عصر بازار

سدی به نام «بیمه» در مقابل «پیوند عضو»

عصر اعتبار- همین که زمزمه‌هایی از بیمه‌شدن خدمات پیوند عضو در کشور به گوش رسید، روزنه امیدی هم برای بیماران گرفتار بی‌پولی ایجاد شد تا از درد نداری و بدهکاری‌های ناشی از هزینه‌های پیوند رها شوند اما گویا بیمه‌ها این بار هم به تحقق وعده‌هایشان بی‌اعتنا هستند.

سدی به نام «بیمه» در مقابل «پیوند عضو»
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایسنا، بیش از یکسال از تشکیل شورایعالی پیوند در وزارت بهداشت می‌گذرد؛ شورایی که هدف و وظیفه خود را تصمیم‌گیری در مورد مسایل اخلاقی و حقوقی پیوند اعضا، مراقبت و پشتیبانی از کیفیت پیوند، تقویت و توسعه واحدهای فراهم‌آوری اعضای پیوندی و ایجاد حداکثر عدالت در دسترسی به خدمات پیوندی برای تمام مردم کشور می‌داند. این در حالیست که هنوز برخی مشکلات مانند هزینه‌های کمرشکن پیوند عضو، بر دوش بیمارانی که علاوه بر بیماری از درد بی‌پولی هم رنج می‌برند، سنگینی می‌کند.

    این درحالیست که وزارتی بهداشتی‌ها بارها تاکید کرده‌اند که بنای آنها حمایت جدی از امر مهم پیوند اعضا در کشور است و بر همین اساس بود که از لزوم بیمه شدن خدمات پیوند عضو سخن به میان آوردند. بطوریکه در شورایعالی پیوند تصویب شد که هزینه‌های مربوط به خدمات پیوند اعضا میان بیمه‌ها و وزارت بهداشت تقسیم شود. به این صورت که هزینه مربوط به تیم پیوند را وزارت بهداشت و هزینه دارو، لوازم، آزمایش‌ها و اقامت بیمار در بیمارستان را سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت کنند.

    سرنوشت بیمه پیوند و بدقولی بیمه‌ها
    حال وزارت بهداشتی‌ها می‌گویند که بر عهد خود مانده‌اند و هزینه‌های تیم پیوند را به مراکزی که در این حوزه خدمت‌رسانی کرده، پرداخت می‌کنند، اما گویا بیمه‌ها باز هم رفیق نیمه‌راه شده و هنوز این مساله را در شورایعالی بیمه تصویب نکرده‌اند.

    بر این اساس دکتر محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت، درباره سرنوشت بیمه شدن پیوند عضو به خبرنگار سرویس «سلامت» ایسنا، گفت: اقدام بزرگی که از سوی وزارت بهداشت و با دستور وزیر بهداشت، به دنبال مصوبه شورایعالی پیوند انجام شد، این بود که ما برای تامین هزینه‌های پیوند عضو، مبالغ پرداختی‌مان را در این حوزه در سال 94 دو برابر کردیم.

    وی افزود: این یعنی هر آنچه که در سال‌های گذشته برای پیوند عضو از سوی وزارت بهداشت پرداخت می‌شد، از سال 94 دو برابر شده است تا مردم هزینه کمتری را از جیب خود پرداخت کنند و برای دریافت خدمت راهبردی پیوند اعضا با مشکلات کمتری روبرو باشند.

    آقاجانی با بیان اینکه بر همین اساس به دستور وزیر بهداشت پرداختی وزارت بهداشت به ازای هر پیوند در سال 94 دو برابر شد، ادامه داد: از طرفی قرار بود که سازمان‌های بیمه‌گر هزینه آزمایش‌ها و بستری بیماران پیوندی را متقبل شوند و هزینه‌های پزشکی بیماران را هم ما به طور مستقیم از منابع وزارت بهداشت تامین کنیم.

    معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه در این زمینه وزارت بهداشت به وعده خود عمل کرده و این هزینه‌ها را از همان زمان پرداخت کرده است، اظهار کرد: این در حالیست که سازمان‌های بیمه‌گر علی‌رغم صورت جلسات و مذاکراتی که در گذشته با آنها داشتیم و قول‌هایی که در این باره داده شده بود، هنوز کارشان در این زمینه به سرانجام نرسیده است.

    وزارت بهداشت با جدیت "بیمه پیوند" را دنبال می‌کند
    آقاجانی تاکید کرد که البته این موضوع در شورایعالی بیمه هم مطرح شده و امیدواریم هر چه زودتر به تصویب نهایی رسیده و در کشور اجرا شود. باید توجه کرد که وزارت بهداشت با جدیت موضوع بیمه پیوند عضو را دنبال و تعقیب می‌کند. بر این اساس امیدواریم در نشست‌های آتی این موضوع به نتیجه برسد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی