عصر بازار

وزیر امور اقتصاد و دارایی:

حمایت از جذب سرمایه‌گذاری خارجی اولویت دولت است

عصر اعتبار- وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: حمایت از جذب سرمایه‌گذاری خارجی اولویت مهم دولت است و سرمایه‌گذاران خارجی باید نگرش خود را برای حضور در کشور تغییر دهند.

حمایت از جذب سرمایه‌گذاری خارجی اولویت دولت است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، علی طیب‌نیا روز شنبه در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت درباره دلیل این تغییر نگرش گفت: درزمان حاضر فرصت‌هایی بی‌نظیر و مشوق‌هایی منحصر به فرد برای جذب سرمایه‌های خارجی در ایران ایجاد شده است.
    وی گفت: فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری بین ایران و کشورهای مختلف جهان پس از برجام به‌وجود آمده است و سرمایه‌گذاران خارجی باید نگرش و دیدگاه خود را نسبت به جمهوری اسلامی ایران تغییر دهند و واقعیت‌های امروز را مبنی بر شرایط جدید پس از تحریم‌ها و فرصت‌های بی‌نظیر برای سرمایه‌گذاری در ایران ببینند.
    وی اضافه کرد: در شرایط جدید، محدودیت‌ها به مزیت و دغدغه‌ها به فرصت تبدیل شده است و اکنون زمان آن فرا رسیده است که سرمایه‌گذاران خارجی در شرایطی مطمئن از سرمایه‌گذاری در ایران استقبال کنند.
    طیب نیا خاطرنشان کرد:ایران رتبه اول منطقه را از نظر تولید علم و از نظر استناد به مقالات علمی، رشدی 11 برابر متوسط جهانی دارد و در عرصه‌های مختلف مانند نانو، بایو ، سلول‌درمانی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حوزه سلامت فرصت‌های مناسبی برای مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی و انتقال دانش فنی به ایران وجود دارد.
    وی اظهار کرد: با تصویب دولت مشوق‌های متعددی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران به‌وجود آمده است و دولت همه حمایت‌های لازم را از سرمایه‌گذاران خارجی حتی بیش از سرمایه‌گذاران ایرانی اعمال می‌کند که تضمین پرداخت غرامت در صورت ملی شدن و سلب مالکیت، تضمین جبران خسارت‌های ناشی از ممنوعیت و توقف موافقتنامه‌های مالی و تضمین خرید کالا و خدمات تولیدی از جمله مواردی است که دولت به صورت اقتصادی برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی اعمال می‌کند.
    طیب‌نیا گفت: امکان انتقال آزادانه ارز به کشور، برخورداری از حمایت‌های یکسان بین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، انتقال آزادانه اصل سرمایه و منافع آن به صورت ارز و کالا، امکان سرمایه‌گذاری خارجی به صورت صددرصد، پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی در همه زمینه‌های تولیدی، حمل و نقل، ارتباطات، کشاورزی، خدمات، آب و برق، ساختمان و حوزه سلامت، امکان تملک زمین در ایران ، ارائه پروانه اقامت سه ساله برای مدیران، کارشناسان و بستگان درجه یک آنها و امکان تمدید این اقامت نیز از جمله امتیازهایی است که برای سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته شده است.
    وزیر اقتصاد و دارایی اضافه کرد: قوانین اقتصادی و مالیاتی در ایران بسیار جذاب است. نرخ مالیات هرگز از 25 درصد فراتر نمی‌رود. سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با معافیت مالیاتی 20 ساله همراه است و ورود و خروج به این مناطق نیاز به اخذ ویزا ندارد. ورود و خروج مواد اولیه و کالا در این مناطق آزاد است و از زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در ایران در همه زمینه‌ها فراهم است.
    طیب‌نیا اضافه کرد: هم اکنون با بیش از 60 کشور دنیا موافقتنامه برای حمایت از سرمایه‌گذاری امضا شده است. همچنین صندوق توسعه ملی دارای منابع عظیم مالی است که از طریق مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری به‌صورت ارائه تسهیلات حمایت می‌کند.
    وی ادامه داد: سازمانی برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی در دولت ایجاد شده است که در کنار سرمایه‌گذاران خارجی و همه خدمات و حمایت‌های لازم را برای آنها انجام می‌دهد.
    وزیر اقتصاد اضافه کرد: ایران با دیپلماسی صلح و آرمان جهان عاری از خشونت با چشم‌انداز مناسب رشد اقتصادی با آغوش باز برای همکاری با جمعیت جوان و تحصیلکرده با موقعیت فوق‌العاده مناسب جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی، شرایط مناسبی را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرده است.
    طیب نیا اضافه کرد: رفع تحریم های اقتصادی علیه ایران نه تنها فرصت های مغتنم و سودآوری در اختیار جامعه جهانی قرار داده که زمینه مناسبی برای مقابله با چالش های اقتصادی منطقه خاورمیانه فراهم کرده است که می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش تنش های سیاسی و آشوب های اجتماعی در این منطقه داشته باشد.
    وزیر اقتصاد و دارایی گفت: چشم انداز رشد اقتصاد بالا با جمعیت 80 میلیونی با نیروهای جوان و تحصیلکرده و تنوع جغرافیایی و اقلیمی در مجاورت بازار 300 میلیونی حوزه دریای خزر شرایط بی نظیری برای سرمایه گذاری فراهم کرده است.
    طیب نیا اضافه کرد: شبکه ارتباطی مناسب در منطقه در کنار عطش به رشد و پویایی و تلاش برای ایجاد شبکه ها و خوشه های تولیدی و تجاری و قرار گرفتن در زنجیره تولید خدمات و کالا زمینه شکوفایی اقتصادی را فراهم آورده است.
    وزیر اقتصاد و دارایی گفت: موقعیت قابل توجه دولت در عرصه دیپلماسی و دست آوردهای دولت در اقتصاد از جمله کاهش تورم از بالای 40 درصد به 11 درصد و رشد اقتصادی مثبت بعد از یک دوره رشد منفی ناشی از اعمال تحریم های بین المللی شرایط منحصر به فردی را در کشور بوجود آورده است.
    وی ادامه داد: این شرایط جدید، نه تنها باعث رونق اقتصادی، کاهش فقر و افزایش اشتغال در منطقه می شود که می تواند با رونق اقتصادی در منطقه ریشه های رشد تروریسم که ناشی از فقر و مشکلات اقتصادی در منطقه است بخشکاند.
    وی افزود: البته با توجه به کاهش قیمت نفت در شرایط دشواری قرار داریم اما اعتماد سرمایه گذاران خارجی و ورود آن ها به بازار ایران با تضمین های بلندمدتی که دریافت می کنند و همکاری های دو و چند جانبه می تواند شرایط را عوض کند و تلاش های بی وقفه ای برای رسیدن به این هدف در دولت آغاز شده است.
    وی تاکید کرد: اجرای قانون رفع موانع تولید و سرمایه گذاری، ظرفیت جدیدی را برای ایجاد فضای رقابتی در کشور ایجاد کرده و سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی نیز شرایطی جدیدی را بوجود آورده است که به سمت ثبات و بهره وری بالا و کاهش موانع و محدودیت های اداری و اقتصادی حرکت می کنیم.
    طیب نیا با اشاره به سرمایه گذاری در حوزه سلامت گفت: ارتقای شاخص های سلامت مردم برای دولت جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد و دولت از سرمایه گذاری در حوزه سلامت با جدیت حمایت می کند از جمله اینکه در ماده هفت قانون هدفمندی یارانه و بودجه های سنواتی اعتبارات قابل توجهی برای بخش سلامت اختصاص داده شده همچنین اعتبار مناسبی نیز از محل مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت تعلق گرفته است.
    وی به دستاوردهای طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: بیمه شدن 10 میلیون تن پس از اجرای این طرح، کاهش هزینه های بستری بیماران به پنج درصد ، ارائه خدمات بهداشتی برای اولین بار در حاشیه شهرها برای 8.5 میلیون تن ، همچنین ایجاد مراکز اقامت برای پزشکان و اجرای طرح های تشویقی برای حضور جامعه پزشکی در مناطق محروم از جمله دستاوردهای طرح تحول سلامت است که عدالت در سلامت را در کشور برقرار کرده است.
    وزیر اقتصاد و دارایی گفت: البته با وجود این اقدامات مهم هنوز بخش سلامت ایران تا نقطه مطلوب و برقراری کامل عدالت و نیز اجرای استانداردهای مطلوب بین المللی فاصله زیادی دارد و نیازهای این حوزه بی شمار است و البته منابع مالی کشور محدود است.
    وی از شرکت های داخلی وخارجی فعال دعوت می کرد که با مطالعه فرصت های سرمایه گذاری و مشوق های در نظر گرفته شده مزیت های سرمایه گذاری در ایران به ویژه در حوزه سلامت را در نظر بگیرند و به ایران بیایند.
    طیب نیا گفت: واقعیت اقتصادی در دنیا نشان می دهد که سودآوری سرمایه گذاری در حوزه سلامت دو برابر حوزه نفت و گاز است و کمپانی های بزرگ اقتصادی جهانی به همین علت به سمت ساخت بیمارستان های زنجیره ای روی آورده اند و این نشان دهنده فرصت های بزرگی است که در این زمینه بخصوص در ایران وجود دارد.
    همایش بین المللی سرمایه گذاری در حوزه سلامت امروز (شنبه 25 اردیبهشت ) در هتل اسپیناس تهران برگزار شد و تا فردا 26 اردیبهشت ادامه دارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی