عصر بازار

از خود‌پرداز ضد «کنه» تا دستگاه اتومات «دعا‌خوان»!

عصر اعتبار: از دهه‌های گذشته دستگاه‌های اتومات جای خود را هرچه بیشتر در زندگی روزمره انسان‌ها باز کرده‌اند. برخی اما بسرعت برچیده شدند و برخی مانند "عابربانک" فراگیر.

از خود‌پرداز ضد «کنه» تا دستگاه اتومات «دعا‌خوان»!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، از دهه‌های گذشته دستگاه‌های اتومات جای خود را هرچه بیشتر در زندگی روزمره انسان‌ها باز کرده‌اند. برخی اما بسرعت برچیده شدند و برخی مانند "عابربانک" فراگیر.

در این گزارش تصویری برخی از این موارد جالب را می توانید ببینید:

اتومات دعا‌خوان در برلین

نیازمندان به دعا می‌توانند داخل اتاقکی شده و محیط آن را با کشیدن پرده‌ای از بیرون جدا کنند. سپس با پرداخت هزینه به دعا گوش فرا دهند. دعاهای این دستگاه دربرگیرنده تقریبا همه ادیان است، به 65 زبان پخش می‌شوند و قابل انتخاب هستند.

اتومات مواد غذایی در لندن

این عکس حدود سال 1930 میلادی برداشته شده و عکاس آن ناشناس است. اتومات‌ها و اتوماتیزه شدن زندگی در شهرها نمادی از مدرنیزم بودند. دیدن این دستگاه‌ها در بسیاری فانتزی‌های زندگی بشریت در آینده را زنده می‌کردند. منتقدین به ازدست رفتن مشاغل و خالی شدن فروشگاه‌ها از فروشندگان اشاره می‌کردند و از خودبیگانگی و از دست رفتن انسانیت را حاصل اتوماتیزاسیون می‌دانستند.

اتومات ذغال‌فروش

قیمت چهار بسته ذغال در سال 1964 در این اتومات یک مارک آلمان بوده است. در گذشته خریداران با مشکل "پول خرد" مناسب با قیمت کالای ارائه شده در اتومات‌ها روبرو بودند. حالا تقریبا تمامی اتومات‌ها بقیه پول را باز می‌گردانند و حتی امکان خرید با اسکناس نیز فراهم شده است.

اتومات بلیط فروش

خرید بلیط قطارهای راه دور و نزدیک در ایستگاه‌های قطار آلمان به امری روزمره تبدیل شده است. پرداخت هزینه بلیط به این دستگاه‌ها، هم به صورت نقدی و هم از طریق کارت بانکی امکان‌پذیر است. دستگاه‌های خرید بلیط در ایستگاه‌های مترو از دیگر انواع این نوع اتومات‌ها هستند.

اتومات شمع‌فروش

دستگاه فروش شمع که در گورستان نصب شده است. جالب اینکه طراحان دستگاه به فکر یک موضوع دیگر هم بوده‌اند و آن "کبریت" است. خریداران برای روشن کردن شمع بر سر قبر، همراه شمع کبریت هم دریافت می‌کنند.

اتومات میوه فروش

اتومات یخچال‌دار برای فروش توت‌فرنگی تازه.

اتومات پستچی

"آمدیم، نبودید! برای دریافت بسته پستی خود لطفا به آدرس ... مراجعه کنید". این متن روی کارتی است که پستچی‌های آلمانی برای افرادی که در منزل نبوده‌اند در صندوق پستی‌شان می‌اندازند. دستگاه‌های اتومات دریافت بسته پستی 24 ساعته در خدمت هستند.

اتومات سبزی‌فروش

خریداران در پاریس می‌توانند در هر موقع روز انواع و اقسام سبزی‌ها را از این اتومات خریداری کنند.

اتومات گرویی

مصرف‌کنندگان در آلمان تقریبا برای تمامی بطری‌های نوشیدنی گرویی پرداخت می‌کنند. این گرویی پس از بازیافت بطری‌ها به مصرف‌کنندگان بازگردانده می‌شوند. بدین منظور اتومات‌هایی طراحی شده‌اند که بطری‌ها را تحویل گرفته و رسیدی به مصرف کننده می‌دهد که در صندوق سوپرمارکت‌ها بازپرداخت می‌شوند.

اتومات ضد "کنه"

این اتومات برای دوست‌داران پیاده‌روی در جنگل‌های آلمان طراحی شده. خریداران می‌توانند از این اتومات داروی ضد کنه را خریداری و بر روی بدن بپاشند. در فصل تابستان، کنه بخصوص در جنگل‌های جنوب آلمان به معضلی جدی و خطرناک برای علاقه‌مندان به طبیعت تبدیل می‌شود.

اتومات اسپاگتی

توماس بُودن، مهندس مخترح اتومات اسپاگتی‌پز و اسپاگتی‌فروش است. اسپاگتی در این اتومات ظرف 90 ثانیه پخته می‌شود و با چهار نوع سوس که قابل انتخاب هستند، در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. این اتومات در سال 2004 جایزه نوآوری در هلند را کسب کرد و قیمت آن در آن زمان 10 هزار یورو بود.

اتومات پیتزافروش

در نمایشگاه اتومات‌ها که در شهر کلن آلمان در سال 2011 برگزار شد، این دستگاه اتومات پختن و فروش پیتزا متعلق به شرکت "پیتزوماتیک" به نمایش درآمد.

اتومات شیرفروش

خریداران می‌توانند در هر موقع شبانه روز از این اتومات شیر تازه بخرند. خریداران بطری‌هایشان را همراه می‌آورند. بر روی دستگاه فروش شیر قید شده که این شیر پاستوریزه نشده و باید قبل از مصرف حتما جوشانده شود.

اتومات کتاب‌فروش

دستگاه اتومات کتاب‌فروش در ایستگاه قطار شهر زاگرب در کرواسی.

اتومات‌های روزنامه فروش

اتومات‌های تمبرفروش، سیگارفروش، فروشنده نوشیدنی‌های گرم و سرد، انواع و اقسام شکلات و شیرینی و ده‌ها نوع دیگر کالا و خدمات. حالا دیگر ترس انسان‌ها از اتومات‌ها ریخته و حتی از دست اتومات‌های خراب عصبانی هم می‌شوند. برخی آن‌ها را دستکاری می‌کنند تا قدری پول گیرشان بیاید. حالا بعد از ده‌ها سال می‌توان گفت که آن‌ها نه تنها موقعیت‌های شغلی را نابود نکردند، بلکه به نوعی مکمل نیروی کار انسان شدند.

جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

 

برچسب ها
پورسعید خلیلی