عصر بازار

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در دیدار با سیف:

دستیابی به انضباط پولی با رویکرد علمی بانک مرکزی حاصل شد

عصر اعتبار- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، کنترل و مهار تورم، اصلاح رابطه مالی دولت و بانک مرکزی، بازگرداندن آرامش به بازار ارز و برقراری انضباط در بازار پول را از جمله موفقیت‌های بانک مرکزی دانست که با تفکر علمی، رفتار عقلایی و برنامه‌ریزی عملیاتی در طول دولت یازدهم به دست آمد.

دستیابی به انضباط پولی با رویکرد علمی بانک مرکزی حاصل شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، ولی‌اله سیف در دیدار با جمعی از اعضای کمیسیون‌ اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نهم که عصر دیروز در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد از حمایت‌های اعضای کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه و محاسبات این مجلس به ویژه آقایان فتحی‌پور و تاجگردون، تشکر و قدردانی کرد.
    رییس‌کل بانک مرکزی در این جلسه با بیان اینکه نظام بانکی ما شرایط ویژه‌ای را پشت سر می گذارد و انباشتی از مشکلات دهه های گذشته در نظام بانکی کشور وجود دارد، گفت: بهره وری نظام بانکی به چند دلیل کاهش یافته است؛ مطالبات غیرجاری در شبکه بانکی یکی از مشکلات است که خوشبختانه از 15 درصد کل تسهیلات نظام بانکی به 12.5 درصد کاهش پیدا کرده است. 18 درصد از منابع بانکی نیز مطالبات از دولت است و 15 درصد نیز به دارایی های غیرعملیاتی برمی‌گردد و مجموع آن حدود 45 تا 50 درصد کل تسهیلات بانکی است که دارایی منجمد و غیرقابل استفاده است.


    سیف درخصوص رقابت مخرب بین بانک ها برای جذب سپرده و افزایش نرخ سود بانکی، تصریح کرد: بانک ها به دلیل عطش زیاد به نقدینگی و پاسخگویی به سپرده گذاران خود با هم رقابت می کنند تا نرخ های سود را افزایش دهند و از این طریق سپرده، جذب کنند. در همین فضا موسسات غیرمجاز نیز به فعالیت خود ادامه می دادند که پس از تلاش های بانک مرکزی این فشار تاحدودی فروکش کرده است.
    وی با اشاره به حضور بانک مرکزی در بازار بین بانکی با ارائه منابع محدود که توانست نرخ سود بین بانکی را از 29 به 17 درصد کاهش دهد، افزود: نرخ تورم درحال حاضر 11.2 درصد است و برنامه بانک مرکزی کاهش مستمر آن تا رسیدن به تورم تک رقمی است. همچنین بانک مرکزی درصدد است نرخ سود بانکی را متناسب با نرخ تورم کاهش دهد.
    رییس شورای پول و اعتبار با تاکید بر ضرورت تحرک در تولید و رشد اقتصادی با توجه نامگذاری سال جاری به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، خاطرنشان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری تکلیف ویژه ای را برای نظام بانکی در سال جاری ایجاد کرده لذا اقدامات جدی را در ماه های گذشته انجام دادیم و نشست های مشترکی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص داشتیم.
    رییس کل بانک مرکزی، جهت گیری سال جاری را علاوه بر تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، تمرکز ویژه به بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای تخصیص بهینه منابع محدود انجام می دهد. در این خصوص بنگاه های کوچک و متوسط در اولویت امسال است. به گفته سیف، هرچند سهم این واحدها در اقتصاد کم است اما نقش مهمی در اشتغال جوانان ایفا می کنند.
    سیف یکسان سازی نرخ ارز را از دیگر برنامه های بانک مرکزی در سال 1395 دانست و گفت: بازار دو نرخی ارز فسادآور است و بانک مرکزی امیدوار است در طول سال 95 موضوع یکسان سازی نرخ ارز را عملیاتی کند.
    وی افزود: برای ساماندهی بازار نرخ ارز واحد نیازمند ارتباطات بین المللی بانکی کافی هستیم تا سرعت عمل لازم در جابجایی و استفاده از منابع ارزی داشته باشیم.
    رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به دستاوردهای بانک مرکزی درخصوص نرخ ارز در طول دو سال گذشته، اظهار کرد: در طول دولت یازدهم نرخ ارز روند مطلوبی داشت و از نوسانات شدید دور بود. در واقع بانک مرکزی نمی خواهد نرخ ارز را ثابت نگه دارد بلکه آرامش در اقتصاد و استمرار ثبات نیازمند این است که نرخ ارز با واقعیت های اقتصاد مستمرا تعدیل شود. به همین منظور ما از تجربیات گذشته استفاده کردیم تا روشی انتخاب کنیم کمترین هزینه و بیشترین اثربخشی را داشته باشیم به طوری که در سال اول دولت یازدهم، ما تنها 3 درصد افزایش قیمت ارز داشتیم و در سال دوم نیز این عدد، 5.2 درصد بود که حتی کمتر از تورم است.
    رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در طول سال گذشته علی رغم کاهش شدید قیمت نفت و چندبرابر شدن نرخ ارز در برخی کشورهای نفتی و کاهش ارزش پول ملی آنها، کشور ایران از این شرایط دور ماند و شوک ارزی نداشتیم.
    وی در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای برجام و آثار مثبت آن اشاره کرد و گفت: شرایط پس از برجام با شرایط قبل قابل مقایسه نیست و گشایش های فراوانی صورت گرفته است. در حال حاضر بانک مرکزی امکان مانور و اشراف بر تمام منابع خود را پیدا کرده و حساب های جدید با بانک های مختلف در کشورهای مختلف ایجاد شده است. بعضی از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا نسبت به دیگران جلوتر حرکت کردند و بانک مرکزی ایتالیا و یونی کریدیت، روابط بانکی مطلوبی با ما دارند و ارائه خدمات، امکان پذیر شده است. البته لازم به اشاره است هنوز تا تحقق تمام تعهدات طرف های غربی فاصله داریم و باید آنها نسبت به انجام تعهداتشان به صورت کامل تسریع کنند.
    این مقام مسئول بانک مرکزی افزود: پس از برجام، سریع‌ترین عکس العمل را سوییفت داشت. شبکه سوییفت، فرآیند سه ماهه اتصال مجدد را در دو هفته برای بانک های ما فراهم کرد اما موضوع این بود که برخی بانک های ما مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری در درون خود داشتند و به همین خاطر اتصال مجدد آنها به شبکه سوییفت، زمان بر شد و پس از حدود 1 ماه تمام بانک های ما که قبلا به دلیل تحریم سوییفت آنها قطع شده بود به این شبکه سوییفت متصل شدند.

    شتابزدگی در تصویب طرح جدید بانکداری منطقی نیست
    ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نهم اقدامات بانک مرکزی در طول سال‌های گذشته را قابل تقدیر دانست و اذعان کرد: بانک مرکزی در طول چند سال‌های گذشته به علت تحریم‌های تحمیل شده به ایران در سخت ترین و حساس‌ترین شرایط به‌سر می‌برد که با سکان‌داری آقای سیف و همکاران ایشان در راس نظام پولی و بانکی کشور، ثباتی که امروز شاهد آن هستیم حاصل شده است.


    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: کنترل و مهار تورم، ممانعت از بدهکاری دولت و شرکت‌های دولتی، اصلاح رابطه مالی بانک مرکزی و دولت، بازگرداندن آرامش به بازار ارز و ممانعت از دخالت در این بازار و برقراری انضباط در بازار پول از جمله موفقیت‌هایی هستند که بانک مرکزی توانسته است در زمانی اندک با تفکر علمی، رفتار عقلایی و برنامه‌ریزی عملیاتی به انجام رساند.
    نماینده شهرستان کلیبر، خدآفرین و بخش هوراند استان آذربایجان شرقی با ذکر مصوبه مجلس در خصوص ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی، خاطرنشان کرد: این مصوبه با ابلاغ مجلس در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است و بانک مرکزی نیز باید با نهایت جدیت با متخلفان نظام بانکی برخورد کند.
    فتحی پور، کاهش نرخ سود را از اهم اقدامات بانک مرکزی در سال‌های اخیر دانست و تصریح کرد: نرخ سود نباید بیشتر از نرخ تورم باشد تا انگیزه کار و سرمایه‌گذاری از مردم گرفته نشود و همچنین نباید خیلی پایین باشد تا میل به پس‌انداز در مردم از بین برود. بانک مرکزی توانسته است با تعیین نرخ سود بانکی هدفمند و بهینه، نظام بانکی را در مسیر درست هدایت کند.
    وی به مصوبه اخیر مجلس در خصوص استفاده از پیمان‌های پولی چندجانبه توسط بانک مرکزی اشاره و ابراز امیدواری کرد بانک مرکزی بتواند اقدامات لازم را در این حوزه که از راهکار‌های مقاوم سازی اقتصاد است، انجام دهد.
    عثمان احمدی، نماینده مردم مهاباد در مجلس با اشاره به عدم تصویب طرح جدید بانکداری بدون ربا در مجلس نهم، تصریح کرد: منطقی نیست بخواهیم 205 بند از قانون را که نیاز به ماه‌ها بررسی دارد، در طول سه جلسه تجزیه و تحلیل کنیم در نتیجه مواضع دولت و بانک مرکزی کاملا مورد تایید است.
    هادی قوامی، نماینده مردم اسفراین نیز در این جلسه ضمن تقدیر از فعالیت های بانک مرکزی در طول دو و نیم سال گذشته، خاطرنشان کرد: با کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی از  29 درصد به 17 درصد، گام مهمی در ارتقای وضعیت اقتصاد کشور برداشته شده است و امیدوارم با هدایت نقدینگی به سمت تولید، دیگر اهداف اقتصادی نیز دنبال شود.
    وی به برداشت از دارایی‌های ارزی بانک مرکزی توسط آمریکا اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی نهادی مستقل به‌شمار می‌آید و نباید نگاه دولتی به آن داشت. امیدوارم با اقدامات بانک مرکزی در راستای صیانت و دفاع از دارایی‌های ملی جلوی دست‌اندازی های آتی آمریکا گرفته شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو