عصر بازار

مشاور رئیس جمهور:

دولت قبل با وجود موقتی بودن درآمد نفتی تعهدهای بلند مدت ایجاد کرد

عصر اعتبار- مسعود نیلی با دسته بندی کشورها، ایران را جزو کشورهایی دانست که در دوران وفور درآمدهای نفتی شروع به ایجاد تعهد برای کشور کردند.

دولت قبل با وجود موقتی بودن درآمد نفتی تعهدهای بلند مدت ایجاد کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، مشاور اقتصادی رئیس جمهور در مورد وضعیت اقتصادی کشور در سال جاری گفت: با توجه به مشکلات زیادی که اقتصاد کشور با آن درگیر است خیلی‌ها دوست دارند ببینند که در سال 95 چه اتفاقی برای اقتصاد کشور رخ خواهد داد که به نظر من ابتدا ما باید این مشکلات را اولویت بندی کنیم.

    مسعود نیلی ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم اکنون مشکل اول اقتصادی ایران چیست، طبیعتا وقتی به اولویت بندی برسیم اجماع بر روی آن بسیار سخت می‌شود. ممکن است برخی قیمت ارز و یکسان‌سازی قیمت آن را مشکل اول اقتصادی بدانند. برخی قیمت انرژی، یارانه‌ها، ارتباط ما با دنیا، وضعیت نظام کسب و کار و سایر مشکلاتی که در اقتصاد احساس می‌شود. متاسفانه این فهرست طولانی است و ناچار به اولویت بندی هستیم. الان مسئله این است که همه در این اولویت‌بندی به اجماع برسیم.

    استاد دانشگاه شریف افزود: برای رسیدن به این اولویت‌بندی ابتدا باید وضعیت اقتصادی جهان را مورد بررسی قرار دهیم. اقتصاد آمریکا و اروپا در سال 2008 و 2009 دچار مشکل شدند اما اکنون به مسیر خود برگشته و آمریکا با رشد اقتصادی 2.5 درصد به حرکت خود ادامه می‌دهد و اروپا نیز که همواره رشد اقتصادی آن کمتر از آمریکا بوده دارد در مسیر رشد حرکت می‌کند، اقتصاد ژاپن نیز مدت زیادی است که در مسیر رشد قرار دارد.

    نیلی ادامه داد: اقتصادهای نو‌ظهور نیز مانند برزیل و روسیه با مشکل روبرو شده‌اند. اقتصاد برزیل درگیر بحران شده است، مخصوصا بعد از آنکه یک دولت پوپولیستی چپ روی کار آمد بحران آن‌ها شدت بیشتری پیدا کرد، چین هم مسیر  نزولی را طی می‌کند. در بین این کشور‌ها هند وضعیت خوبی دارد و پیش بینی‌های که در مورد آن صورت گرفته مثبت است.

    مشاور اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: در مورد کشورهای صادر کننده نفت وضعیت فرق می‌کند و می‌توان آن‌ها را به 3 دسته تقسیم کرد. دسته اول کشورهایی که صادر کننده هستند اما اقتصاد خود را بر پایه نفت قرار نداده‌اند و سطح وابستگی آن‌ها به این طلای سیاه کم است که می‌توان در این مورد امارات را مثال زد، این در حالیست که برای بخشی از اقتصاد این کشور که بر مبنای نفت است در سال 2017 رشد 2.4 درصدی پیش بینی شده است.

    وی ادامه داد: گروه دوم کشورهایی هستند که اقتصاد آن‌ها متنوع نیست و وابسته به نفت هستند مانند عربستان سعودی و کویت، اما این کشور‌ها صندوق‌های ثروت ملی خود را در زمانی که درآمد بالایی داشتند مملو از ارز کرده‌اند تا در مواقع لزوم از آن استفاده بکنند. رشد اقتصادی عربستان در سال جاری میلادی3.8  درصد و کویت 1 درصد پیش بینی شده این در حالیست که کاهش قیمت نفت سبب شده که این کشور‌ها دچار رکود شوند.

    مشاور اقتصادی رئیس جمهور افزود: دسته سوم کشورهایی هستند که تمام درآمدهای حاصل از فروش نفت خود را خرج کرده‌اند و بودجه جاری خود را متورم و اقتصاد خود را به واردات وابسته کرده‌اند که مثال آن‌ها ونزوئلا، روسیه و ایران است. نکته قابل تامل این است که در دولت قبل، در حالی که می‌دانستیم که این افزایش قیمت نفت موقتی است اما برای خودمان تعهد‌های بلند مدت ایجاد کردیم.

    وی با اشاره به وضعیت فعلی ونزوئلا اظهار داشت: ونزوئلا که امروز در صدر اخبار قرار دارد دارای تورم 120 درصدی است در حالیکه این رقم در زمان وفور درآمدهای نفتی 20 درصد بود اما خیلی سریع افزایش پیدا کرد و پیش بینی تورم این کشور در سال جاری بیش از 480 درصد است و برای 2017 پیش بینی شده که به 1600 درصد برسد.

    نیلی ادامه داد: رشد اقتصادی این کشور نیز منفی 6 درصد است در واقع این کشور درآمدهای نفتی خود را تبدیل به عاملی برای کاهش سطح رفاهی مردم کرده است. برای روسیه نیز پیش بینی رشد اقتصادی1.8 درصد شده درحالیکه در سال گذشته تورم این کشور دو رقمی شد.

    استاد دانشگاه شریف در پایان افزود: اکنون این کشور‌ها دچار بحران‌های بزرگ شده‌اند و ما به عنوان کشوری که در گروه سوم قرار می‌گیریم با این شرایط باید ببینیم چه تصمیمی خواهیم گرفت و شروع به اولویت بندی کنیم. در واقع این درست مانند یک پرونده پزشکی است که باید آزمایش‌ها را کنار هم قرار دهیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی