عصر بازار

انعکاس نگرانی‌های اقتصادی در بورس‌های جهانی

عصر اعتبار- بازارهای سهام در سراسر جهان و قیمتهای نفت روز جمعه به دلیل تشدید نگرانی‌ها نسبت به اوضاع اقتصاد جهانی تحت فشار قرار گرفتند.

انعکاس نگرانی‌های اقتصادی در بورس‌های جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بازارهای اروپایی پس از آمار رشد مطلوب آلمان که هشدار صندوق بین المللی پول نسبت به پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را خنثی کرد، رشد قوی را شاهد بودند. شاخص داکس آلمان 0.9 درصد، کک 40 فرانسه 0.6 درصد و شاخص FTSE 100 انگلیس 0.2 درصد صعود کرد. شاخص استاکس اروپا 600 روز جمعه 0.5 درصد رشد کرد و برای کل هفته 0.6 درصد افزایش رقم زد.

    بازارهای سهام آسیایی روز جمعه در سطح پایین‌تری ایستادند. شاخص ام اس سی آی آسیا اقیانوسیه روز جمعه 1.3 درصد اُفت کرد و سومین کاهش هفتگی را ثبت کرد. شاخص نیک‌کی ژاپن 1.4 درصد اُفت کرد، اما برای کل هفته 1.9 درصد افزایش داشت. نیروی حرکت مثبتی که در بازارهای سهام از زمان ثبت رکورد پایین در ماه فوریه شکل گرفته بود، طی ماه گذشته تحت تاثیر نشانه‌های ضعف در اقتصاد جهانی و درآمدهای مایوس کننده شرکتها که نگرانیها نسبت به توانایی مقامات بانکهای مرکزی بزرگ جهان برای رونق بخشیدن به رشد اقتصادی را تشدید کرد دچار تحلیل شده است.

    بازارهای سهام چین به دلیل کاهش قیمت فلزات و ضعف یوان و همچنین تحت تاثیر نگرانی از احتمال خودداری پکن از تصویب اقدامات محرک اقتصادی جدید، چهارمین کاهش هفتگی را پشت سرگذاشتند که طولانی‌ترین روند نزولی در دو سال گذشته بود. شاخص شانگهای کامپوزیت 0.3 درصد از ارزش خود را از دست داد و مجموع کاهش هفتگی را به سه درصد رساند. شاخص هانگ سنگ چاینا اینترپرایز روز جمعه 1.3 درصد سقوط کرد.

    بازارهای سهام آمریکا هفته پرتلاطم را در سطح پایین‌تری به پایان بردند زیرا ریزش سهام شرکتهایی که به بازار مصرفی متمرکز هستند، شاخصهای بزرگ را به سوی سومین کاهش هفتگی متوالی هدایت کرد.

    گزارشهای درآمد ضعیف از سوی شرکتهای خرده فروشی در هفته گذشته نگرانیهایی را نسبت به قدرت خرید مصرف کننده برانگیخت و آمار بهتر از حد مطلوب خرده فروشی ماهانه که روز جمعه منتشر شد برای مهار این نگرانیها کافی نبود. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج روز جمعه یک درصد کاهش یافت و در 17535.32 واحد قرار گرفت. شاخص استاندارد اند پورز 500 با 0.8 درصد کاهش، در 2046.61 واحد ایستاد در حالیکه نزدک کامپوزیت با 0.4 درصد اُفت، در 4717.68 واحد بسته شد. داوجونز و استاندارد اند پورز برای سومین هفته متوالی کاهش پیدا کردند که رشد این شاخصها از ابتدای سال تاکنون را به ترتیب به 0.6 درصد و 0.1 درصد محدود کرد.

    بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، درآمد شرکتها در سه ماهه اول بالاتر از میزان انتظارات بود با اینهمه برای چهارمین سه ماهه متوالی کاهش پیدا کرد. پیش‌بینی می‌شود درآمد شرکتهای حاضر در شاخص استاندارد اند پورز 500 در سه ماهه دوم نیز کوچک شود اما بسیاری از سرمایه گذاران و تحلیلگران انتظار دارند درآمدها در نیمه دوم سال اندکی رشد کند که ممکن است به بالا بردن ارزش بازارهای سهام کمک کند.

    به گفته تحلیلگران، اگرچه بعضی از ریسکها مانند قیمتهای نفت در هفته‌های اخیر تثبیت شده‌اند اما سایر ریسکها همچنان به قوت خود باقی هستند.

    قدرت خرید مصرف کنندگان آمریکایی در ماه آوریل افزایش یافت و میزان خرده فروشی در این ماه را 1.3 درصد نسبت به ماه پیش از آن بالا برد که بهترین رشد ماهانه از مارس سال 2015 بود. اقتصاددانان در نظرسنجی وال استریت ژورنال پیش بینی کرده بودند میزان خرده فروشی 0.8 درصد رشد کند.

    در بازارهای کالا، قیمت نفت آمریکا روز جمعه یک درصد کاهش یافت و در 46.21 دلار در هر بشکه ایستاد اما 3.5 درصد رشد هفتگی ثبت کرد. نفت برنت در بازار لندن با 20 سنت کاهش، در 47.88 دلار بسته شد و حدود 5.3 درصد افزایش هفتگی رقم زد.

    هر اونس طلا برای تحویل در ماه مه با 0.1 درصد افزایش، در 1271.90 دلار بسته شد اما 1.6 درصد کاهش هفتگی ثبت کرد.

    یورو روز جمعه 0.6 درصد کاهش یافت و 1.1309 دلار معامله شد. دلار هفته گذشته 1.4 درصد در براب ین ژاپن صعود کرد و به 108.64 ین رسید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی