عصر بازار

نوسان نرخ روبل برای صادرکنندگان مشکل ساز شده است

عصر اعتبار- فعالان اقتصادی در نشست مشترک ایران و روسیه، بر پایین بودن حجم تجارت بین دو کشور انتقاد کردند.

نوسان نرخ روبل برای صادرکنندگان مشکل ساز شده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران در این نشست گفت: «روابط تجاری ایران و روسیه همواره در سطح بالایی بوده، اما حجم تجارت حدود 1.5 میلیارد دلار بوده که این میزان کم است.»

    وی افزود: «تفاهم‌نامه‌هایی اخیرا بین دو کشور امضا شده که امیدواریم باعث شود حجم مبادلات تجاری افزایش یابد.»

    رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: «تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه و قطع رابطه با ترکیه، فرصتی برای ایران ایجاد کرده است تا رابطه خود را با روسیه ارتقا دهد.»

    خوانساری عنوان کرد: «از طریق خطوط سبز گمرکات و بانک‌ها و نقل و انتقال پول می‌توانیم سطح روابط را افزایش دهیم.»

    آندره بلیانینوف، رییس سازمان فدرال گمرک روسیه نیز در این نشست اظهار داشت: «ما در روز گذشته چند سند مهم را امضا کردیم و پروتکل مربوط به ارزش گمرک و کریدور سبز را امضا کردیم.»

    وی افزود: «بحث جابه‌جایی کالا و خودروی دو کشور را مورد بررسی قرار دادیم و توانستیم سیستم IT گمرک ایران را ببینیم. نیاز است در این باره همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشیم تا بتوانیم به صورت آنلاین در ارتباط باشیم.»

    بلیانینوف تصریح کرد: «در مذاکرات با رییس‌کل گمرک ایران، مسعود کرباسیان، کشورهای دیگری را نیز مورد بررسی قرار دادیم.»

    وی عنوان کرد: «باید قیمت کالاهای صادراتی دو کشور به یکدیگر منتقل شود و به طور واقعی این ارقام انتقال پیدا کند.»

    بلیانینوف متذکر شد: «سبزی‌ها و میوه‌ها یکی از مواردی است که مورد نظر ماست که در این رابطه با ایران همکاری کنیم.»

    وی خاطرنشان کرد: «ما باید به زودی کریدور شمال به جنوب را فعال کنیم؛ به خصوص در رابطه کالاهای هندی که نیاز به کریدور شمال به جنوب دارد.»

    همچنین اسداله عسگراولادی، رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در ادامه نشست خطاب به روس‌ها گفت: «حجم مبادلات ما با بقیه کشورهای همسایه 5 تا 15 میلیارد دلار است، ولی با روسیه کمتر از 2 میلیارد دلار.»

    وی افزود: «روس‌ها آمادگی دارند که کالا بخرند، ولی تسهیل قوانین نیاز داریم. ما در عمل دچار مشکل هستیم.»

    عسگراولادی تصریح کرد: «روابط بانکی باید شفاف‌تر شود و گمرک فقط یک دروازه است. چالش بیشتر در حوزه مالی و بانکی است. برای مثال، یکی از تجار ما 500 تن سیمان به روسیه فرستاده، اما به علت اسناد کوچک این سیمان در گمرک مانده است.»

    وی عنوان کرد: «افزایش تفاهم‌نامه‌ها را باید به‌گونه‌ای اعمال کنند که بتوانیم روابط را توسعه دهیم. حجم تجارت ما با چین 40 میلیارد دلار است، ولی با روسیه 1.5 میلیارد دلار.»

    رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه اظهار داشت: «مشکل دیگر این است که روبل نوسان قیمت دارد و صادرکنندگان ما نمی‌دانند که با نرخ روبلی که صادر می‌کند، با چه نرخ روبلی می‌تواند خرید کند.»

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی