عصر بازار

وزیر نفت:

ثروتمند نیستیم، یارانه می‌دهیم!

عصر اعتبار- وزیر نفت با بیان این که وزارت نفت به مسئولیت اجتماعی خود واقف است اما تصور پولدار بودن نفت درست نیست، افزود: با این که وزارت نفت پول زیادی را تولید می کند اما بخش قابل توجهی از آن به یارانه اختصاص می یابد و مبلغ ناچیزی به این صنعت می رسد حتی در مواردی نیز ما در پرداخت حقوق پرسنل خود با مشکل مواجه هستیم.

ثروتمند نیستیم، یارانه می‌دهیم!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه با حمایت از توجه وزارت نفت به سلامت و بهداشت تصریح کرد: همه فکر می کنند ما پولدار هستیم اما درآمدهای ناشی از صادرات نفت به خزانه واریز می شود و تنها مبلغ کمی از آن سهم نفت است.

    زنگنه با بیان این که وزارت نفت به اجرای مسئولیتهای اجتماعی واقف است، افزود: پارسال ٣٨۰ میلیارد تومان به عمران مناطق نفتخیز اختصاص یافت که امسال این رقم تا ٧۰۰ میلیارد تومان افزایش می یابد.

    وی که امروز (سه‌شنبه) در آیین گشایش همایش «مسئولیت اجتماعی شرکت؛ مسئولیت اجتماعی صنعت نفت» صحبت می‌کرد با بیان این که صنعت نفت به مسئولیت اجتماعی خود واقف است اما باید در اجرای این مسئولیت نیز دولت هم به آن کمک کند، افزود: در سیاستهای اقتصاد مقاومتی که یک بخش آن به صنعت نفت مربوط است، به رویکرد عدالت بنیانی توجه شده که این مسئله همان مقوله CSR است.

    وزیر نفت به حضور انجمنها و سازمانهای مردم نهاد در این همایش اشاره و اظهار کرد: رفتار ما باید به گونه ای باشد که ساکنان محلی احساس کنند که ما آنها را دوست داریم و می خواهیم در درازمدت همراه و همگام آنها بوده و با آنها زندگی کنیم.

    وی با تاکید بر توانمندسازی جوامع محلی در حوزه مسئولیت اجتماعی افزود: توجه به این مسئله سبب می شود تا مشکلات بعدی ما در این جوامع حل شود.

    زنگنه نخستین گام در این زمینه را آموزش اعلام کرد و افزود: از زمانی که صنعت نفت در ایران شروع به کار کرد، به مسئله آموزش نیز توجه داشته است؛ من نیز همیشه تاکید کرده ام که به هنرستانها و مراکز آموزش فنی و حرفه ای توجه ویژه ای شود.

    وزیر نفت توسعه هنرستانها و مراکز آموزش فنی و حرفه ای را اثرگذارتر از دانشگاهها دانست و افزود: توسعه این مراکز علاوه بر این که سبب اشتغالزایی ساکنان محلی مناطق می شود، سبب می شود تا نیروهای حرفه ای آموزش دهیم که این امر در نهایت به نفع صنعت نفت تمام می شود.

    وی ادامه داد: اولین کاری که مراکز فنی و حرفه ای انجام می دهند، استفاده از نیروهای بومی است نه این که در مناطق نفتی از نیروهایی غیربومی استفاده کنیم.

    جلوگیری از شهرک سازی در منطق عملیاتی

    وزیر نفت توجه به حوزه سلامت و بهداشت محیط را نیز از دیگر مواردی ذکر کرد که وزارت نفت به آن توجه می کند و افزود: طی چند سال گذشته تلاش کرده ایم تا از شهرک سازی در مناطق عملیاتی خودداری کنیم چراکه این امر را آفتی برای جامعه محلی می دانیم.

    زنگنه افزود: شهرکسازی در مناطق عملیاتی سبب می شود تا جامعه محلی با ساکنان این شهرکها ادغام نشده و در نهایت منجر به تقابل و درگیری آنها شود.

    وزیر نفت با بیان این که طی سالهای اخیر مردم از شهرهای مختلف برای اشتغال به آبادان آمده اند و اکنون هویت آبادانی در آنجا ایجاد شده است ادامه داد: امروز تیم نفت آبادان متعلق به نفت نیست بلکه جزئی از هویت آبادان است.

    وی ادامه داد: با پیشنهاد همکاران بخش اجتماعی، اصل بر این است که در درون شهرها به ساخت واحدهایی اقدام کنیم و افراد نیز در آنجا زندگی کنند درست است که در مرحله اول امکان دارد ٨۰ درصد امکانات مربوط به صنعت نفت باشد اما افراد به هم پیوسته خواهند بود و به مرور نیز مردم با یکدیگر پیوند داشته و ارتباط برقرار می کنند.

    زنگنه با بیان این که توسعه طرحهای اقماری در مناطقی مانند عسلویه معنا ندارد، افزود: در طرحهای اقماری، کارکنان در هتل زندگی می کنند و خانواده با آنها نیست و این مسئله سبب می شود تا آنها دلبستگی نسبت به محلی که در آن کار می کنند نداشته باشند؛ در نتیجه شاهد این هستیم که هیچ هویتی در آن منطقه شکل نمی گیرد.

    وی ساخت شهرکها را یکی از دلایل بی هویتی اعلام کرد و افزود: این مسائل سبب می شود تا بین خانواده ها و کارکنان مشکلاتی به وجود آید.

    زنگنه به افزایش اختصاص درآمدهای نفت به عمران مناطق نفتی اشاره کرد و افزود: این میزان هم اکنون به دو درصد رسیده است در حالیکه در سال ٧٩ ، ٢ در هزار بوده است.

    وزیر نفت با اشاره به توجه دولت روحانی به مسئولیتهای اجتماعی ادامه داد: به پیشنهاد وزیر کشور قرار شده است تا از طریق وزارت نفت برای عمران مناطق هزینه شود که این مسئله از جمله اقدامات موثر برای بهبود سلامت در مناطق است.

    وی ادامه داد: پارسال از دولت درخواست کردیم تا دو درصد از هزینه طرحها به اهداف اجتماعی اختصاص یابد که دولت نیز با این مسئله موافقت کرد و به سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز ابلاغ شد.

    پول نفت در اختیار یارانه

    وزیر نفت با بیان این که اجرای همه امور علاوه بر پول به کار مدیریتی نیاز دارد به اهمیت نقش بانوان در اجرای فعالیتهای اجتماعی تاکید کرد و افزود: ما نمی توانیم کار اجتماعی را در مناطق انجام دهیم و به خانمها توجه نکنیم چرا که رضایتمندی خانمها در نهایت به رضایتمندی افراد منجر می شود.

    براساس گزارش وزارت نفت، وی افزود: اگر خانمها راضی باشند، جامعه نیز راضی است و اگر آنها ناراضی باشند در نهایت شاهد نارضایتی افراد خواهیم بود.

    زنگنه با بیان این که باید به ورزش، رفاه و اوقات فراغت خانمها نیز توجه کنیم، افزود: باید کاری کنیم تا خانمها راضی باشند.

    وی با بیان این که وزارت نفت به مسئولیت اجتماعی خود واقف است اما تصور پولدار بودن نفت درست نیست، افزود: با این که وزارت نفت پول زیادی را تولید می کند اما بخش قابل توجهی از آن به یارانه اختصاص می یابد و مبلغ ناچیزی به این صنعت می رسد حتی در مواردی نیز ما در پرداخت حقوق پرسنل خود با مشکل مواجه هستیم.

    زنگنه با حمایت از توجه به سلامت و بهداشت تصریح کرد: همه فکر می کنند ما پولدار هستیم اما درآمدهای ناشی از صادرات نفت به خزانه واریز می شود و تنها مبلغ کمی از آن سهم نفت است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی