عصر بازار

همکاری ۲۰ بانک اتحادیه اروپا با بانک مرکزی و وزارت نفت

عصر اعتبار- معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: بانک‌های درجه یک اروپایی با وجود رفع تحریم‌ها هنوز برای همکاری با ایران احتیاط می‌کنند.

همکاری ۲۰ بانک اتحادیه اروپا با بانک مرکزی و وزارت نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، امیرحسین زمانی‌نیا امروز در همایش ریل-نفت و ریل-بندر اظهارداشت: در برجام نکته‌ای قید شده است مبنی بر اینکه کار کردن با شرکت‌های ساب سیدری آمریکایی که خود آمریکایی تلقی نمی‌شوند و می‌توانند در ایران کار کنند انجام پذیر است.

    وی ادامه داد: از شرکت‌های ساب‌سیدری شرکت‌های آمریکایی به تازگی با وزارت نفت مذاکراتی داشته و علاقمند سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز هستند.

    معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: در مورد بانک‌های اتحادیه اروپا من امیدوار هستم که 20 بانک با بانک مرکزی ایران و وزارت نفت کار کنند البته بانک‌های درجه یک اروپایی هنوز احتیاط می‌کنند چون ترس از تحریم‌ها و جریمه آمریکایی دارند اما در یکی دو ماه آینده هم این بانک‌ها خواهند آمد.

    وی بیان کرد: با رفع تحریم‌ها اشتیاق کشورهای خارجی در آسیا، اروپا و آفریقا برای ورود به بازار ایران تشدید شد.

    معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با اشاره به برگزاری همایش ریل- نفت و ریل- بندر اظهارداشت: این کنفرانس به میزبانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همزمان با نمایشگاه راه‌آهن فرصت مغتنمی برای بخش‌های ریل، نفت و بندر است و فصل جدید ارتقای ارتباطات راه‌آهن و بنادر در سوآپ نفت خام و فرآورده‌های نفتی در آسیای میانه خواهد بود.

    زمانی‌نیا ادامه داد: جایگاه ژئواستراتژیک ایران نیاز به توضیح ندارد، نفت، ریل و بندر 3 واژه کلیدی کنفرانس مذکور بیانگر ظرفیت بالقوه ایران است.

    معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت ادامه داد: ظرفیت ایران به دلیل استقرار بین 2 دریا با 15 کشور همسایه و منابع عظیم هیدروکربنی موتور محرکه توسعه کشور در 100 سال گذشته بوده است.

    معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: از 15 کشور همسایه ایران 12 کشور منابع نفت و گاز دارند که ایران در ترانزیت و سوآپ نفت خام و فرآورده‌های نفتی جهت همگرایی بیشتر و توسعه منطقه استقبال می‌کند.

    وی با بیان اینکه پایانه نفتی در جاسک در دست اقدام داریم، اظهارداشت: منطقه عملیاتی نکاء به منظور دریافت ذخیره‌سازی و انتقال نفت خام اجرا شد و قابلیت سوآپ 120 هزار بشکه در روز را دارد.

    معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: ظرفیت سوآپ نفت خام از پایانه شمال در 3 مرحله به 500 هزار بشکه در روز، یک میلیون بشکه در روز و 2.5 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد.

    زمانی‌نیا ادامه داد: مشغول مذاکره با همه کشورهای حاشیه خزر هستیم؛ از ترکمنستان تا قزاقستان، روسیه و آذربایجان برای سوآپ نفت و فرآورده رایزنی کردیم که امیدواریم در آینده نزدیک به نتیجه برسد.

    وی بیان کرد: جابجایی هر یک تن کالای ترانزیتی در ایران 40 تا 100 دلار ارز آوری دارد و 10 تا 15 شغل جدید ایجاد می‌کند.

    وی بیان کرد: در سال 94 در مجموع 10 میلیون و 238 هزار تن کالا از 32 مرز دریایی و زمینی ترانزیت شد که 4 میلیون 345 هزار تن آن کالای نفتی بود.

    وی بیان کرد: تا سال 1400 میزان ترانزیت کالای کشور از 10 به 38 میلیون تن ارتقا می‌یابد که 8 میلیون سهم ریل و 30 میلیون تن سهم جاده خواهد بود.

    *در سند چشم‌انداز 1404 دومین تولیدکننده نفت در منطقه می شویم

    معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: سند چشم‌انداز 1404 بر مبنای تبدیل ایران به دومین تولیدکننده نفت، اولین تولیدکننده پتروشیمی و سومین تولیدکننده گاز در منطقه پرداخته است.

    وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود 750 میلیون متر مکعب در روز گاز تولید می‌کنیم که بخش کمی به ترکیه و ارمنستان صادر می‌کنیم.

    معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت اظهارداشت: صادرات گاز را به زودی به عمان آغاز می‌کنیم و دنبال ارائه گاز به بغداد هستیم و تا پایان سال میلادی جاری از طریق بصره به عراق گاز می‌دهیم.

    وی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از صنعت ریلی اظهارداشت: برای انتقال فرآورده‌های نفتی ریل نه تنها سود آور است بلکه موجب صرفه‌جویی سوخت و زمان می‌شود؛ طبق سند چشم‌انداز باید 30 درصد حمل هر نوع کالا تا سال 1404 از طریق ریل انجام شود.

    زمانی‌نیا بیان کرد: تا سال 1404 میزان 250 میلیون تن فرآورده نفتی داریم که 70 میلیون تن آن باید از طریق ریل جابجا شود.

    معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت یادآور شد: در این راستا باید راهکارهای زیادی مد نظر قرار گیرد که از آن جمله می‌توان به سیاست تشویقی جهت استفاده از ظرفیت راه‌آهن در حمل نفت خام توسط بخش خصوصی، به کار گیری ظرفیت‌های موجود در راه‌آهن و استفاده از امکانات ساخت واگن مخزن‌دار اشاره کرد.

    وی ادامه داد: البته در این عرصه تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در توسعه ناوگان و انتقال نفت خام از طریق تامین مالی PPP مهم است.

    وی یادآور شد: در سال 94 میزان 7 میلیون و 770 هزار تن کالای نفتی و غیر نفتی در بنادر جابجا شد که 61 درصد رشد داشت که از مجموع این عملیات 5 میلیون 332 هزار تن کالای غیر نفتی و بیش از 2 میلیون نفتی بوده است.

    زمانی‌نیا اظهارداشت: ارتقای دیپلماسی انرژی و گسترش شبکه انتقال ذخیره‌سازی نفت و گاز در پیش گرفته شده است که البته در این حوزه توسعه امکانات ریلی و بندری مهم است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی