عصر بازار

معاون رئیس جمهوری اندونزی:

نظام های بانکی اندونزی و ایران متصل می شوند

عصر اعتبار- 'علی طیب نیا' وزیر امور اقتصاد و دارایی روز پنجشنبه در جاکارتا با 'یوسف کالا' معاون رئیس جمهوری اندونزی دیدار و دو طرف برای توسعه مناسبات اقتصادی همپای روابط سیاسی بر اتصال نظام بانکی ایران و اندونزی تاکید کردند.

نظام های بانکی اندونزی و ایران متصل می شوند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، معاون رئیس جمهوری اندونزی در این دیدار اعلام کرد دستور لازم به نهادهای مربوطه به منظور برقراری روابط بانکی با ایران داده شده است و ابراز امیدواری کرد با برقراری روابط بانکی شاهد شکوفایی هرچه بیشتر روابط دوجانبه باشیم.
    وزیر اموری اقتصاد و دارایی نیز که برای شرکت در چهل و یکمین اجلاس بانک توسعه اسلامی به جاکارتا سفر کرده است در این دیدار با اشاره به مسائل و مشکلات امت مسلمان در سال های اخیر، گفت: متاسفانه امروز شاهدیم که کشورهای اسلامی با پدیده های مختلف خشونت گرایی، افراط گرایی و تروریسم روبرو هستند و این بحران ها مانع رشد اقتصادی جامعه اسلامی شده است.
    وی راهکار قطعی رشد و توسعه اقتصادی و دستیابی به رفاه عمومی مردم را همکاری میان کشورهای اسلامی دانست و گفت: رویارویی مشترک کشورهای اسلامی با خشونت گرایی، افراط گرایی و تروریسم موجب خواهد شد روابط اقتصادی میان این کشورها توسعه یابد که در نهایت این مهم به رشد رفاه عمومی در میان امت اسلامی منجر می شود.
    طیب نیا گفت که در این راستا جمهوری اسلامی ایران سیاست های اصولی خود را بر توسعه مناسبات با تمامی کشورهای دنیا پایه گذاری کرده و آماده است با اندونزی برای تبلیغ چهره واقعی اسلام همکاری کند.
    وی در ادامه با اشاره به روابط تاریخی میان دو کشور و همچنین وجود تشابهات و نزدیکی بسیار میان ایران و اندونزی، خاطر نشان کرد: خوشبختانه روابط سیاسی بسیار نزدیک و سازنده ای میان دو کشور برقرار است و انتظار داریم روابط اقتصادی و بازرگانی میان ایران و اندونزی همپای روابط سیاسی پیشرفت و توسعه یابد.
    وی ظرفیت های مختلف دو کشور را برای توسعه مناسبات مورد اشاره قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از مذاکرات طولانی با کشورهای گروه 1+5 توانست از بند تحریم های ظالمانه غرب رها شود و امروز بدون هیچ محدودیتی آماده توسعه مناسبات اقتصادی با اندونزی است.
    وزیر امور اقتصاد و دارایی کشورمان برقراری روابط بانکی و همچنین آغاز همکاری میان دو کشور در حوزه انرژی را راهکار اصلی توسعه همکاری اقتصادی میان ایران و اندونزی دانست و خاطر نشان کرد: اندونزی پیش از تحریم ها بخشی از نفت خام مورد نیاز خود را از ایران تامین می کرد و امروز ایران آماده است در تامین نیاز اندونزی به نفت خام با این کشور همکاری کند.
    به گفته وی، از طرف دیگر برقراری ارتباط میان نظام بانکی دو کشور و ایجاد روابط کارگزاری میان بانک ها می تواند تعاملات مالی میان بخش های خصوصی را تسهیل کرده که این مهم برای توسعه مناسبات اقتصادی ایران و اندونزی از اهمیت بسیاری برخورداراست.
    طیب نیا در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرفت های مختلف ایران در زمینه صنایع پتروشیمی، سدسازی، زیرساخت ها، علوم پیشرفته از قبیل فناوری نانو و فناوری بایو اشاره کرد و از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در همه این زمینه ها با اندونزی خبر داد.
    'یوسف کالا' معاون رئیس جمهوری اندونزی نیز در این دیدار، گفت: دولت اندونزی همواره در فرصت های متعدد در اجلاس های سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی عنوان کرده است که شکست کشورها در رشد و پیشرفت اقتصادی و فراهم سازی رفاه عمومی دلیل اصلی بروز خشونت گرایی در این کشورها است.
    وی گفت: اگر امروز شاهدیم کشورهای اسلامی مختلف مانند افغانستان، عراق و سوریه با بحران و دخالت خارجی ها روبرو هستند، دلیل اصلی آن شکست این کشورها در پیشرفت اقتصادی است، زیرا مردمی که نتوانند آینده خوبی را برای خود متصور شوند و با فقر مواجه باشند، به یقین به سمت اقدامات تلافی جویانه و خشونت گرایانه پیش خواهند رفت.
    معاون رئیس جمهوری اندونزی همچنین با استقبال از همکاری میان اندونزی و ایران در تبلیغ اسلام اعتدالی، گفت: جاکارتا و تهران می توانند اقدامات بسیاری را در این زمینه انجام دهند.
    وی همچنین با استقبال از توسعه روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران، به دیدار ماه گذشته خود با دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول اشاره کرد و گفت که در این دیدار تحولات و اقدامات انجام گرفته در خصوص توسعه روابط دو کشور بررسی شد.
    یوسف کالا در ادامه با ابراز خرسندی از تحولات صورت گرفته در راستای توسعه روابط میان دو کشور، ابراز امیدواری کرد امروز و در فضای پس از برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران توافق هایی که پیشتر میان دو کشور در زمینه های مختلف بویژه در حوزه صنایع پتروشیمی امضاء شده است، عملی شود.
    وی با حمایت از برقراری روابط بانکی میان دو کشور، گفت: دستورات لازم به نهادهای مربوطه به منظور برقراری روابط بانکی با ایران داده شده است و امیدواریم با برقراری روابط بانکی و همچنین برگزاری نشست آتی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور شاهد شکوفایی هرچه بیشتر روابط میان اندونزی و ایران باشیم.
    طرفین در پایان این نشست بر همکاری میان ایران و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به 'آ.سه.آن' و همچنین پیوستن ایران به پیمان مودت و همکاری این اتحادیه تاکید کردند.
    وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران روز سه شنبه نیز با 'بامبانگ بروجونگورو' وزیر دارایی اندونزی دیدار و در مورد توسعه همکاری جاکارتا – تهران در حوزه انرژی و اتصال نظام بانکی دو کشور برای تسهیل مناسبات اقتصادی رایزنی کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی