عصر بازار

جلال پور:

ایران و کره جنوبی می توانند شرکای تجاری بزرگی برای یکدیگر باشند

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، روابط ایران و کره جنوبی در سه دهه گذشته را قابل تامل دانست گفت: ایران و کره جنوبی می توانند در آینده شرکای تجاری بزرگی برای یکدیگر باشند.

ایران و کره جنوبی می توانند شرکای تجاری بزرگی برای یکدیگر باشند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محسن جلال پور در دیدار «پارک نوهوانگ» مدیرعامل خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، افزود: ایران و کره باید با نگاهی جدی و عمیق روابط دو کشور را مورد توجه قرار دهند تا بتوانند آینده خوبی برای روابط دوجانبه ترسیم کنند.
    جلال پور با ابراز خرسندی از علاقه جدی مسئولان عالی رتبه دو کشور به حفظ موقعیت موجود و توسعه روابط دو کشور، گفت: علاوه بر مسئولان، مردم دو کشور نیز به گسترش روابط ایران و کره علاقه مندند؛ مردم ایران، به مردم کره، فرهنگ و کالاهای این کشور علاقه دارند.
    رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه با تشریح حرکت دو کشور در مسیر توسعه گفت: ایران و کره در دهه 80 تا 90 میلادی یک دوره حرکت به سمت پیشرفت را شروع کردند؛ کره این مسیر را با شیب ملایم شروع کرد و ادامه داد؛ این در حالی است که حرکت ایران به دنبال وقوع جنگ تحمیلی کند شد؛ بعد از پایان جنگ، دوران بازسازی دوباره شیب صعودی ادامه یافت اما دوباره با اعمال تحریم ها، این روند متوقف شد؛ بنابراین می توان گفت ایران در روند سینوسی و همراه با کم و زیاد شدن سرعت پیشرفت در این میسر حرکت کرده اما کره جنوبی با شیبی ملایم اما مداوم این مسیر را طی کرده است.
    جلال پور با تاکید بر اینکه امروز به نقطه ای قابل توجه از تاریخ همکاری های دو کشور رسیده ایم گفت: فعالان اقتصادی ایران بعد از حضور رئیس جمهوری کره در کشورمان، بیش از گذشته علاقه دارند که همکاری های خود را با کره جنوبی گسترش دهند.
    وی با تاکید بر اینکه هم اکنون در نقطه عطف روابط دو کشور قرار داریم، گفت: سه اصل را باید در گسترش روابط مورد توجه قرار دهیم؛ نخست اینکه ما دو کشور آسیایی هستیم و بیش از همکاری با کشورهای اروپایی و آمریکایی می توانیم وابستگی ها و در هم تنیدگی هایمان را توسعه دهیم؛ این نکته قابل توجه است که کمترین مشکلات در دهه ها و صده های گذشته بین ایران و کره جنوبی وجود داشته وهیچ وقت روابط دو کشور روابط همراه با تنش و درگیری نبوده است.
    رئیس اتاق ایران اضافه کرد: بحث دوم این است که هم مردم ایران جوان و متخصص هستند و هم مردم کره جنوبی؛ در این میان یک تفاوت وجود دارد که می تواند زمینه ای برای تکمیل یکدیگر باشد؛ آن تفاوت این است که مردم ما به دلیل فشارهایی که از گذشته متحمل آن بودند، در دهه های اخیر بیشتر به سمت علم رفته اند؛ ایران در دنیا جزو 20 کشور اول و در منطقه خاورمیانه، کشور نخست از نظر تولید علم است اما این علم را نتوانسته ایم به ابداع تبدیل کنیم؛ در مقابل، کره جنوبی در حوزه علم رتبه بالایی را کسب نکرده اما در ابداع بسیار رشد داشته است.
    وی در این ارتباط ادامه داد: اگر این علم و این ابداع با هم جمع شوند، یک جهش بزرگ بین ایران و کره اتفاق می افتد و این موقعیتی بسیار مناسب است؛ ایران دارای رتبه 20 در تولید علم و کره دارای رتبه 20 در ابداع است و این یعنی اینکه دو کشور می توانند مکمل یکدیگر باشند.
    جلال پور افزود: ایران در موقعیتی جغرافیایی و در منطقه ای پرجمعیت و ثروتمند واقع شده است و شرایط مناسبی برای تبدیل به هاب تولید در منطقه دارد؛ ایران می تواند پایگاه تولید در منطقه خاورمیانه باشد؛ کره جنوبی زمانی این نوع همکاری را امتحان کرده است و کشورهایی کره را به مرکز تولید تبدیل کردند و امروز این کشور می تواند همان راه را برای حضور در منطقه با ایران بپیماید و در منطقه ای پرجمعیت، با همکاری ایران، حضور خود را در منطقه مستدام کند.

    ** پیشنهاد تعریف «کار مشترک» میان ایران و کره
    رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاد کرد که ایران و کره جنوبی با یکدیگر «کار مشترک» تعریف کنند.
    وی ادامه داد: من پیشنهاد داده ام که کره ای ها می توانند سه کار جدید را در ایران در دستور کار قرار دهند؛ نخست اینکه دو کشور با همکاری یکدیگر یک شهرک صنعتی انرژی تجدیدپذیر را در ایران بنا بگذارند؛ چیزی که در کره امکانش نیست؛ امکانات طبیعی و علم آن در ایران وجود دارد و توان تکنولوژیکی آن نیز در اختیار کره جنوبی است؛ بنابراین هر دو کشور می توانند این کار مشترک را اجرا کنند از آن بهره مند شوند.
    وی یادآورشد: ایران در پیمانی که در فرانسه در ارتباط با محیط زیست منعقد شده، متعهد است که 10 تا 15 درصد از مصرف انرژی خود را به سمت انرژی های تجدیدپذیر سوق دهد.
    جلال پور با اشاره به ظرفیت های ایران برای این همکاری، گفت: در سه استان مرکزی و جنوبی ایران باد و خوردشید مناسبی برای تولید انرژی وجود دارد؛ در بعضی از استان های ایران 300 روز در طول سال دارای آسمانی آفتابی است؛ و این در حالی است که 200 روز آفتابی در سال، برای نیروگاه خورشیدی کافی است.
    پیشنهاد دوم جلال پور برای تدوین کار مشترک میان ایران و کره جنوبی، تولید خودروی مشترک بود؛ وی در این زمینه گفت: کره جنوبی در ایران دارای پایگاه مناسبی است و امروز شرکت های خودروسازی کره توانسته اند در ایران تبدیل به برند شوند و سهمی از بازار را به خود اختصاص دهند؛ بنابراین دو کشور می توانند در صنعت خودروسازی نیز با یکدیگر کار مشترک انجام دهند.
    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین پیشنهاد کرد که دو کشور با یکدیگر در کشورهای ثالث کار کنند.
    وی گفت: شرایط خوبی هم اکنون برای حضور ایران در کشورهای عراق، سوریه و بسیاری از کشورها مانند افغانستان و لبنان فراهم شده است اما حضور کره در این کشورها شاید از نظر لجستیکی و امنیتی مشکل باشد؛ بنابر این کره می تواند در کنار ایران شرکت ها و کارهایی مشترک را در کشورهای دیگر راه اندازی کنند.
    جلال پور اضافه کرد: این موارد، پیشنهادهای اولیه ماست و با توجه به اینکه موقعیتی مناسب برای گسترش همکاری های پایدار و مستمر میان دو کشور فراهم شده است، ایران و کره می توانند علاوه بر این زمینه ها، در زمینه هایی دیگر نیز با یکدیگر همکاری داشته باشند.
    جلال پور در ادامه افزود: زمینه های همکاری ایران با کره جنوبی فقط به بخش اقتصادی خلاصه نمی شود؛ دو کشور در زمینه های فرهنگی نیز ظرفیت های گسترده ای دارند که برای بکارگیری این ظرفیت ها، مجموعه مرتبط در ایران و کره باید فعال شوند.
    وی ادامه داد: جریان توزیع و پخش فیلم های کره ای در ایران نشان داد که فرهنگ کره برای ایرانی ها بسیار جذاب است؛ توصیه من این است که این نکته به مسئولان کره جنوبی منتقل تا با توجه به پیشنینه روابط دو کشور، زمینه ارتباطات فرهنگی نیز بیش از گذشته برقرار شود.
    جلال پور همچنین با اشاره به اینکه ایران در مسیر کره جنوبی به اروپا و آمریکا واقع شده است، گفت: ایران نقطه بسیار مناسبی برای تمرکز و پرواز به کشورهای اروپایی و آمریکایی است؛ کره ای ها برای توقف پروازها می توانند ایران را انتخاب و حتی توریست های کره ای چند روز در ایران و شهرهایی مثل اصفهان و شیراز گردشگری کنند.
    وی گفت: همچنین این هیات ها می توانند توریست های ایرانی را به کره ببرند؛ ایرانی ها علاقه دارند کره را ببینند اما به دلیل نبود ارتباط توریستی بین دو کشور، تاکنون این اتفاق نیافتاده است.

    ** سفر رئیسان اتاق های بازرگانی سراسر کشور به کره جنوبی
    وی یکی دیگر از بخش هایی که باید بیش از گذشته مورد توجه دو کشور قرار گیرد، توسعه روابط اتاق های بازرگانی دو کشور و گسترش روابط فعالان اقتصادی دو کشور ذکر کرد و گفت: در این زمینه برنامه ریزی شده است که همه رئیسان اتاق های بازرگانی سراسر کشور در شهریور یا مهرماه امسال به کره جنوبی و شهر سئول سفر کنند.
    رئیس اتاق بازرگانی ایران در این زمینه گفت: در این زمینه مقدمات کار فراهم و هماهنگی های لازم با سفیران دو کشور انجام و مقرر شده است که رئیسان اتاق های سراسر کشور از اتاق ها، نهادهای مدنی و واحدهای صنعتی و تکنولوژیکی کره جنوبی بازدید کنند.
    وی خطاب به رئیس خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گفت: پیشنهاد ما به دوستانمان در کره جنوبی این است که پیش از حضور هیات ایرانی به کره جنوبی، از طریق منابع مختلف از جمله پایگاه های اطلاع رسانی نسبت به کسب اطلاعات در مورد شهرها، استان ها و مناطق ایران اقدام کنند تا بتوانیم در جریان این سفر، ارتباطات کاری و حتی خواهر خواندگی میان شهرها و استان های دو کشور ایجاد کنیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو