عصر بازار

اروپا جایگاه اقتصادی بازار چین را به رسمیت نمی‌شناسد

عصر اعتبار- اتحادیه اروپا اعلام کرد که به رغم با اهمیت بودن روابط تجاری با چین حاضر نیست جایگاه اقتصادی بازار این کشور را به رسمیت بشناسد.

اروپا جایگاه اقتصادی بازار چین را به رسمیت نمی‌شناسد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، این موضوع در نشست اخیر اعضای پارلمان اروپا صورت گرفت که شرکت کنندگان در پایان قطعنامه ای را به تصویب رسانده و تاکید کردند که به دلیل قوانین و مقررات تجارت جهانی نمی توانند چین را یک اقتصاد بازاری کامل بدانند.
    اروپا مدتی است در خصوص صادرات مواد فولاد، منسوجات و کفش های تولیدی چین با این کشور درگیر منازعات تجاری است و دولت پکن را به حمایت های یکجانبه از این صنایع متهم می سازد. اتهامی که پکن همواره رد کرده است.
    چین سال 2001 پس از فراز و نشیب های فراوان به سازمان تجارت جهانی ملحق شد و به طور خودکار جایگاه اقتصاد بازاری آن برای بسیاری کشورها به رسمیت شناخته شده است.
    چین دومین شریک بازرگانی اتحادیه اروپا به حساب می آید و ارزش تبادلات آنها روزانه بیش از یک میلیارد دلار است.
    نزدیک به 15 سال است که کشورهای اتحادیه اروپا درباره اعطای جایگاه اقتصاد بازاری به چین بحث می کنند و در نشست های متعدد چین و اتحادیه اروپا و در دیدارهای دوجانبه سران کشورها نیز این مساله به دفعات طرح شده است.
    پارلمان اروپا خاطرنشان کرده است که اگرچه این جایگاه را رسما قبول نکرده است اما به تجارت با چین اهمیت زیادی می دهد و چین را یک موتور محرک برای بسیاری از صنایع خود می داند.
    تارنمای «چاینا ارگ» چین در گزارشی نوشت که با این حساب روابط تجاری چین و اتحادیه اروپا و بخصوص صادرات چین به کشورهای این اردوگاه همچنان فرایندی غیراستاندارد محسوب می شود.
    «هونگ لی» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در نشست خبری خود در پکن این اتحادیه را متهم کرد که در روابط تجاری با چین غیرعادلانه برخورد می کند.
    وی افزود که وقتی کشورها با یکدیگر ارتباطات تجاری دارند، باید بر اساس مقررات سازمان تجارت جهانی روابط تجاری استاندارد با هم داشته باشند و اروپا باید اتهام زدن ها را متوقف کند.
    نگرانی های اروپا از چین از زمانی آغاز شد که آمریکا در دسامبر 2015 وارد ماجرا شد و این اتحادیه را از اینکه جایگاه اقتصادی بازار چین را به رسمیت بشناسد، ترساند.
    طرح این موضوع همراه با این مساله که به رسمیت شناخته شدن اقتصاد بازار چین باعث افت قیمت کالاهای آمریکایی و اروپایی در بازار جهانی می شود، اتحادیه اروپا را دچار شک و تردید کرد.
    چین از مدتها مشغول مبارزه با موانع قرار گرفته از سوی اتحادیه اروپا در بازار خود است اما در سال های اخیر موفق شده بسیاری از شرکت های نامدار در این اتحادیه را در خود حل کند.
    در حال حاضر بیش از 80 کشور جهان از جمله نیوزیلند، استرالیا و روسیه جایگاه چین را به عنوان یک اقتصاد کامل بازار به رسمیت می شناسند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی