عصر بازار

تا پایان سال جاری؛

معاملات گواهی سپرده سکه آنلاین می شود

عصر اعتبار- رئیس اداره توسعه ابزار‌های مالی بورس کالا از آغاز معاملات آنلاین گواهی سپرده سکه طلا تا پایان امسال خبر داد.

معاملات گواهی سپرده سکه آنلاین می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از همشهری، گواهی سپرده سکه طلا برگه‌ای مشتمل بر دارایی فیزیکی سکه طلاست و حکم نقدی سکه را دارد با این تفاوت که مالک به جای نگهداری سکه به‌صورت فیزیکی برگه‌ای را که به نام او منتشر شده است، نگهداری می‌کند.

    مزیت‌گواهی سپرده طلا، امنیت در معاملات و نگهداری سکه طلاست به‌طوری‌که هر فردی که در منزل خود سکه دارد یا صرافان و معامله‌گرانی که هر روز سکه معامله می‌کنند، می‌توانند با تبدیل کردن دارایی خود به اوراق گواهی، به معامله یا نگهداری سکه بپردازند؛چراکه گواهی سپرده طلا با نام است و حتی درصورت سرقت این گواهی، امکان دریافت سکه‌ها با مدارک شناسایی افراد نیز وجود دارد و به این ترتیب دغدغه‌ای برای امنیت سکه وجود نخواهد داشت.

    از اسفند پارسال معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا آغاز شد اما برخی محدودیت‌ها ازجمله زمان انجام معاملات و همچنین نحوه دسترسی مانع از توسعه این معاملات شده است بر همین اساس قرار است ساعت معاملات گواهی سپرده سکه و در عین حال سطح دسترسی سرمایه‌گذاران افزایش یابد.

    هم‌اکنون سیستم معاملاتی‌ای که برای گواهی سپرده سکه استفاده می‌شود، همان سیستم معاملاتی بورس تهران و فرابورس است، یعنی معاملات از 9 صبح تا ساعت 12 انجام می‌شود اما معمولا قیمت‌های سکه از ساعت 10 یا 11‌صبح اعلام می‌شود و قیمت جهانی طلا نیز ساعت 3 بعداز‌ظهر و همزمان با آغاز روز در بازارهای جهانی تعیین می‌شود.

    حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه بورس کالا در تدارک شرایطی است که مردم بتوانند در بلندمدت و در ساعات بهتری که با ساعات جهانی هماهنگی دارد در بازار سکه و طلا فعالیت کنند، گفت: ساعات معاملاتی قرار‌داد آتی سکه تا ساعت 7:30 شب است.

    او افزود: استفاده از گواهی سپرده سکه بسیاری از دغدغه‌های مردم ازجمله مشکل جابه‌جایی سکه، بحث اصالت سکه‌ها و همچنین نقدشوندگی را حل می‌کند بنابر‌این در تلاشیم تا تناسبی در زمان و نحوه دسترسی برای انجام این معاملات ایجاد کنیم.

    هم‌اکنون خزانه‌داری پردیس بانک رفاه به‌عنوان انبار بورس کالا برای انجام این معاملات معرفی شده است که پس از پذیرش سکه بهار آزادی طرح امام، ضرب سال86 با عیار 900 در هزار و وزن 8.133گرم، اقدام به اصالت‌سنجی و صدور گواهی سپرده می‌کند. همچنین سکه بهار آزادی طرح امام ضرب سال 86برای معاملات گواهی سپرده درنظر گرفته شده است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود اوراق گواهی سکه رفته‌رفته جایگزین سکه فیزیکی شود.

    آغاز معاملات آنلاین امسال

    براساس پیش‌بینی‌هایی که در مورد توسعه این معاملات می‌شود بورس کالا برنامه‌های جدیدی را برای توسعه این معاملات به‌صورت آنلاین آغاز کرده است.علیرضا ناصرپور، رئیس اداره توسعه ابزار‌های مالی که در عین حال مدیر مطالعات اقتصادی و بخش ریسک بورس کالا نیز هست در این‌باره گفت: بورس کالا پیشنهاد انجام معاملات آنلاین گواهی سپرده سکه طلا را به سازمان بورس ارائه کرده است و درصورت موافقت سازمان بورس و فراهم‌شدن بستر‌ها در شرکت مدیریت فناوری، امکانات لازم برای انجام معاملات گواهی سپرده سکه طلا به‌صورت آنلاین تا پایان سال فراهم می‌شود.

    او با تأکید بر اینکه انجام معاملات آنلاین فقط مربوط به سکه نیست و هر نوع کالایی که براساس گواهی سپرده مورد معامله قرار می‌گیرد را شامل می‌شود، گفت: از دیگر موضوعاتی که برای توسعه معاملات گواهی سپرده کالا مطرح است تغییر زمان معاملات است چرا که ساعت معاملات سکه طلا عمدتا بعدازظهر است بنابر این در تلاش هستیم تا ساعتی متناسب با معاملات سکه طلا برای‌این معاملات درنظر بگیریم. او ادامه داد: آنلاین کردن معاملات و ایجاد تناسب در ساعت معاملات سطح دسترسی به این بازار را افزایش می‌دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی