عصر بازار

عربستان ۱۱۶ میلیارد دلار اوراق خزانه داری آمریکا را خریده است

عصر اعتبار- بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی خزانه داری آمریکا، عربستان تا ماه مارس امسال ۱۱۶.۸ میلیارد دلار اوراق خزانه داری آمریکا را خریداری کرده است.

عربستان ۱۱۶ میلیارد دلار اوراق خزانه داری آمریکا را خریده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، پس از اعلام ارزش اوراق خزانه داری آمریکا که توسط عربستان خریداری شده، سوالی مطرح شده است: آیا دارایی عربستان فقط همین است؟

    بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی خزانه داری آمریکا، عربستان تا ماه مارس 116.8 میلیارد دلار اوراق خزانه داری آمریکا را خریداری کرده است. این اولین باری است که دولت آمریکا به تفکیک میزان اوراق خریداری شده از سوی بزرگترین صادر کننده نفت جهان را اعلام می کند.
    این رقم حدود 20 درصد 587 میلیارد دلار ذخایر خارجی عربستان و حدود 10 درصد ذخایر چین و ژاپن است. بر اساس گزارشی که نیویورک تایمز در ماه آوریل منتشر کرد، این رقم همچنین رقم کوچکی در برابر 750 میلیارد دلار اوراق خزانه و دیگر دارایی های ارزش گذاری شده به دلار است که ریاض تهدید کرده در صورت تصویب طرح مسئول تلقی کردن عربستان بابت حملات یازده سپتامبر در دادگاه های آمریکا، از این کشور خارج خواهد کرد.
    هرچند این پول یک پازل را تکمیل می کند، اما معمای دیگری را ایجاد می کند. بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول، بانک های مرکزی معمولا حدود دو سوم ذخایرشان را به صورت دارایی های تقویم شده به دلار نگه می دارند. به گفته استراتژیست ها، از آنجایی که ارزش ریال عربستان به دلار گره زده شده و کالای اصلی صادراتی این کشور یعنی نفت به دلار ارزش گذاری می شود، عربستان باید سهم حتی بیشتری از ذخایر خود را به اوراق بهادار تقویم شده به دلار نظیر اوراق خزانه داری آمریکا نگهداری کند.
    این موجب می شود که سعودی ها گزینه های چندانی برای بقیه سرمایه گذاری های تقویم شده به دلارشان نداشته باشند. احتمالا صندوق ذخایر عربستان اوراق بهادار تقویم شده به دلار کمتری نسبت به چیزی که تحلیلگران انتظار دارند، داشته باشد. شاید سعودی ها اوراق بهادار دیگری نظیر سهام، بدهی های برگرفته یا غیر دولتی ای دارند که در آمارهای خزانه داری آمریکا منعکس نشده است.
    توماس سیمونز، اقتصاددان عضو موسسه جفریز گروپ می گوید: «آنها ممکن است دارایی های دیگری داشته باشند که در اینجا محاسبه نشده» یا دارایی هایی در یک کشور دیگر داشته باشند.
    دیوید وسل، عضو موسسه بروکینگز در واشنگتن می گوید: «سعودی ها ممکن است از طریق نهادهای مختلف دارایی های بیشتری در کشورهای ثالث داشته باشند.»

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو