عصر بازار

رییس مرکز رشد دانشگاه صنعت نفت:

لازمه اقتصاد مقاومتی حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط فناوری است

عصر اعتبار- رییس مرکز رشد فناوری‌های نفت و گاز دانشگاه صنعت نفت با بیان این‌ که لازمه اقتصاد مقاومتی حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط فناوری است از برگزاری جشنواره ایده‌های برتر جهت شناسایی نیروهای خلاق و حمایت از ایده آن‌ها برای تبدیل‌شدن به شرکت‌های دانش‌بنیان در نیمه دوم امسال خبر داد.

لازمه اقتصاد مقاومتی حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط فناوری است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر غلام‌رضا زمان‌زاده با بیان این‌که در حال حاضر 11 شرکت در مرکز رشد دانشگاه صنعت نفت دوره رشد مقدماتی خود را می‌گذرانند و 9 شرکت نیز در دوره رشد اصلی خود قرار دارند، اظهار کرد: از ابتدای سال 95 تاکنون شش ایده به مرکز معرفی شده که در مرحله داوری هستند.

    وی با اشاره به نحوه حمایت از ایده‌های کارآفرینی در این مرکز، گفت: ایده‌های نوآورانه و کارآفرینانه - که اغلب فارغ‌التحصیلان دانشگاه هستند - پس از ارائه به مرکز و ثبت آن، وارد مرحله داوری فنی و اقتصادی می‌شوند و درصورت داشتن توجیه اقتصادی برای فعالیت به‌صورت هسته فناور قرارداد منعقد می‌کنند. این واحدها سپس وارد دوره رشد مقدماتی به‌مدت شش ماه می‌شوند و دوره رشد اصلی آن‌ها سه سال است.

    رییس مرکز رشد فناوری‌های نفت و گاز دانشگاه صنعت نفت با بیان این‌که وام‌ها و تسهیلات قابل ارائه به واحدهای فناور در سال جاری نسبت به گذشته تغییری نداشته است، ادامه داد: تسهیلات لازم توسط پارک علم و فناوری استان در اختیار واحدهای فناور قرار می‌گیرد که در مرحله مقدماتی تا سقف سه میلیون تومان و در مجموع در هر دو مرحله رشد مقدماتی و اصلی تا سقف 47 میلیون تومان پرداخت می‌شود.

    زمان‌زاده افزود: همچنین ارائه مشاوره‌های علمی و اقتصادی و فراهم‌ کردن امکان استفاده از زیرساخت‌های آزمایشگاهی، کارگاهی و ... مورد نیاز این واحدها از دیگر خدمات قابل ارائه برای حمایت از ایده‌های نوآورانه است که هر سال تلاش می‌شود روند ارائه این خدمات از نظر کیفی بهبود یابد.

    وی با اشاره به تولیدات شرکت‌های این مرکز در سال گذشته، تصریح کرد: تعداد اقلام تولیدشده تا پایان سال گذشته 314 قلم کالا از 10 نوع تجهیز مختلف و حجم فروش این محصولات نیز به مؤسسات دولتی و غیردولتی حدود چهار میلیارد و 294 میلیون ریال بوده است. 80 درصد این محصولات در زمینه‌ نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و موارد مرتبط با صنعت نفت مانند HSE، مکانیک و برق و 20 درصد دیگر در سایر زمینه‌ها بوده است.

    زمان‌زاده با بیان این‌که لازمه اقتصاد مقاومتی حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط فناوری است که در رونق و توسعه اقتصادی و کارافرینی نقش مؤثری دارند، خاطرنشان کرد: این ایده‌ها می‌توانند در آینده به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شوند و از وابستگی کشور به تکنولوژی‌های وارداتی بکاهند.

    رییس مرکز رشد فناوری‌های نفت و گاز دانشگاه صنعت نفت گفت: سال گذشته در پنجمین جشنواره تکنولوژی دانشگاه صنعت نفت نمایشگاهی از دستاوردها و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان این مرکز برپا شد که بازخورد آن در مدتی کوتاه مراجعه افراد بسیار به مرکز رشد بود؛ همچنین درصدد برگزاری مسابقات ایده‌های برتر جهت شناسایی نیروهای خلاق و حمایت از این افراد در نیمه دوم سال هستیم.

    زمان‌زاده ادامه داد: در این راستا اطلاع‌رسانی لازم به شهرهای استان در حال انجام است. همچنین ارائه‌دهندگان ایده می‌توانند از طریق پایگاه اینترنتی این مرکز ایده خود را معرفی کنند.

    وی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه ارائه ایده، عنوان کرد: از آنجا که ارائه‌دهندگان ایده اغلب دانشجو هستند، پس از ثبت شرکت با اعزام این افراد به خدمت سربازی و ایجاد وقفه، انگیزه‌ی اولیه آ‌ن‌ها برای فعالیت شرکت از بین می‌رود. در این راستا این امکان وجود دارد که این افراد یکی از اعضا را برای ادامه‌ی حیات شرکت جانشین خود کنند تا نیاز به حضور فیزیکی فرد صاحب ایده نباشد.

    رییس مرکز رشد فناوری‌های نفت و گاز دانشگاه صنعت نفت با بیان این‌که رشد صنعتی یک سیر تکاملی دارد، گفت: چندین سال طول می‌کشد تا شرکتی در زمینه‌ی تولید محصولات خود به نقطه ایده‌آل برسد؛ باید بین دستگاه‌های مختلف هماهنگی وجود داشته باشد و برای بازاریابی این شرکت‌ها همکاری شکل بگیرد. اگر این شرکت‌ها حمایت نشوند، آسیب بزرگی به خود‌کفایی کشور وارد می‌شود.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو