عصر بازار

رییس پژوهشکده پولی و بانکی:

اصلاح ساختار نظام بانکی در همایش امسال واکاوی می شود

عصر اعتبار- محورهای اصلی بیست و ششمین همایش سیاست های پولی و ارزی، یکپارچه‌سازی نظام مالی، نسبت نظام بانکی با اقتصاد مقاومتی، ضرورت ارتباط بازار پول و سرمایه، نظارت شرعی و نظارت مبتنی بر سلامت مالی بانک‌هاست.

اصلاح ساختار نظام بانکی در همایش امسال واکاوی می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بانک مرکزی، علی دیواندری در نشست خبری بیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، گفت: یکی از محورهای همایش، یکپارچه‌سازی نظام مالی است که در ارتباط با این امر الزامات، زیرساخت‌ها و نقش نظام مالی در اقتصاد مقاومتی بررسی می‌شود البته در همین زمینه طبیعتاً با توجه به اینکه امسال به نام اقدام و عمل نام‌گذاری شده یکی از وظایف ما در این همایش این است که نسبت نظام بانکی را با اقتصاد مقاومتی تبیین کنیم.

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: بر همین اساس باید مشخص شود بانک‌ها درزمینهٔ اقتصاد مقاومتی باید در چه زمینه‌هایی فعال شوند، البته ازآنجایی‌که بانک‌ها به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی کلان بخشی از اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شوند باید از استحکام لازم برخوردار باشند تا به بقیه بخش‌ها کمک کنند.

    وی افزود: البته بانک‌ها باید به بنگاه‌ها، کارآفرینان اقتصادی و فعالیت‌های دانش‌بنیان کمک کنند که البته اصول کلی آن ابلاغ‌شده تا اقتصاد مقاومتی تحقق یابد.

    دیواندری درباره یکپارچه‌سازی نظام مالی کشور نیز گفت: ضرورت ارتباط بازار پول و سرمایه از مباحث مهم مدنظر است ضمن اینکه نباید تصور کرد که نظام بانکی جزیره مجزا از نظام مالی کشور بوده زیرا این نظام در درون اکوسیستم نظام مالی است و باید نسبت و تناسب آن با بازار سرمایه و بخش‌های فعال اقتصادی کشور تعیین شود.

    دیواندری، درخصوص الزامات حاکمیت شرکتی در بانک‌ها اظهار کرد: الزامات حاکمیت شرکتی در بانک‌ها و الگوهای کسب‌وکار بانکی که بر اساس بانکداری بدون ربا شکل‌گرفته الگوی قدیمی و سنتی است و این نوع کار بانکداری توأم با ریسک و مخاطراتی است که برخی از مشکلات آن را امروز نظام بانکی کشور به‌خوبی لمس کرده که البته یکی از این موارد نرخ بالای مطالبات معوق نظام بانکی است که چند برابر استانداردهای بین‌المللی است.

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، نظارت شرعی، نظارت مبتنی بر سلامت مالی بانک‌ها، رتبه‌بندی بانک‌ها، تجربه جهانی نظارت، استقرار حاکمیت شرکتی و سیاست‌های ریسک احتیاطی را از دیگر موارد موردبحث در همایش امسال عنوان کرد.

    به گفته دیواندری، اثربخشی الگوهای تأمین مالی در اقتصاد ایران نیز در این همایش مدنظر قرارگرفته و به همین دلیل از وزارتخانه‌های مرتبط با حوزه اقتصاد دعوت‌شده که علاوه بر حضور در پنل ها در سخنرانی‌ها نیز شرکت داشته باشند. وزارتخانه‌های نفت، راه و شهرسازی، وزارت صنعت و معدن و تجارت و کار و تعاون و امور اجتماعی برای حضور در این همایش دعوت‌شده و بر همین اساس همایش به سمت کاربردی‌تر شدن هدایت‌شده است.

    دبیر بیست و ششمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی، سیاست‌های پولی و ساختار پایدار نظام بانکی، سازوکار نرخ‌های سود تعادلی و نقش بازار بین‌بانکی در هدایت نظام بانکی را از دیگر موارد مورد طرح عنوان کرد و گفت: خلق ابزارهای جدید منطبق با شریعت برای سیاست‌گذار پولی، چالش‌های فقهی سیاست‌گذار پولی، سیاست‌های ارزی و مدیریت بازار ارز نیز از دیگر موارد قابل‌طرح در این همایش است.

    وی بابیان اینکه، 37 نفر از افراد برجسته اقتصادی نظام بانکی کشور در سخنرانی‌ها و میزگردها حضور خواهند داشت و طبق سنوات گذشته نیز معرفی چهره‌های ماندگار نظام بانکی و اقتصادی کشور انجام می‌شود، گفت: برگزاری نمایشگاه جانبی و مسابقه پول٬ ارز٬ رسانه از موارد جانبی این همایش است.

    تاکنون برای این همایش 90 مقاله دارای استاندارد علمی دریافت شده که از این میان 27 مقاله انتخاب و براساس زمان‌بندی ارائه می‌شود ضمن اینکه این همایش دارای 12 سخنرانی کلیدی و 7 میزگرد تخصصی است.

    بیست و ششمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی روزهای چهارم و پنجم خرداد ماه در سالن اجلاس سران برگزار می شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی