عصر بازار

معاون اول اتاق تجارت وصنایع افغانستان؛

شعب بانکی افغانستان در بندرچابهار فعال می شود

عصر اعتبار- معاون اول اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت که با توسعه بندر ترانزیتی چابهار، به منظور سهولت در انتقال پول بازرگانان افغان، شعب بانکی این کشور هم در این منطقه مهم اقتصادی فعال خواهد شد.

شعب بانکی افغانستان در بندرچابهار فعال می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «خانجان الکوزی» اهمیت بندر چابهار را برای افغانستان و هند حیاتی دانست و افزود:‌ این بندر علاوه بر تاثیرهای شگرف اقتصادی، می تواند افغانستان را از مشکلات سیاسی نیز رهائی بخشد.
    وی تصریح کرد: با بهره برداری از بندر چابهار، وابستگی اجباری افغانستان از مسیر پاکستان کاهش می یابد و راه ترانزیتی جایگزین مناسبی برای ما ایجاد خواهد شد.
    معاون اول اتاق تجارت و صنایع افغانستان افزود: با فراهم شدن زمینه استفاده از چابهار، مشکلاتی که اسلام آباد در مقاطع مختلف زمانی برای بازرگانان افغان به وجود می آورد، از بین خواهد رفت، زیرا تجارت افغانستان دیگر تنها به بندر کراچی محدود و وابسته نخواهند بود.
    وی درگیری مرزی اخیر بین افغانستان و پاکستان در مرز «تورخم » را یادآور شد و افزود: پاکستان اموال بازرگانان افغان را که حاوی کالاهایی نظیر میوه و گوشت مرغ بود در آن طرف مرز توقیف کرد و در نتیجه خسارات هنگفتی به بازرگانان افغان وارد شد.
    الکوزی تصریح کرد: اگر بندر چابهار فعال شود، افغانستان این مشکلات را پشت سر خواهد گذاشت.
    این مقام بازرگانی افغان اظهار داشت: امتیاز «منطقه آزاد» بودن این بندر نیز باعث می شود که هزینه های خدمات بندری و صنعتی، بسیار پائین تر از بندر کراچی و سایر مناطق دیگر باشد.
    الکوزی تصریح کرد: با توجه به مشکلات ترانزیتی از مسیر پاکستان، بندر چابهار برای افغانستان و بخصوص هندوستان که علاقه مند به انتقال تولیدات خود به کشورهای آسیای میانه است، اهمیت مضاعفی دارد.
    معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان افزود: با وجود اهمیت راهبردی این بندر ، برنامه های توسعه ظرفیت های چابهار بخصوص امکان لنگر انداختن کشتی های غول پیکر در این بندر بعد از 10 سال، هنوز به ثمر ننشسته، از اینرو ضروری است توافقنامه های امضاء شده در این مورد سریع تر اجرایی شوند.
    الکوزی با بیان اینکه، تاکنون در بندر چابهار ظرفیت سازی لازم انجام نشده است، افزود: علاوه بر اینکه کشتی هایی با تناژ بالا نمی توانند در این بندر پهلو بگیرند، بارگیری نیز در این بندر یک طرفه است، بنابراین باید با اقدام لازم امکان دو طرفه کردن حمل و نقل کالا را فراهم آورد.
    وی تاکید کرد که افغانستان، ایران، هندوستان و کشورهای آسیای میانه باید برای فعال سازی این بندر و رفع مشکلات موجود تلاش بیشتری انجام دهند.
    الکوزی از راه اندازی خط آهن چابهار به استان نیمروز افغانستان در آینده خبر داد و گفت: در صورت تحقق این خط آهن، انتقال کالا به این بندر با هزینه بسیار کمتر و با سهولت بیشتر انجام خواهد شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی