عصر بازار

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان:

اقتصاد مقاومتی بدون ارز تک نرخ قابل اجرا نیست

عصر اعتبار- نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد از سرکوب ارزی در کشور گفت: طی سه سال اخیر ۶۰ درصد تورم را تجربه کردیم اما نرخ ارز تغییر بسیار خفیفی داشته و این یعنی تولیدکننده و بازار صادرات را با این اعمال برای خود کوچک کردیم.

اقتصاد مقاومتی بدون ارز تک نرخ قابل اجرا نیست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از  فارس، مصطفی رناسی پیش از ظهر امروز در همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 95» با تشریح مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای ساده یعنی درون‌نگری، توسعه صادرات، تولید ثروت، توجه به مزیت‌ها و بحث‌هایی ازاین‌دست است که تاکنون نیز به آن اشاره‌هایی شده اما چرا به آن عمل نشده است؟

    نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان دلیل اضافه شدن «اقدام و عمل» را به نام‌گذاری امسال، اجرایی نشدن این صحبت‌ها در طی سال‌های اخیر دانست و افزود: اگر بخواهیم از دید یک فعال اقتصادی، این دلایل را تفسیر کنیم به سه اولویت در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» می‌رسیم که عبارت‌ از قاچاق 20 میلیارد دلاری، فساد و نرخ ارز مصنوعی است.

    رئیس کمیسیون سیاست‌گذاری و پایش اتاق اصفهان در ادامه به تشریح این اولویت‌ها پرداخت و تصریح کرد: زمانی که قاچاق به مرز 20 میلیارد دلار می‌رسد، مشخص است که این قاچاق با حیوان و کوله‌پشتی انجام‌نشده و کاملاً سازمان‌یافته انجام می‌شود. حال در سال اقتصاد مقاومتی، چرا باید قاچاق، بزرگ‌ترین دشمن تولید داخل، این‌گونه آزادانه رشد کند؟

    وی مبارزه با فساد برای بهبود رشد اقتصادی را الزامی دانست و اظهار داشت: عمل‌های جراحی اغلب موفقیت‌آمیز هستند اما بیمارانی که درگیر عفونت شوند، توان ادامه زندگی نخواهند داشت. فساد در اقتصاد نیز دقیقاً نقش عفونت را بازی می‌کند و مادامی‌که فساد در کشور وجود داشته باشد، سیاست‌های اصلاحی اقتصاد به نتیجه نمی‌رسد.

    رناسی با انتقاد از سرکوب ارزی در کشور گفت: در طی سه سال اخیر 60 درصد تورم را تجربه کردیم که یعنی سطح متوسط قیمت‌ها 60 درصد رشد داشته اما نرخ ارز تغییر بسیار خفیفی داشته و این یعنی تولیدکننده و بازار صادرات را با این اعمال برای خود کوچک کردیم و در زمانی که رقابت در بازارهای جهانی بر سر 1 یا 2 درصد تغییر قیمت است، تولیدکننده ایرانی با 60 درصد تغییر هزینه‌ها چه‌کاری می‌تواند بکند و لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت به سمت ارز تک‌نرخی است که خود فساد زدا نیز هست.

    این عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی استان اصفهان سیاست تخصیص ارز صندوق توسعه ملی به صنایع در سال‌های 80 الی 84 را به‌عنوان سیاستی موفق در بهبود وضعیت صنایع داخلی عنوان کرد و افزود: در آن دوره، وضعیت سیمان بسیار وخیم بود و سیاست موفق دولت در تخصیص ارز صندوق توسعه به صنایع سیمان موجب توسعه اشتغال، بازگشت ارزها به صندوق و تعادل بازار شد و ای‌کاش 700 میلیارد دلار درآمد نفتی سال‌های اوج قیمت نفت نیز به همین منوال در سایر صنایع صرف می‌شد.

    وی در پایان درخواست بخش خصوصی از مجلس جدید را نظارت بر اجرای قوانین قبلی عنوان کرد و گفت: قانون به میزان کافی داریم اما اجرایی نمی‌شوند و از نمایندگان محترم درخواست داریم بر اجرای قوانینی همچون حمایت از تولید ملی، بهبود کسب‌وکار و رفع موانع تولید به‌خوبی نظارت کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی