عصر بازار

از تهران تا لیما:

اولین حضور سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در نشست سالانه آیسکو چگونه گذشت؟

عصر اعتبار- ایران به جمع اعضای آیسکو پیوست. این رویدادی بود که دکتر محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور در دیدار نوروزی خود از تالار شیشه ای، عنوان کرد. خبری که می‌تواند نوید بخش روزهای روشن بازار سرمایه ایران در عرصه بین المللی باشد. عضویت ایران در آیسکو می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی به بازار سرمایه اضافه کند و عامل افزایش اعتبار بورس ایران در جهان شود.

اولین حضور سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در نشست سالانه آیسکو چگونه گذشت؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، سازمان بورس و اوراق بهادار درخواست خود را نهم ژانویه 2007 به دبیر خانه آیسکو (IOSCO) ارائه کرد تا در نهایت با تلاش های گسترده، دبیر کل این نهاد در روز چهارشنبه 11 فروردین ماه 95 طی نامه ای، عضویت پیوسته نهاد ناظر بازار سرمایه ایران در نهاد بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار را اعلام کرد و از دکتر محمد فطانت برای حضور در جلسه ماه می نشست آیسکو در کشور پرو، دعوت به عمل آورد. پس از گذشت 5 هفته و در پی این دعوت، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همراه با مدیران ارشد این سازمان برای حضور در گردهمایی سالانه آیسکو(IOSCO)  به لیما (Lima) پایتخت کشور پرو سفر کرد. در این نشست که پنجشنبه هفته گذشته به کار خود پایان داد پیوستن سازمان بورس و اوراق بهادار ایران به آیسکو رسما اعلام شد.

    جزییات حضور سازمان بورس در نشست سالانه آیسکو

    چهل و یکمین گردهمایی سالانه سازمان بین‌المللی آیسکو در حالی برگزار شد که قریب به 500 نفر مقامات عالی‌رتبه از 207 کشور عضو و غیر عضو آیسکو، به عنوان نماینده کشورشان در گردهمایی سالانه این نهاد بین المللی شرکت داشتند و دکتر محمد فطانت در مقام نمایندگی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، برای نخستین بار به عنوان عضو پیوسته آیسکو در این گردهمایی حضور یافت.

    رئیس سازمان بورس و مدیران ارشد این سازمان ضمن شرکت در جلسه کمیته "رشد و بازارهای نوظهور" و کمیته منطقه‌ای "آفریقا و خاورمیانه" با سایر اعضا تبادل نظر کردند و همچنین دکتر فطانت روز چهارشنبه در نشست سران اعضای عادی و پیوسته آیسکو سخنرانی کرد.

    دکتر محمد فطانت طی سخنرانی، ضمن معرفی بازار سرمایه ایران به طرف‌های خارجی، در خصوص ظرفیت های سرمایه‌گذاری خارجی و جذابیت های بازار سرمایه ایران توضیحاتی ارائه داد. وی از اعضای آیسکو دعوت کرد به ایران سفر کنند و به حمایت های قانونی، عملیاتی و آموزشی که از سرمایه‌گذاران خارجی به عمل خواهد آمد تاکید کرد. دکتر فطانت پس از معرفی سازمان بورس و اوراق بهادار، تمایل و آمادگی کامل این سازمان را در راستای ساختن ارتباطی محکم‌تر با اعضا مورد تاکید قرار داد و همچنین اظهار امید‌واری کرد که نماینده بازار سرمایه ایران به عنوان عضوی فعال در میان آنها حضور داشته باشد.

    نخستین جلسه رسمی این گردهمایی به جلسات کمیته‌های منطقه‌ای اختصاص داشت و سازمان بورس و اوراق بهادار در کمیته منطقه‌ای آفریقا-خاورمیانه (AMERC)، به عنوان کمیته‌ای که کشور ایران در آن عضویت دارد، حضوری فعال داشت. کمیته منطقه‌ای آفریقا-خاورمیانه، یکی از چهار کمیته منطقه‌ای است که توسط آیسکو در جهت تمرکز بر مسائل و موضوعات منطقه‌ای تشکیل شده است تا در خصوص نظام مقرراتی حاکم بر اوراق بهادار منطقه مذکور فعالیت کند.

    جلسه بعدی به کمیته رشد و بازارهای نوظهور اختصاص داشت. این کمیته بزرگ‌ترین‌ گروه در آیسکو محسوب می‌شود و در‌صدد ارتقای توسعه و کارآمدی بیشتر بازارهای نوظهور اوراق بهادار و آتی است. برای نیل به این هدف، کمیته رشد و بازارهای نوظهور اصول و ضوابطی وضع می‌کند که به موجب آنها دسترسی به برنامه‌های آموزشی و کمک‌های تخصصی برای اعضا فراهم و فرآیند تبادل اطلاعات و انتقال فناوری و تخصص در میان اعضا تسهیل می‌شود. کمیته رشد و بازارهای نوظهور، متشکل از 87 عضو عادی و 15 عضو پیوسته است که این اعضا، از اقتصادهای پیشرفته جهان هستند.  علاوه بر ایران، 10 کشور از اعضای G20 نیز در کمیته مزبور حضور داشتند.

    در حاشیه این نشست ها، دکتر محمد فطانت در دیداری با رانجیت آجیت سینگ، رئیس کمیته رشد و بازارهای نوظهور بر ظرفیت مثبت بازار سرمایه ایران به‌عنوان یک بازار نوظهور تاکید کرد. رییس سازمان بورس و رانجیت آجیت سینگ، ضمن بحث و گفت‌وگو درخصوص توسعه همکاری دو‌جانبه میان کمیسیون اوراق بهادار مالزی و سازمان بورس و اوراق بهادار و نحوه مشارکت آینده این دو نهاد در کمیته رشد و بازارهای نوظهور، بر گسترش تعامل میان کمیته‌های فقهی (شرعی) بازار سرمایه ایران و مالزی تفاهم و برای توسعه ابزارهای مالی جدید و همچنین دیگر اهداف پژوهشی، توافق کردند.

    همچنین رئیس گروه نظارت آیسکو و رئیس و عضو هیات مدیره کمیسیون سرمایه‌گذاری‌ها و اوراق بهادار استرالیا، در دیدارهای جداگانه با رئیس سازمان بورس به تبادل نظر پرداختند. جورجینا فیلیپینو رییس گروه نظارت آیسکو و گریگ مدکرافت، رییس و عضو هیأت مدیره کمیسیون سرمایه‌گذاری‌ها و اوراق بهادار استرالیا ضمن تبریک عضویت ایران در آیسکو ابراز امیدواری کردند بزودی مقدمات پذیرش سازمان بورس به عنوان عضو عادی فراهم شود.

    یکی دیگر از جلسات مهم این گردهمایی به دیدار دکتر محمد فطانت و بهادر بیژنی جانشین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی با "گرگ مد کرافت" رییس آیسکو، "پاول اندروز" دبیر کل آیسکو، "تاجیندر سینگ" معاون دبیر کل، "استیون باردی" رییس کمیته ارزیابی آیسکو و "ایزابل پاستور" رییس بخش رشد و بازارهای نوظهور، اجرا و همکاری آیسکو اختصاص داشت.

    در ابتدای این جلسه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ظرفیت های اقتصادی کشور و جذابیت بازار سرمایه ایران را معرفی و به عزم سازمان بورس برای حضور فعال در آیسکو تاکید کرد. گرگ مد کرافت نیز ضمن اذعان به ظرفیت ها و جذابیت های بازار سرمایه ایران ابراز داشت عضویت ایران در آیسکو موجب تقویت این نهاد خواهد شد. گرگ مد کرافت همچنین مراتب پشتیبانی و حمایت همه جانبه خود جهت تسریع عضویت عادی ایران در ایسکو را اعلام کرد.

    یادآور می شود سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار به‌عنوان مهم‌ترین مجمع بین‌المللی بازار سرمایه از سازمان‌های قانون‌گذار بازارهای اوراق بهادار دنیا است. اعضای عادی و پیوسته این سازمان نهادهای ناظر بازارهای سرمایه کشورهای مختلف دنیا هستند.در حال حاضر بیش از 100 کشور عضو آیسکو هستند که و حدود 95 درصد بازارهای سرمایه دنیا را در برمی گیرد. اهمیت مجمع بین المللی آیسکو تا جایی است که رییس سازمان بورس از آن به عنوان سازمان ملل بازار سرمایه یاد می کند. با عضویت در آیسکو بستر ارتباط با همه کشورها و نهادهای قانونگذار و ناظر بازار سرمایه مهیا شده است. این نهاد به عنوان یک سازمان بین المللی در مقایسه با سایر سازمان ها از سطح و ظرفیت بسیار بالاتری برخوردار بوده و حضور در آیسکو باعث افزایش اعتبار بازار سرمایه ایران است. همچنبن انتقال تکنولوری، تخصص و استفاده از برنامه های آموزشی آیسکو فرصتی بی نظیر برای بازار سرمایه ایران رقم زده است، فرصتی که بازار سرمایه ایران بیش از هشت سال در انتظار آن بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی