عصر بازار

رشد نقدینگی بیش از ۱۰درصد خطرناک است

عصر اعتبار- رییس‌کل اسبق بانک مرکزی گفت: برای سال ۹۵ اگر رشد نقدینگی در حوالی رقم ۱۰درصد باشد مناسب است، در غیر این صورت نقدینگی فعلی با نرخ رشد بالاتر آثار تورمی خواهد داشت.

رشد نقدینگی بیش از ۱۰درصد خطرناک است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از تسنیم ،طهماسب مظاهری گفت: آمارها نشان می‌دهد تورم طی یک سال افزایش پیدا نکرده است، اما نقدینگی راکد فعلی در هر زمانی به‌دلایل مختلف می‌تواند شروع به حرکت کرده و تورم را افزایش دهد، لحظه‌ای که این اتفاق بیفتد و به‌سمت سرمایه‌گذاری و کالاهای سرمایه‌ای برود اثر تورمی را بسیار کم کرده و از آن می‌توان برای افزایش تولید استفاده کرد.

    وی افزود، اگر این اتفاق نیفتد و این نقدینگی منجمد تبدیل به یک نقدینگی سیال شود و به‌سمت تقاضای کالاهای مصرفی یا بازار ارز و سکه حرکت کند منجر به تورم می‌شود.

    مظاهری تاکید کرد، نقدینگی هزار هزار میلیارد تومانی هر یک ریالش صاحب دارد و بدون مالک نیست. بخشی از این نقدینگی به‌صورت سکه و اسکناس در دست شهروندان است، همچنین سپرده‌های بانکی و سرمایه‌گذاری نیز که دیگر جزو نقدینگی می‌باشد، نیز مالک دارد.

    این اقتصاددان در پاسخ به سؤالی درباره دلایل عدم‌همراهی بانکها برای وام‌دهی با سود پایین گفت: وضعیت فعلی به‌صورتی است که بانکها از دولت حدود  بیش از 100هزار میلیارد تومان طلب دارند. در واقع این رقم در دست بانکها نیست و امکان استفاده از این پول را ندارند، هرچند مالک آن باشند و این رقم جزو نقدینگی حساب شود. این اعداد در دفاتر حسابداری بانکهاست ولی امکان استفاده از این مبالغ وجود ندارد.

    رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی در مورد بدهی‌های دولت گفت، یک اقدام مناسب در راستای بحث خروج از رکود این بود که دولت از ظرفیت نقدینگی استفاده کند و همچنین بخشی از بدهی‌هایش را با استفاده از اوراق تسویه کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو