنها توانست بخشی از اثر عوامل افزایشی را خنثی کند تا روز چهارشنبه نیز با جدال عوامل آغاز شود. صبح روز گذشته پایین آمدن دلار از اوج دو هفته‌ای، روند اونس را افزایشی کرد، با وجود این فلز زرد در مقاطعی نیز رو به افت داشت. اونس طلا پس از سقوط 25 دلاری روز دوشنبه، روز سه‌شنبه با 2 دلار رشد به قیمت 1265 دلار رسید تا صبح چهارشنبه نیز با قیمت 1270 دلار آغاز شود. قیمتی که تا ساعت 6 عصر سومین روز کاری هفته رقم خورد، 1277 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

    رشد 2 دلاری روز سه‌شنبه در حالی اتفاق افتاد که فلز زرد تحت فشار فروش فنی و سودگیری معامله‌گران بود. دو عامل کاهشی داخلی، عامل مهم خارجی رشد دلار را نیز همراه خود داشتند. حتی عامل چهارم رشد بازارهای سهام نیز فشار بیشتری بر اونس وارد کرد. با این همه، با رسیدن قیمت‌ها به کف 1256 دلاری، خریدها افزایش پیدا کرد تا اونس دوباره به محدوده 1260 دلاری بازگردد. رشد بهای نفت خام نیز عامل دیگری بود که در نیمه دوم روز به معکوس شدن روند بهای فلز زرد کمک کرد. رشد طلا در نیمه دوم روز سه‌شنبه، قیمت شروع بازار در روز بعد را نیز تحت‌تاثیر قرار داد.

    اونس روز چهارشنبه را با قیمت 1270 دلار شروع کرد و بعد تحت‌تاثیر عوامل کاهشی و افزایشی به نوسان در این محدوده ادامه داد. صبح چهارشنبه، بازارهای جهانی ارز شاهد سودگیری معامله‌گران دلار بود تا با افت ارزش پول آمریکا از اوج دو هفته‌ای، قیمت‌ها در بازار کالا با رشد روبه‌رو شود.

    دلار پس از چند روز افت به‌ویژه افت جمعه (پس از انتشار داده‌های بد گزارش اشتغالزایی آمریکا) با جهش اصلاحی روبه‌رو شد. در واقع، افت صبح چهارشنبه دلار خود تعدیل آن جهش بود. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که اونس در روزهای باقی‌مانده از هفته نیز وابسته به دلار بماند. دیگر عاملی که صبح روز گذشته یار طلا شد،‌افت شاخص‌های بورس بود که تحت‌تاثیر گزارش‌های درآمد شرکت‌ها اتفاق افتاد. همزمان افت بهای نفت، به ضرر طلا کار می‌کرد. رشد اونس در صبح چهارشنبه را علاوه بر افت شاخص دلار و شاخص‌های بورس به رشد تقاضای سرمایه گذاری نیز نسبت داده اند.

    صبح چهارشنبه تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» نشان می‌داد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت در دامنه 1250 تا 1278 دلاری در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی، این تحلیل فنی نشان می‌داد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1272 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1278 دلار افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در آن شرایط 1258 دلار در نظر گرفته شد، سطحی که اگر شکسته می‌شد، قیمت طلا تا 1250 دلار در هر اونس کاهش می‌یافت.

    تازه‌ترین تحلیل کارشناسان اقتصادی «سیتی بانک» نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا تا پایان سال 2016 میلادی نوسانات زیادی خواهد داشت. این روزها طلا بار دیگر تحت‌تاثیر نوسانات ارزش دلار آمریکا قرار گرفته است و به اعتقاد تحلیلگران سیتی بانک یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر تعیین مسیر قیمت طلا در ماه‌های آینده روند نوسانات ارزش دلار خواهد بود. دیگر عامل موثر بر قیمت جهانی طلا نیز روند قیمت نفت خواهد بود.

    به‌نظر می‌رسد افزایش احتمالی قیمت نفت طی ماه‌های آینده می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا داشته باشد. گمانه‌زنی‌های مربوط به نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در ماه‌های آینده نیز می‌تواند عامل موثری بر قیمت جهانی طلا باشد. افزایش نرخ بهره می‌تواند موجب رشد ارزش دلار و در نتیجه کاهش قیمت طلا شود، البته با توجه به وضعیت رشد اقتصادی و بازار کار آمریکا بعید به‌نظر می‌رسد که فدرال رزرو بخواهد حداقل در نشست ژوئن نرخ بهره را افزایش دهد. دیگر عامل موثر بر قیمت طلا همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا است که قرار است 23ژوئن برگزار شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو