عصر بازار

پیشنهاد سازمان بازرسی برای بازگرداندن اموال حاصل از فساد محقق شد

عصر اعتبار- در بیانیه پایانی نهمین اجلاس سالیانه و مجمع عمومی انجمن بین‌المللی مسئولان مبارزه با فساد، پیشنهاد سازمان بازرسی کل کشور برای بازگرداندن اموال نامشروع حاصل از فساد به کشور مبداء محقق شد.

پیشنهاد سازمان بازرسی برای بازگرداندن اموال حاصل از فساد محقق شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، نمایندگان و مسئولان سازمان‌های بازرسی و مبارزه با فساد بیش از ١۰۰ کشور جهان در نهمین اجلاس سالیانه و مجمع عمومی انجمن بین المللی مبارزه با فساد، خواستار مبارزه قاطعانه‌تر و اجرای تمامی قطعنامه های صادره مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل در امر مبارزه با فساد شدند.

    نهمین اجلاس سالیانه و مجمع عمومی انجمن بین المللی مسئولان مبارزه با فساد از روز چهارشنبه با حضور رؤسای دستگاه‌های نظارت، بازرسی و ضدفسادی بیش از یک‌صد کشور از جمله «ناصر سراج» رئیس سازمان بازرسی کل کشور در شهر تیانجین در شمال چین آغاز شد.

    در جریان این اجلاس که جمعه به کار خود پایان داد، نمایندگان در بیانیه منتشره 23 ماده ای خود خاطرنشان کردند که کشورها باید کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مقابله با فساد را اجرا کرده و ضمن تقویت همکاری متقابل، ‌تقویت روابط دوستانه و مناسبات مشارکتی با سازمان‌ها و موسسات بین المللی در پیشبرد این هدف همکاری نزدیک‌تری داشته باشند.

    بیانیه یادآور می‌شود که اعضای حاضر در نشست تیانجین ضمن تقدیر از میزبانی این شهر تاکید می ورزند که مبارزه با فساد را به قوی‌ترین شکل ادامه داده و سهم شایسته‌ای در این امر خطیر در دنیا بر عهده داشته باشند و به تصویب و پیشبرد مقررات ذی‌ربط در مبارزه با فساد مساعدت کنند.

    در بیانیه از کشورهایی که هنوز کنوانسیون مبارزه با فساد را اجرایی نکرده و چنین مقرراتی را لازم‌الاجرا نکرده‌اند، خواسته شده است این کار را در اولویت امور کشور خود قرار دهند.

    نمایندگان شرکت کننده در این اجلاس یادآور شده‌اند که پیشرفت‌های شایانی در مبارزه با فساد در دنیا بدست آمده که مدیون همکاری‌های متقابل و ساختارهای موجود بین المللی مبارزه با فساد است، با این وصف باید همچنان حمایت‌های فنی و سازمانی در اختیار آنان قرار گیرد و حاکمیت قانون به طور جدی در کشورها اجرا شود تا مفسدان فضای لازم برای فساد نداشته باشند.

    در بیانیه تصریح شده است که کشورها علاوه بر اجرای مقررات موجود بین المللی در مبارزه با فساد، به کنوانسیون‌ها و معاهدات ذی ربط پایبندی نشان داده و با شناسایی موانع و چالش‌های موجود در مبارزه با فساد و اطلاع‌رسانی متقابل، هدف ریشه‌کن کردن فساد را تحقق بخشند.

    همکاری بین‌المللی بیشتر در جلوگیری از فساد در عرصه اجتماعی، توسعه پایدار نیروی انسانی، حراست و حفاظت از منابع و حقوق بشر، تقویت حاکمیت قانون، اجرای برنامه توسعه هزاره سازمان ملل به طور دقیق و پایبندی به اهداف آن، ‌مقابله با پولشویی، ضبط و توقیف اموال سرقت شده و تلاش برای بازگرداندن درست آن به چرخه سرمایه جهانی و بالا بردن آگاهی عمومی در زمینه مبارزه با فساد از جمله اهم مفاد بیانیه صادره این اجلاس در چین است.

    در بخش دیگری از بیانیه آمده است: باید از فساد در هر عرصه‌ای از جمله در قلمرو ورزش و در هر رشته ورزشی جلوگیری کرده و به درستی با آن مقابله کرد. نمایندگان دولت‌ها باید آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند. آموزش مبارزه با فساد باید شکل همگانی و تخصصی به خود بگیرد و از فعالیت‌های سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل در مبارزه با این پدیده پشتیبانی شود.

    اجرای برنامه های آموزشی، برگزاری دوره‌های تربیتی، توسعه فعالیت‌های علمی در ارتباط با مبارزه با فساد، همکاری میان آکادمی‌های علوم اجتماعی در همین راستا، تسهیل در اطلاع‌رسانی و تبادل تجربه، تاکید بر اصول اساسی مبارزه با فساد سازمان‌های ذی ربط اجتماعی و دولتی، تقویت و حمایت از سازمان‌های مستقل مبارزه با فساد، انجام اصلاحات در سازمان‌های مبارزه با فساد با هدف بالا بردن کارایی آنها، آزادسازی اطلاع‌رسانی، مسئولیت‌پذیری دولت و مردم در قبال یکدیگر و شفاف‌سازی امور اداری برای مردم از جمله بخش‌های دیگر این بیانیه است.

    در بیانیه تیانجین قید شده است که سازمان‌های بازرسی و مبارزه با فساد کشورها با دولت‌ها و سازمان‌های حقوقی و قضایی کشورهای متبوع خود همکاری‌های بیشتری در مبارزه با فساد خواهند داشت و به اجرای قوانین در این زمینه کمک خواهند کرد.

    در بیانیه از همه اعضا خواسته شده است اصول ابتکاری و قوانین جدیدی را در مبارزه با فساد تدوین کرده و به دنبال اصلاحات روزمره برای تقویت روند مبارزه با فساد باشند.

    این بیانیه که بین نمایندگان کشورها و مناطق حاضر در اجلاس توزیع شده، قرار است در اختیار مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز قرار گیرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو