عصر بازار

سهام عدالت از دریچه آمار

عصر اعتبار- همزمان با ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی، طرحی توسط دولت وقت پیشنهاد شد با عنوان "طرح توزیع سهام عدالت" که با وجود موافقان و مخالفان زیاد به تصویب رسید. بر این اساس مقرر شد ۵۰۰ هزار تومان از سهام بهترین و سودآورترین شرکتها به این شرط به مشمولان داده شود که در مدت ۱۰ سال از سود این سهام، اقساط آن پرداخت گردد و پس از تسویه کامل، سهام عدالت قابلیت خرید و فروش پیدا کند که البته بعدها این رقم به یک میلیون تومان افزایش یافت.

سهام عدالت از دریچه آمار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، قرار هم بر این شد که پس از گذشته 10 سال شرایط خرید و فروش این سهام توسط مشمولان فراهم شود و بر اساس قانون، سهامداران عدالت باید از سال گذشته میتوانستند آن بخش از سهام خود که اقساط آن پرداخت شده است را به فروش برسانند و از منابع حاصل از آن سودی کسب کنند.

    با این حال به دلایل مختلف این اتفاق عملی نشده است و گویا قرار شده با توجه به برگزاری فصل مجامع شرکتها در نیمه اول هر سال، شش ماه دیگر بر این فرصت افزوده شود تا پس از تقسیم سود شرکتها در نیمه نخست سال 95، یک قسط دیگر از سهام عدالت تسویه شد و پس از آن هم مهلت شش ماهه دیگری به مشمولان

    داده شود تا از محل آورده نقدی خود اقدام به تسویه کامل اقساط سهام عدالت کنند و پس از این مدت، در نیمه اول سال 96 آزادسازی سهام عدالت در کشور اتفاق بیفتد؛ البته صحبتهایی نیز به میان آمده تا شاید خرید و فروش این سهام در نیمه دوم سال 95 عملی شود.

    با این وجود و در این شرایط مشمولان سهام عدالت که شمار آنها امروز به عدد 49.1 میلیون نفر رسیده است، منتظر رونمایی لایحه آزادسازی سهام عدالت و اطلاع از چگونگی خرید و فروش این سهام هستند.

    بر این اساس باید گفت تنها گذر زمان، مشکل گشای طرح توزیع سهام عدالت نیست و دولت باید لایحه خود را به مجلس بفرستد تا مُهر تایید نمایندگان، تعیین کننده چند و چون خرید و فروش این سهام باشد.

    اما جدای از موضوع چگونگی و ساز و کار خرید و فروش این سهام، نگاهی به سهام عدالت از دریچه آمار نشان میدهد، در حال حاضر تعداد شرکتهای حاضر در پرتفوی سهام عدالت 60 شرکت هستند که ارزش قطعی برآوردی آنها تاکنون 412 هزار و 638 میلیارد ریال و ارزش روز آنها 692 هزار و 945 میلیارد ریال عنوان شده است.

    همچنین نگاهی به پرتفوی سهام عدالت بیانگر این مطلب است که از 60 شرکت حاضر در این سبد تعداد 35 شرکت بورسی هستند که ارزش قطعی برآوردی آنها 254 هزار و 412 میلیارد ریال و ارزش روز آنها 536 هزار و 369 میلیارد ریال حساب شده است. به علاوه این که در

    این پرتفو، 25 شرکت غیربورسی نیز حضور دارند که ارزش قطعی برآوردی آنها 158 هزار و 226 میلیارد ریال و ارزش روز آنها 156 هزار و 576 میلیارد ریال است.

    بررسی شرکتهای حاضر در این پرتفوی هم از وجود نام شرکتهایی چون ایران خودرو، پالایش نفت بندر عباس، پالایش نفت تهران، فولاد خوزستان، کشتیرانی ج.ا.ایران، هواپیمایی ج.ا.ایران، ملی پخش فرآوردههای نفتی و بانکهای تجارت، صادرات و ملت در سبد سهام عدالت حکایت دارد.

    همچنین بررسی عملکرد سال مالی 85 تا چهاردهم فروردین امسال شرکتهای حاضر در سبد سهام عدالت نشان میدهد، در این مدت سود دریافتی از 60 شرکت حاضر در سبد سهام عدالت 186 هزار و 935 میلیارد ریال و سود پرداختی به مشمولان نیز 13 هزار و 840 میلیارد ریال بوده است.

    در حال حاضر شمار مشمولان این طرح به 49 میلیون و 132 هزار و 251 نفر رسیده است و ارزش کلی سهام آنها نیز 476 هزار و 183 میلیارد و 60 میلیون ریال برآورد میشود که مددجویان طرح شهید رجائی، کمیته امداد، کودکان و زنان بیسرپرست، کودکان بدسرپرست، معلولان نیازمند، خانوادههای دارای معلول، آسیب دیدگان اجتماعی و رزمندگان داوطلب فاقد شغل با جمعیت سهامداری 7 میلیون و 571 هزار نفر و ارزش سهام 72 هزار و 998 میلیارد و 690 میلیون ریال؛ روستاییان سرپرست خانوار فاقد شغل و کارگر فصلی و

    ساده روستایی، از کار افتادگان و خانوادههای فاقد سرپرست یا سرپرست زن روستایی شغل با جمعیت سهامداری 5 میلیون و 535 هزار نفر و ارزش سهام 52 هزار و 215 میلیارد و 150 میلیون ریال؛ کارکنان شاغل در دستگاههای اجرایی، بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین اجتماعی با جمعیت سهامداری 13 میلیون و 795 هزار نفر و ارزش سهام 135 هزار و 61 میلیارد و 309 میلیون ریال؛ والدین، همسر و فرزندان شهید و افراد تحت تکفل آنها، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنها با جمعیت سهامداری یک میلیون و 259 هزار نفر و ارزش سهام 12 هزار و 226 میلیارد و 904 میلیون ریال و دختران کارگر مجرد و زنان کارگر سرپرست خانوار (مشمول قانون کار) با جمعیت سهامداری 6.9 هزار نفر و ارزش سهام 68 میلیارد و 597 میلیون ریال از جمله سهامداران نهایی سهام عدالت در کشور تاکنون هستند.

    همچنین کلیه روستاییان و عشایر با جمعیت سهامداری 11 میلیون و 286 هزار نفر و ارزش سهام 108 هزار و 421 میلیارد و 747 میلیون ریال؛ خدام مساجد، حسینیهها و امامزادهها و اماکن زیارتی متبرکه با جمعیت سهامداری 31 هزار نفر و ارزش سهام 301 میلیارد و 73 میلیون ریال؛ طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور با جمعیت سهامداری 167 هزار نفر و ارزش سهام یک هزار و 657 میلیارد و 259 میلیون ریال؛ بیماران خاص با جمعیت سهامداری 11 هزار نفر و ارزش سهام 107 میلیارد و 792 میلیون ریال؛ کارکنان ستادهای نمازجمعه با

    جمعیت سهامداری 6.7 هزار نفر و ارزش سهام 65 میلیارد و 133 میلیون ریال؛ کارکنان هیئتهای تحریریه رسانهها (خبرنگاران) با جمعیت سهامداری 8.6 هزار نفر و ارزش سهام 86 میلیارد و 279 میلیون ریال و دستاندرکاران امر شناسایی و واگذاری سهام عدالت، مددجویان و کارکنان موسسات خیریه، فعالان قرآنی، قالیبافان، زندانیان آزادشده (مددجویان تحت پوشش مراکز مراقبت از زندانیان آزاد شده)، درخواست کنندگان مردمی و کارگران فصلی و ساختمانی در مجموع با جمعیت سهامداری 9 میلیون و 450 هزار نفر و ارزش سهام 92 هزار و 973 میلیارد و 120 میلیون ریال از دیگر مشمولان و سهامداران نهایی سهام عدالت در کشور هستند.

    *مهدی حاجی وند

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی