عصر بازار

چرا مسکن از رکود خارج نمی‌شود؟

عصر اعتبار- اغلب سازندگان مسکن برای دریافت وام ۱۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن با مشکل مواجه اند و بانک از آنها می خواهد که ۱۵ تا ۲۰ درصد از مبلغ وام را در حساب خود، داشته باشند.

چرا مسکن از رکود خارج نمی‌شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، یکی از طرح‌هایی که دولت برای خروج غیرتورمی مسکن از رکود مطرح کرده، تقویت طرف عرضه و افزایش ساخت و سازها به منظور تامین نیاز متقاضیان مسکن است. به همین دلیل سیاست‌های تامین مالی از طریق تسهیلات بانکی یکی از مهمترین برنامه‌هایی است که وزارت راه و شهرسازی با همکاری بانک مسکن به اجرا رسانده است.

    براین اساس وام 150 میلیون تومانی ساخت مسکن برای سازندگان در نظرگرفته شده که با استفاده از این تسهیلات، ساخت و ساز رونق بیشتری پیدا کند، چرا که در چهار سالی که از رکود مسکن می‌گذرد، ساخت وساز با کاهش بیش از 70 درصدی روبرو شده و صدها شغل مرتبط با حوزه ساختمان را با چالش مواجه کرده است.

    کارشناسان پیش بینی می‌کنند انباشت تقاضا و افزایش ناگهانی قیمت‌ها، بازار را نسبت به خرید تشنه می‌کند که این موضوع از جمله مسائلی است که بازار مسکن را در آینده نه چندان دور دچار مشکلاتی خواهد کرد؛ به همین دلیل تقویت عرضه و تقاضا در بازا مسکن از راهکارهایی است که همواره از سوی کارشناسان پیشنهاد شده است.

    به همین دلیل، عرضه تسهیلات بانکی برای رونق بازار یکی از راهکارهای مناسب به خصوص در بخش عرضه به شمار می‌رود اما بر سر اجرای این طرح هم مشکلاتی وجود دارد که تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده و امکان استفاده از تسهیلات برای اغلب آنها وجود ندارد.

    تولیدکنندگان معتقدند که مهمترین و اصلی ترین مشکل، مسائل بانکی است و این مشکلات موجب شده که استقبال چندانی از تسهیلات بانکی صورت نگیرد. در واقع سازندگان و تولیدکنندگان معتقدند که هنوز شرایط بانکی در کشور مطلوب نیست و برای آنها صرفه اقتصادی ندارد که با شرایط خاص تسهیلاتی دریافت کنند و در نهایت سودهای بالایی را بابت آن بپردازند.

    براساس این گزارش، یکی از مشکلات تولیدکنندگان در این بخش، اجبار بانک مسکن برای داشتن حساب بانکی فعال با گردش حساب بالا قبل از دریافت وام است. شعب بانک مسکن از متقاضیان وام ساخت می‌خواهند که 15 تا 20 درصد از مبلغی وام را در حساب بانکی داشته باشند و متوسط گردش حساب 6 ماهه آنها به رقم قابل توجهی برسد تا بانک به آنها وام بپردازد.

    همچنین پروژه ‌ی که سازنده قصد اجرای  آن را دارد باید شرایط خاصی داشته باشد که این شرایط هم از سوی بانک تعیین شده بنابراین به هر سازنده یا هر پروژه‌ای این تسهیلات تعلق نمی‌گیرد. به همین دلیل استفاده از این تسهیلات برای بسیاری سازندگان تقریبا غیرممکن است.

    بانک درصدی از وام را بلوکه می‌کند

    دبیر کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون تمایلی از سوی انبوه سازان برای دریافت وام ساخت مسکن بوده است، گفت: شرایطی که بانک مسکن برای دریافت وام تعیین کرده، مشکلاتی را پیش روی سازندگان گذاشت و این موضوع اجرایی نشده بنابراین برای دریافت وام حداقل بای 15 تا 20 درصد از مبلغ وام در حساب متقاضی باشد.

    وی ادامه داد: حتی بانک برخی مواقع درصدی از  وام 150 میلیون تومانی را برای چند ماه در حساب جاری بلوکه می کند تا از محل این پول های بلوکه شده سود خود را تامین کند این در حالی است که این تسهیلات برای افزایش توان تولیدکنندگان تعریف شده است.

    پورحاجت مشکلات بانکی را گریبانگیر تولیدکنندگان دانست و گفت: هرگونه تزریق منابع مالی به بخش تولید، تاثیر غیرتورمی دارد و اثرات مطلوبی را بر اقتصاد می گذارد بنابراین سیاست تقویت تولید به نفع بازار مسکن اما الان اجرای این سیاست ها با موانعی روبرو است.

    وی با بیان اینکه خریداران در بازار حضور دارند اما توان اقتصادی کافی برای خرید مسکن ندارند، افزود: بازار مسکن نیاز به اتفاق جدیدی دارد تا این رویه ها تغییر کرده و متقاضیان هم توان بیشتری برای ورود به این بازار داشته باشند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی