عصر بازار

جلال پور :

ایران و الجزایر پرچمدار روابط اقتصادی خاورمیانه و آفریقا

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد : ایران و الجزایر می توانند پرچم دار ارتباطات اقتصادی دو منطقه خاورمیانه و آفریقا باشند.

ایران و الجزایر پرچمدار روابط اقتصادی خاورمیانه و آفریقا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ محسن جلال پور در نشست تجاری ایران و الجزایر گفت : پس از دیدار سفیر الجزایر در شهریور پارسال مقرر شد تا قبل از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تلاش برای در تعریف راهکارهای عملیاتی گسترش روابط تجاری دو جانبه صورت پذیرد .

    وی افزود : در این باره سه کارگروه اصلی پس از بررسی ظرفیتهای مکمل تجاری و اهداف مشترک توسعه ای با توجه به نیاز بازار الجزایر به امور زیربنایی و همچنین کیفیت بهتر و قیمت رقابتی کالا و خدمات ایران در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شد که شامل کارگروه خدمات فنی - مهندسی ، کارگروه دارو و تجهیزات پزشکی و کارگروه نفت و گاز و پتروشیمی است.

    جلال پور گفت : خوشبختانه بعد از توافقات کمیسیون مشترک و حضور موفق کارگروههای تخصصی اتاق ایران در الجزایر شاهد رونق و پیشرفت چشمگیری در سطح تعاملات بوده ایم چنان که تنها یک مورد از توافقات و دستاوردها در کارگروه دارو بیش از 30 میلیون دلار به حجم تعاملات افزوده است .

    وی افزود : تلاش اعضای پرتلاش کارگروه خدمات فنی - مهندسی اتاق ایران نیز جای تقدیر و تشکر دارد که با رهنمودها و کمک وزارت صنعت ، معدن و تجارت و همیاری سایر شرکتهای خصوصی به تاسیس کنسرسیوم ساخت و ساز و خدمات فنی - مهندسی در مورد پروژه ساختن 100 هزار واحد مسکونی در الجزایر بینجامد.

    جلال پور گفت: امروز پس از تلاش بی وقفه در ماههای گذشته شاهد پویایی و حضور و مشارکت فعال دو طرف در عرصه اقتصاد یکدیگر هستیم. اعزام و پذیرش هیاتهای متعدد تخصصی در زمینه های مختلف از جمله دارو، صنایع دستی و گردشگری ، هیئت تخصصی شورای بازرگانان دو کشور ، تشکیل کمیته مشارکت صنعتی و نیز صندوق سرمایه گذاری مشترک از جمله دستاوردها و موهبات این اراده دو جانبه است .

    رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت : در سالها روابط مستمر سیاسی و اقتصادی کشورمان با کشور الجزایر این بزرگترین هیئتی است که اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی ایران افتخار میزبانی آن را داشته است . حضور این تعداد کثیر از فعالان اقتصادی الجزایر در فضای تازه بین المللی ایجاد شده پس از برجام را به فال نیک گرفته و امیدوارم این نشست در جهت گسترش همکاریهای بلند مدت اقتصادی دو کشور گامی جدی و خوش یمن باشد.

    وی تصریح کرد : الجزایر یکی از مهمترین کشورها در آفریقا است و همچون قاره ای در دل قاره بزرگ آفریقا برای ایران همواره یک کشور هدف جهت همکاریهای اقتصادی تجاری به شماره می رفته است . ایران و الجزایر هر یک در منطقه سیاسی و اقتصادی خاورمیانه و آفریقا از جایگاه پراهمیت و ظرفیتهای پرشماری برخوردار بوده و می توانند پرچم دار ارتباطات اقتصادی این دو منطقه باشند.

    جلال پور گفت : مقدم فعالان اقتصادی همراه وزیر صنایع الجزایر را گرامی می داریم و آن را فرصتی ارزشمند جهت ارتباط فعالان خصوصی دو کشور می دانیم زیرا این دو کشور با کاهش قیمت نفت و تغییر رویکرد به سمت خصوصی سازی و کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی روی آوردند. ایران در این زمینه تجارب زیادی دارد زیرا حتی در فضای فشارهای تحریم نیز توانست به ایجاد زیرساختهای مناسب و پررنگ تر کردن نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور بپردازد.

    وی افزود : با توجه به اشتراکات و تشابهات بی شمار اقتصاد ایران و الجزایر زمینه های زیادی برای همکاری مشترک با توجه به ظرفیتهای اقتصادی و نیازهای دو کشور وجود دارد از جمله نفت و انرژی زمینه کاری مساعدی را برای فعالین بخش خصوصی در حوزه تولیدات پتروشیمی و تجهیزات انتقال گاز و خدمات پالایشگاهی فراهم آورده است (شرکت پترو ساخت سازنده تجهیزات پتروشیمی و پالایشگاهی می باشد و در حال حاضر دارای نمایندگی در الجزایر است).

    جلال پور گفت : همکاری های ساختمانی و خدماتی فنی - مهندسی ایران ، بعد از سفر هیئت تجاری اتاق ایران در آذر سال 94 کارگروه خدمات فنی - مهندسی به صورت متمرکز با توجه به ظرفیت های موجود کنسرسیوم خدمات فنی - مهندسی را تشکیل داد که فعالیت چشمگیری را جهت حضور درازمدت در این کشور انجام داده است.

    وی درباره همکاری معدنی گفت : با توجه به سابقه درخشان بخش خصوصی ایران در بهره برداری و دارا بودن توانایی استخراج از معادن و همچنین مرغوبیت و کیفیت بالای معادن کشور الجزایر تجار بخش خصوصی می توانند از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرند. وجود معادن و منابع فسفات و پتاس در الجزایر بسیار حائز اهمیت است و همکاری بخش خصوصی دو کشور در این زمینه باید تقویت گردد.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت : الجزایر نیاز مبرمی به احداث کارخانه های تولید مواد غذایی صنعتی دارد و با توجه به مشکل حمل و نقل ، انتقال وجه و ... ایران می تواند با تاسیس کارخانه و انتقال مرحله نهایی تولید به این کشور از مزایای زیادی بهره مند شود، البته در حال حاضر برخی مواد غذایی پایه مانند خمیر مایه از شرکت آستان قدس رضوی به این کشور صادر می شود.

    وی افزود : مهمترین ظرفیت کشور الجزایر برای بخش خصوصی ایران خدمات فنی - مهندسی می باشد که با تشکیل کنسرسیوم مربوطه آینده امیدوار کننده ای در انتظار این بخش خواهد بود.

    جلال پور اعلام کرد : در زمینه همکاری مشترک در خصوص اقلام دارویی کارگروه دارو و تجهیزات پزشکی اتاق ایران دستاوردهای خوبی را در سال 94 و صادرات موارد اولیه دارو به این کشور داشت.

    لوازم خانگی ، گوگرد ، مصالح ساختمانی ، صنایع وابسته صنعت ساختمان ، کشاورزی ، مواد غذایی صنایع دستی و توریسم از دیگر زمینه های همکاری دو کشور است.

    وی افزود : متاسفانه برغم زمینه های موجود تاکنون شاهد عدم تناسب مناسبات اقتصادی با مناسبات سیاسی دو کشور بوده ایم ، صادرات ایران به الجزایر شامل 769 هزار دلارو واردات ایران از الجزایر : صفر ( بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران ) بوده است.

    واردات الجزایر از جهان سالانه 58 میلیارد دلار و سهم ایران از بازار الجزایر ، تنها5 میلیون دلار است که با لحاظ ظرفیت های موجود ایران ، این مقدار قابلیت افزایش به حداقل 1.5 درصد یعنی 830 میلیون دلار و با توجه به توافقات انجام شده در شش ماه گذشته (دارو ، پروژه مسکن ، کالا) تا سطح حداقل یک میلیارد دلار را دارد.

    با عزم و اراده دولت و بخش خصوصی دو کشور و افزایش کمی و کیفی هیئت های تجاری اعزامی و پذیرشی تخصصی ، همکاری در چارچوب سازمان ها و اتحادیه های منطقه ای ، برگزاری نمایشگاه های تخصصی دو کشور در زمینه دارو، مواد غذایی ، محصولات پلاستیکی ، مصالح ساختمانی و دیگر تولیدات می توان گام مهمی در شناساندن فرصت های تجاری و سرمایه گذاری ایران و الجزایر به جامعه تجاری و اقتصادی دو کشور برداشت.

    همچنین ایجاد خطوط هوایی و کشتیرانی ایران و الجزایر می تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد.

    جلال پور گفت : موقعیت استراتژیک منطقه ای ایران به عنوان کشوری با ثبات و با امنیت بسیار بالا می تواند برای آفریقا به عنوان پل ارتباط با کشورهای آسیای میانه و حوزه خاورمیانه با جمعیتی در حدود 400 میلیون نفر محسوب شود.

    توسعه روابط تجاری با الجزایر فرصتهای بسیار برای صادر کنندگان ایرانی و همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی و دانش فنی برای کشورمان بوجود می آورد.

    وی افزود : با توجه به ترکیب هیئت اقتصادی تجاری همراه ریاست محترم جمهور پیش بینی می شود شاهد توسعه همکاری های گسترده ای در بخش های مواد غذایی ، نفت و گاز و پتروشیمی ، صنعت و معدن ، برق و انرژی ، بهداشت و درمان ، حمل و نقل ، کشاورزی ، خدمات فنی - مهندسی ، مصالح ساختمانی ، لوازم خانگی ، خودرو، خدمات و ... باشیم.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت : در اینجا لازم می دانم در مورد فرصتهای بالقوه و مزیت های همکاری دو جانبه این نوید را به تجار و میهمانان عزیز الجزایری بدهم که در بیشتر زمینه های کاری شما عزیزان متخصصان و فعالان اقتصادی ایرانی با بهره مندی از تجارب بسیار و توانمندی بالا تمایل به همکاری و مشارکت با برادران الجزایری خود را دارند.

    در بیشتر این زمینه ها ، اتحادیه ها و انجمن ها و تشکل های تخصصی زیر مجموعه اتاق ایران آمادگی دارند تا در کنار کارگروههای تخصصی فعلی و ظرفیت به وجود آمده در شورای مشترک بازرگانی دو کشور به توسعه روابط تجاری دو جانبه بپردازند.

    وی از آقای بوشارب وزیر صنایع کشور الجزایر ، آقای بن عمور ریاست اتاق بازرگانی و هیئت تجاری همراه ایشان جهت حضور در کشورمان تشکر و قدردانی کرد و گفت :‌ آرزو دارم با همکاری و همدلی بتوانیم در مسیر توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور گامهای جدی برداریم .

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو