عصر بازار

تخصیص ۱۰هزار میلیارد ریال به صدور ضمانتنامه بانکی برای شرکت های دانش بنیان

عصر اعتبار- رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در حال حاضر این صندوق هزار میلیارد ریال سرمایه در بانک بلوکه کرده است که از محل آن، ۱۰ هزار میلیارد ریال ضمانتنامه برای شرکت های دانش بنیان صادر می شود و تاکنون برای پنج شرکت ضمانتنامه صادر شده است.

تخصیص ۱۰هزار میلیارد ریال به صدور ضمانتنامه بانکی برای شرکت های دانش بنیان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، بهزاد سلطانی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با روسای پارک های علم و فناوری و مراکز رشد کشور افزود: ماهیت صندوق نوآوری و شکوفایی یک ماهیت حقوقی است و این صندوق پول دائمی و ردیف بودجه ندارد که دولتی محسوب شود بلکه پول صندوق به عنوان سرمایه در قانون دیده شده است.
    وی بیان کرد: هدف تشکیل این صندوق کمک به تحقیق و توسعه اقتصاد دانش بنیان، تجاری سازی دستاوردها، نوآوری ها و اختراعات، کاربردی کردن دانش از طریق خدمات به شرکت های دانش بنیان و تکمیل زنجیره ایده تا بازار است.
    سلطانی اظهار کرد: اعطای تسهیلات صندوق به شرکت های دانش بنیان در زمان کوتاه تری نسبت به بانک ها انجام می شود، همچنین صندوق برخلاف بانک ها از سود کمتری برخوردار است، به طوری که از ابتدا نرخ سود تسهیلات در صندوق 20 درصد بوده که به ترتیب به 18، 14 و اکنون 12 درصد رسیده است.
    وی ادامه داد: در صندوق هیچ گونه مسولیت بانکی وجود ندارد، صندوق تسهیلات توانمندسازی شرکت ها را نیز در برنامه خود پیش بینی کرده و در حال حاضر ارائه این تسهیلات از سوی صندوق شروع شده است.
    وی گفت: تسهیلات صندوق در چند بخش به شرکت های دانش بنیان واگذار می شود و این امر به دلیل نظارت اجرایی و فنی بر طرح ها دیده شده است.

    ** حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از نمونه صنعتی محصولات دانش بنیان
    سلطانی یادآور شد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران یک صندوق دولتی است که از طرح های پژوهشی پارک ها، دانشگاه ها و مراکز رشد حمایت می کند اما پول قابل توجهی در دسترس ندارد، به همین دلیل که در برنامه ششم توسعه پیشنهادی داده ایم که از صندوق توسعه ملی 2000 میلیارد ریال در اختیار صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران قرار داده شود چون اگر این حلقه نباشد موجب می شود که شرکت های دانش بنیان بدون انجام کار تحقیقاتی به سراغ صندوق نوآوری و شکوفایی بیایند.
    وی افزود: نگاه حمایتی از طرح های دانش بنیان در صندوق های حمایتی و نگاه توسعه ای در صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد، صندوق های حمایتی از تحقیق و توسعه حمایت می کنند و صندوق نوآوری و شکوفایی از تولید نمونه صنعتی به بعد شرکت های دانش بنیان حمایت می کنند.
    وی ادامه داد: هدف صندوق نوآوری و شکوفایی کمک به تحقق اقتصاد دانش بنیان است، به همین دلیل برای استفاده از تسهیلات صندوق باید شرایطی از جمله این که ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها انجام شده باشد، خصوصی و تعاونی باشد، دانش بنیان باشد، از طرح دانش بنیان و از ارزش افزوده فراوان اقتصادی برخوردار باشد و همچنین طرح نیز دانش بنیان باشد، دیده شده است.
    وی ادامه داد: حمایت های صندوق در تمام حوزه ها از تولد تا مرگ یک شرکت، شرکت را پوشش می دهد، وام قرض الحسنه نمونه سازی، ضمانتنامه اعتباری و معمولی، تسهیلات توسعه صادرات، خرید سهام، تسهیلات لیزینگ، تسهیلات توانمندسازی و دفاتر کاری شرکت ها و حتی حمایت در دوران زوال و ورشکستگی نیز از سوی صندوق برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده است.
    وی با اشاره به این که صندوق نوآوری و شکوفایی حدود بیش از 9000 میلیارد ریال مصوبه و بیش از 5000 میلیارد ریال هزینه کرد داشته است، افزود: صندوق از شرکت های دانش بنیان دانشگاهی که بخواهند تز دکترای خود را تجاری سازی و یا تبدیل به محصول کنند، در قالب سرمایه گذاری خطرپذیر حمایت می کند.

    ** استقبال صندوق نوآوری و شکوفایی از افزایش تعداد کارگزاران ارزیابی
    سلطانی یادآور شد: در حال حاضر 80 درصد ارزیابی صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق برون سپاری انجام می شود و 53 کارگزار در رابطه با ارزیابی طرح های شرکت های دانش بنیان در کشور فعالند که از این تعداد 18 کارگزاری مربوط به صندوق های پژوهش و فناوری و مابقی خصوصی می باشند.
    وی بیان کرد: صندوق از افزایش کارگزاران ارزیابی طرح های شرکت های دانش بنیان استقبال می کند.
    وی ادامه داد: تاکنون 123 میلیارد تومان سرمایه در گردش، 3.8 میلیارد تومان قرض الحسنه بالای بیش از 100 میلیون تومان، لیزینگ 39.5 میلیارد تومان، 28.8 میلیارد تومان قرض الحسنه کمتر از 100 میلیون و 1.1 میلیارد تومان خدمات تجاری سازی از سوی صندوق در قالب تسهیلات به شرکت های دانش بنیان ارائه شده است.
    وی گفت: همچنین حوزه فناوری زیستی 178 میلیارد تومان برای 143 شرکت، محصولات پیشرفته و سایر بخش های نفت و گاز به 137 شرکت 78 میلیارد تومان، حوزه الکترون و کنترل به 170 شرکت 75 میلیارد تومان و تسهیلات پیشرفته آزمایشگاهی 67.2 میلیارد تومان، در حوزه ICT 62.4 میلیارد تومان، داروهای پیشرفته 46.5 میلیارد تومان تسهیلات ارائه شده است.
    وی با اشاره به اینکه کل طرح های وارد به صندوق هزار و 938 طرح است، افزود: 967 طرح تاکنون در صندوق مصوب شده است.

    ** راه اندازی ساختمان خدمات دهی مرکزی به شرکت های دانش بنیان
    سلطانی یادآور شد: در حال حاضر مجتمع های فناوری از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت های دانش بنیان راه اندازی می شود که تاکنون دو مجتمع فناوری به شرکت های دانش بنیان تحویل داده شده است و چهار مصوبه برای دانشگاه های امیرکبیر، دانشگاه علوم پزشکی، شتاب دهنده ها و هوافضا نیز وجود دارد و راه اندازی هشت مجتمع فناوری نیز در دست بررسی و اقدام است.
    وی گفت: ساختمان خدمات دهی مرکزی برای سرویس و خدمات دهی به شرکت های دانش بنیان داده شده و با راه اندازی این ساختمان ها یک پنجره واحد برای خدمات متعددی که شرکت های دانش بنیان نیازمند آن هستند، ایجاد می شود.
    وی گفت: در حال حاضر 38 پارک علم و فناوری و 167 مرکز رشد در کشور فعال است، از مجموع دو هزار و 321 شرکت دانش بنیان فعال در کشور 459 شرکت دانش بنیان در پارک های علم و فناوری فعال هستند و از کل طرح های وارده به صندوق که هزار و 938 طرح است، 430 طرح از سوی پارک های علم و فناوری ارائه شده است.
    وی یادآور شد: در حال حاضر 51 طرح در صندوق نوآوری و شکوفایی در دست بررسی است و 31 طرح نیز تاکنون از سوی صندوق رد شده است.
    سلطانی با اشاره به اینکه حمایت از شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری از وظایف صندوق نوآوری و شکوفایی است، افزود: تاکنون اعتباری که صندوق به شرکت های دانش بنیان درون پارک ها داده است چندین برابر حمایت پارک های علم و فناوری بوده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو