عصر بازار

معامله‌گران افزایش نرخ‌های بهره را جدی نگرفته‌اند

بی‌اعتنایی طلا به احتمالات فدرال

عصر اعتبار- معامله‌گران فلز زرد، گفته‌های تازه دو تن از مقام‌های ارشد فدرال رزرو مبنی بر جدی بودن احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست ماه ژوئن کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا را جدی نگرفته‌اند.

بی‌اعتنایی طلا به احتمالات فدرال
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار » به نقل از دنیای اقتصاد، تاکید روسای فدرال رزروهای سان فرانسیسکو و آتلانتا توانست در برخی مقاطع، بر بهای طلا فشار وارد کند، اما از آنجا که بیشتر فعالان بازار انقباضی‌تر شدن سیاست پولی آمریکا را در آینده نزدیک جدی نمی‌دانند، طلا به سوی محدوده‌های پایین‌تر سقوط نکرده است. همزمان ادامه قوی ماندن بهای نفت پیرامون مرز 50 دلار نیز به طلا کمک می‌کند.

    بازگشت نرخ بهره

    فلز زرد که در روزهای گذشته از هفته کاری جاری تحت‌تاثیر روندهای بهای نفت خام، شاخص دلار و بازارهای بورس افت و خیز می‌کرد، از صبح چهارشنبه با عامل تازه‌ای روبه‌رو شد.

    توجه به سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا هرگز در هیچ بازاری ناپدید نمی‌شود، اما آنچه از میانه هفته دوباره مورد توجه قرار گرفته اختلاف نظر کارشناسان درباره زمان انقباضی‌تر شدن سیاست پولی بزرگ ترین اقتصاد جهان توسط کمیته بازار آزاد فدرال رزرو است. به تازگی دو تن از اعضای این کمیته اشاره کردند که احتمال افزایش نرخ بهره مرجع در سال 2016 بالا است و این امر برخی از معامله‌گران را در بازارهای مختلف تحت‌تاثیر قرار داده است، با این همه با توجه به شرایط اقتصاد جهان و البته اقتصاد آمریکا، کمتر کسی انتظار دارد که کمیته بازار آزاد در نشست ژوئن یا ژوئیه خود، سیاست پولی را که در دسامبر 2015 پس از حدود 10 سال انقباضی شده بود، انقباضی‌تر
    کند. در بازار طلا، تاکید اخیرجان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو سان فرانسیسکو و دنیس‌لاکهارت، رئیس فدرال رزرو آتلانتا بر اینکه بازارها احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا را دست کم گرفته‌اند، با دیده تردید نگریسته شده است. آنها این صحبت‌ها را سه‌شنبه ایراد کردند تا بازارها چهارشنبه با اندکی تردید مواجه شوند. این روند تا میانه ژوئن تشدید خواهد شد، اما فعلا بازار را تکان شدیدی نداده است، گرچه ذهن معامله‌گران آن را درگیر کرده است.

    اونس طلا که روز دوشنبه با یک دلار رشد به قیمت 1274 دلار رسیده بود، روز سه‌شنبه 5 دلار دیگر رشد کرد و به قیمت 1279 دلار رسید. این روند تا حدی تحت‌تاثیر جدی نگرفتن احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا بود. با این همه در برخی مقاطع، صحبت‌های مقام‌های فدرال رزرو بر طلا فشار وارد کرد. روز سه‌شنبه با قیمت 1275 دلار شروع شد، اما عوامل افزایشی و کاهشی بعد از آن روند را درگیر افت و خیز کردند.

    روند سه‌شنبه

    رشد روز سه‌شنبه علاوه‌بر جدی گرفته نشدن احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست ماه ژوئن، ناشی از افت شاخص دلار، تضعیف شاخص‌های سهام و رشد بهای نفت خام بود. روز سه‌شنبه اعلام شد که شاخص بهای مصرف‌کننده آمریکا در ماه آوریل 4/0درصد بالا رفته است. رقم مورد انتظار 3/0 درصد بود. میزان مجوزهای ساختمانی نیز در همین ماه 6/6 درصد رشد کرده که بهتر از رقم مورد انتظار 6/4 درصدی بود. این داده‌ها همسو با نظر مدافعان افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا بود. با این همه نباید فراموش کرد که رشد ایالات متحده که به تازگی اعلام شده بسیار کمتر از انتظار بوده است. اقتصاد آمریکا در فصل اول سال 2016 تنها 5/0درصد رشد کرد که بدترین رشد فصلی در دو سال گذشته بود. سه‌شنبه بازارهای سهام تضعیف شدند، امری که همراه با رشد بهای نفت به اوج 6 ماهه، به طلا کمک کرد. شاخص دلار هم با افت خود کمک دیگری برای فلز زرد فراهم کرد.

    انتظار برای صورت جلسه

    اونس صبح چهارشنبه نیز تحت‌تاثیر ادامه قوی ماندن نفت و افت بازارهای سهام با رشد روبه‌رو شد، اما بعد با سودگیری برخی معامله‌گران و جهش شاخص دلار رو به افت گذاشت. اما عامل دیگری که باعث کاهشی شدن روند شد،‌ انتظار برای انتشار صورت‌جلسه نشست پیشین کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود. این صورت‌جلسه از آن رو اهمیت بیشتری پیدا کرده بود که حدود 3 هفته مانده به نشست میانه ژوئن فدرال رزرو، برخی از اعضای بانک مرکزی آمریکا سخنان تازه‌ای مطرح کرده بودند. معامله‌گران در بازارهای مختلف از جمله بازار ارز در صورت‌جلسه به‌دنبال نشانه‌هایی تازه از زمان افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا بودند.

    این صورت‌جلسه ساعت ده و نیم شب گذشته منتشر شد و پوشش جزئیات و اثرات آن بر بازار در این گزارش ممکن نبود،‌ اما این داده‌ها در گزارش بعدی «دنیای‌اقتصاد» در اختیار شما خواهد بود. قیمتی که تا ساعت 6عصر چهارشنبه برای اونس ثبت شد، 1268دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز کاری سوم هفته رقم خورده باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی