عصر بازار

جزئیات قرارداد جدید تجارت ایران و روسیه

عصر اعتبار- با امضای قرار جدید گمرکی بین ایران و روسیه، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اظهار امیدواری کرد که با حل شدن مسائل گمرکی دو کشور، حجم مبادلات به بیش از دو میلیارد دلار برسد.

جزئیات قرارداد جدید تجارت ایران و روسیه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایسنا، در جریان سفر رییس گمرک روسیه به ایران که به منظور حل فصل مشکلات و چالش‌های گمرکی که بین ایران و روسیه انجام شد، قراردادی به عنوان کانل سبز بین گمرکات دو کشور امضا شد.

    روابط تجاری ایران و روسیه که همواره از سطح قابل قبولی برخوردار بوده است و حجم روابط تجاری دو کشور در حال حاضر حدود 1.5 میلیارد دلار است که این رقم به اعتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌تواند افزایش پیدا کند.

    طی دیدار و مذاکرات صورت گرفته بین رییس سازمان فدرال گمرک روسیه با رییس اتاق بازرگانی تهران و رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه تفاهم‌نامه گمرکی به منظور افزایش حجم مبادلات تجاری و البته ترخیص کالای ایرانی در گمرک روسیه و عدم انجام کنترل فیزیکی و پذیرش اظهارنامه گمرکی شرکت‌ها با حداقل اسناد به امضا رسید.

    اما رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه درباره این قرارداد جدید با روسیه می‌گوید این مذاکرات بین دو طرف بیشتر به منشور رفع نکات غیر شفاف در روابط گمرکی ایران و روسیه برگزار شد و قراردادی به عنوان کانال سبز بین گمرک دو کشور امضا شد که راه را برای اعتماد بین طرفین باز می‌کند.

    عسگر اولادی معتقد است که روسیه تبعیض گمرکی نسبت به ایران در مقایسه با سایر همسایه‌های خود قائل می‌شود و به کشورهای مثل آذربایجان،گرجستان، ارمنستان و قزاقستان قائل می‌شود و تخفیفات ویژه به آن‌ها می‌دهد که باید این رفتار تغییر کند.

    طبق اعلام اتاق بازرگانی، این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفته که در حال حاضر ایران با عراق و افغانستان روابط تجاری 10 میلیارد دلاری دارد و حجم روابط با روسیه حدود 1 میلیارد دلار است که این رقم نشان از گرفتاری‌های گمرکی بین ایران و روسیه دارد.

    عسگر اولادی معتقد است اکنون بزرگ ترین مشکل بین گمرک روسیه و صادرکنندگان و تجار ایرانی موضوع ارزیابی و عدم اعتماد به اسناد است. علاوه بر آن به غیر از مدارک اصلی مثل گواهی مبدا سخت گیری‌های دیگری را انجام می‌دهد و اعمال نظر شخصی می‌کند.

    او درباره جزئیات سفر رییس گمرک روسیه به ایران و مذاکرات انجام شده عنوان کرد که در جریان این گفت و گو‌ها موارد دقیق بررسی شد و با شفاف شدن مسائل قول‌هایی برای حل مشکلات داده شده است و دقیقا مشخص شده است که باید دقیقا چه اسنادی ارائه کنیم حتی پیش بینی شده است که اسناد پیش از رسیدن کالا ارسال شود تا کارها تسهیل شود و اگر اشکال دارد زودتر همه چیز حل شود تا کالا در گمرک روسیه متوقف نشود و رد شود برود.

    عسگراولادی پیش‌بینی کرد که که با حل مشکلات گمرکی بین ایران و روسیه حجم مبادلات دو کشور افزایش خواهد یافت و امکان رسیدن حجم روابط به بیش از دو میلیارد دلار وجود دارد.

    به گفته او، امید است ظرف دو ماه آینده با اجرای توافق نامه جدید بین گمرک ایران و روسیه مشکلات کنونی برای گسترش تجارت بین دو کشور برطرف شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو