عصر بازار

معاون تعاون وزارت کار خبر داد

آمادگی بانک مرکزی برای تأسیس بانک تعاونی

عصر اعتبار- معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: رئیس کل بانک مرکزی برای مجوز تأسیس بانک تعاونی اظهار امیدواری کرده است.

آمادگی بانک مرکزی برای تأسیس بانک تعاونی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، سیدحمید کلانتری در همایش توسعه تعاونی‌های اعتبار، فرصت‌ها و چالش‌ها با اشاره به اینکه سرمایه‌های خرد کارآمد نیز، اظهار داشت: وقتی این سرمایه‌ها کنار هم قرار می گیرند، بهره‌وری بالایی دارند. یکی از محورهای اصلی که نرخ رشد در آن منفی بوده، سرمایه است. سرمایه خوابیده زیاد داریم. به روایت مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور که تهدید جدی نقدینگی و بیکاری پیش رو است، نقدینگی می‌تواند زاینده تورم باشد.

    معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نقدینگی پراکنده فراوان وجود دارد که در کنار هم به صورت مشترک قرار گیرد، تصریح کرد: کار تعاونی‌های اعتبار کنار هم قرار دادن منابع خرد است که برای جامعه هزینه می‌شود.

    کلانتری از درخواست مجوز تأسیس بانک تعاونی قرض‌الحسنه به بانک مرکزی خبر داد و گفت: رئیس کل بانک مرکزی نیز اظهار آمادگی کرده تا این بانک تأسیس شود. 97 هزار واحد تعاونی موجود می‌توانند سهامدار آن باشند.

    وی تأکید کرد: البته بانک توسعه تعاون 70 درصد تسهیلات خود را دراختیار تعاونی‌ها قرار می‌دهد، اما یک بانک دولتی است و قرار بود، سرمایه اولیه به 2 هزار میلیارد تومان افزایش یابد که اکنون 550 میلیارد تومان است.

    به گفته معاون امور تعاون، در حال حاضر تعاونی‌های اعتبار گروه شغلی طبق ضوابط بانک مرکزی عمل می‌کند و 85 درصد تسهیلات این تعاونی‌ها قرض‌الحسنه بوده و در عین حال، سرعت عمل بالایی برای پرداخت تسهیلات دارند، زیرا بر مبنای شناخت، این کار صورت می‌گیرد.

    کلانتری یکی از مشکلات نظام بانکی را کندی عملیات خدمت‌رسانی به جامعه دانست و افزود: یکی از کارکردهای تعاونی‌های اعتبار سرعت عمل در این زمینه است.

    این مقام مسئول به سهم تعاونی‌های اعتبار در بازار پولی و مالی طبق برنامه پنجم توسعه پرداخت و یادآور شد: سهم تعاونی‌ها از این بازار باید به 15 درصد می‌رسید، در حال حاضر هیچ اتفاقی نیفتاده، بلکه این روند معکوس نیز شد. وقتی تعاونی‌ها تخلف کرده و از محدوده فعالیت تجاوز کردند و همچنین نظارت بخش تعاون و بانک مرکزی ضعیف بود، به جای برخورد با متخلف، راهکار حذف و ادغام تعاونی‌ها مطرح شد.

    معاون امور تعاون عنوان کرد: 90 تعاونی اعتبار ادغام و منحل شدند که بخشی از سهام بانک شهر، بانک ایران زمین و مؤسسه عسگریه مربوط به تعاونی‌ها است.

    وی با بیان اینکه سهم تعاونی‌های در بازار پولی و مالی 2 تا 3 درصد است، گفت: متأسفانه صورت مسئله پاک شد، بنابراین اولین درخواست و ادغام و توسعه تعاونی‌های اعتبار گروه‌های شغلی خواهد بود.

    وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی همین است که در مناطق توسعه‌نیافته، سرمایه‌های خرد در قالب بانک تعاونی گسترش یابد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو