عصر بازار

کدام تشکل اقتصادی دلار گران تر را می پسندد؟

بیشترین طرفدار برای دلار کمتر از ۳ هزار تومان

عصر اعتبار- حدود ۴۰ درصد از تشکل های اقتصادی کشور نرخ فعلی دلار در بازار غیررسمی را برای ادامه و استمرار فعالیت های خود مناسب می دانند.

کدام تشکل اقتصادی دلار گران تر را می پسندد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از  خبرآنلاین، مرکز پژوهش های مجلس در پاییز سال 94 به بیش از 290 تشکل و بنگاه تولیدی کشور مراجعه کرده و نظر آن ها را درباره دو موضوع کلیدی در اقتصاد ایران جویا شده است.

    در این پرسشنامه از فعالان اقتصادی پرسیده شده است که چه نرخ ارزی را  برای استمرار فعالیت های خود مناسب می دانند؟ این پرسش به شکل گزینه دار با فعالان اقتصادی مطرح شده و چهار گزینه برای پاسخ پیشنهاد شده است؛ کمتر از 3 هزار تومان، بین 3 هزار تا 3500 تومان، بین 3500 تا 4 هزار تومان و بالاتر از 4 هزار تومان.

    نتایج حاصل از این پرسشنامه بسیار جالب است؛ 149 تشکل نرخ ارز کمتر از 3000 تومان را ترجیح داداه اند که 51 درصد از

    مجموع 291 تشکل مورد پرسش را تشکیل می دهند. 73 تشکل نرخ ارز بین 3000 تا 3500 تومان را مناسب دانسته اند که 25 درصد از مجموع 291 تشکل مورد پرسش را تشکیل می دهند. 40 تشکل نرخ ارز بیش از 3500 تومان را مناسب می دانند که 13 درصد از مجموع 291 تشکل  پرسش شونده را تشکیل می دهند. 14 درصد نیز به این سؤال پاسخی ندادند.

    به این ترتیب بیش از نیمی از تشکل های تولیدی کشور دلار 3000 تومانی را رقم مناسبی برای ادامه فعالیت های خود می دانند. این در حالی است که نرخ رسمی دلار حدودا 3000  تومان و نرخ بازار آزاد بین 3500 تا 3600 تومان در نوسان است؛ نرخی که تقریبا 40درصد تشکل های تولیدی فعال در ایران آن را مناسب می دانند.

    بررسی دقیق تر پاسخ های داده شده به این پرسش نکات مهمی را نمایان می کند. از میان سه دسته تشکل های خدمات، صنعت و کشاورزی، دلار کمتر 3 هزار تومان بیشترین موافق را میان فعالان حوزه خدمات داشته است.

    بیشترین موافقت با دلار 3500 تا 4 هزار تومانی در میان تشکل های صنعتی ابراز شده است. دلار بین 3 هزار تا 3500 تومانی بیشترین طرفدار را میان تشکل های کشاورزی داشته است. دلار 4 هزار تومانی هم به یک اندازه میان تشکل های خدماتی و کشاورزی داشته است.

    بیش از 65 درصد تشکل های اقتصادی مشارکت کننده در این طرح پایش اعلام کرده اند میزان تولیدشان کاهش یافته است که حدود 190 تشکل از مجموع 291 تشکل پرسش شونده را تشکیل می دهند و 16 درصد معتقد هستند که میزان تولیدشان ثابت مانده است که 48 تشکل از کل تشکل های پرسش شونده را تشکیل می دهند و در حدود 6 درصد معتقد هستند که میزان تولیدشان افزایش یافته است که حدود 18 تشکل از کل را تشکیل می دهند و بقیه پاسخی نداده اند که حدود 35 تشکل از مجموع تشکل های پرسش شونده را تشکیل می دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو