عصر بازار

یک مقام اروپایی:

برخی بانک‌های اروپا تسهیل تراکنش‌های خُرد را برای ایران از سرگرفته اند

عصر اعتبار- جانشین رئیس بخش تحریم های خدمات دیپلماتیک اتحادیه اروپا گفت بانک هایی از کشورهای آلمان، ایتالیا، انگلیس، سوئیس و ژاپن گزارش داده اند که روابط بانکی با همتایانشان در ایران را برقرار کرده اند اما تراکنش های مالی پیچیده قابل توجه را تسهیل نمی کنند.

برخی بانک‌های اروپا تسهیل تراکنش‌های خُرد را برای ایران از سرگرفته اند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از رویترز، مقامات اروپایی روز پنجشنبه گفتند، به رغم اظهارات مقامات آمریکایی و سیاستمداران اروپایی مبنی بر قانونی بودن تجارت با ایران، بانک های اروپایی به دلیل نگرانی ها از تحریم های باقی مانده دولت آمریکا همچنان از تعامل با ایران خودداری می کنند.

    تحریم های غرب از جمله محدودیت های بانکی علیه ایران در ماه ژانویه در قالب توافق هسته ای برداشته شد. اما جمهوری اسلامی ایران همچنان قادر به دسترسی به تامین مالی از خارج نیست، زیرا بسیاری از بانک های بزرگ نگران نقض کردن تحریم های پابرجای دولت آمریکا هستند که معاملات دلاری با ایران یا دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا را مجاز می داند.

    جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته به بانک های مهم اروپایی گفته بود تا جایی که آنها کنترل های لازم در زمینه شرکای تجاری مجاز را انجام دهند، دلیلی برای نگرانی درباره از سرگیری تجارت با ایران وجود ندارد.

    جاستین واکر، مدیر جرائم مالی اتحادیه بانکداران انگلیس گفت، جلسه با کری و مقامات انگلیسی از جمله فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه به بانکداران اجازه داد تا نگرانی های خود را ابراز دارند.

    وی در حاشیه کنفرانس یورومانی ایران در لندن گفت: «هیچ سندی وجود ندارد که تضمین بدهد، اما ما انتظار این را نداشتیم. ولی توافقی وجود دارد مبنی بر تداوم گفت و گو برای حل جزئیات مربوط به مسائلی که (در این نشست) مطرح شده است.»

    «مسئله بانک های اروپایی تنها این واقعیت است که فعالیت های تجاری بدون ارتباط با آمریکا پیچیده است. شما چگونه بدون دسترسی به چهارچوب عمده پرداخت های بین المللی می توانید تجارت بین المللی انجام دهید؟ برای بانک ها این کار بسیار پیچیده است.»

    نگرانی دیگر بانک ها این است که سیستم بانکی ایران شفافیت کافی را ندارد و ریسک های دیگری نیز در ایران وجود دارند.

    در ماه فوریه، گروه کاری اقدام مالی، که یک گروه از آژانس های دولتی مبارزه با پولشویی است اعلام کرد که همچنان «به صورت ویژه و استثنایی نگران کوتاهی ایران درمقابله با ریسک تامین مالی تروریزم و تهدید جدی ای است که این موضوع متوجه یکپارچگی سیستم مالی بین المللی می کند.»

    واکر افزود، بانک ها در حال رصد کردن نشست های گروه اقدام مالی هستند که برای ماه های ژوئن و اکتبر برنامه ریزی شده تا ببینند که آیا این گروه تغییری در مواضع خود در قبال ایران خواهد داد یا نه. به گفته وی این «تعیین کننده خواهد بود.»

    دامیان هیندز، یکی از مقامات بلندپایه وزارت دارایی انگلیس گفت: «برقراری مجدد کانال های بانکی یکی از اولویت های اصلی دولت انگلیس بوده و لندن به کار برای «شفاف ساختن این صنعت» ادامه می دهد.

    وی افزود: «برخی بانک ها ارائه خدمات به مشتریان موجود خود را آغاز کرده اند.»

    «بانک ها و شرکت ها حق دارند نگران این مسئله باشند که به تعهدات خود بر اساس تحریم های همچنان پابرجا عمل می کنند یا نه. در واقع ما از آنها انتظار داریم که این کار را انجام دهند. اما این نباید مانع از تجارت قانونی با ایران شود.»

    گری ریگان، جانشین رئیس بخش تحریم های خدمات دیپلماتیک اتحادیه اروپا گفت، تا کنون بانک هایی از کشورهای آلمان، ایتالیا، انگلیس، سوئیس و ژاپن گزارش داده اند که روابط بانکی با همتایانشان در ایران را برقرار کرده اند.

    «برخی از این بانک ها ممکن است در موقعیتی نباشند که تراکنش های مالی پیچیده  قابل توجه را تسهیل کنند.»

    وی افزود، احتمالا با گذشت زمان این کار برای بانک ها آسان تر خواهند شد.

    «ما انتظار داریم بانک ها و موسسات مالی به تدریج با وضعیت موجود احساس راحتی بیشتری کنند، زیرا آنها دارند با مقررات و رویه های جدید آشنا تر می شوند... این برای بانک های بزرگ که حضور قابل توجهی در آمریکا دارند، بلافاصله اتفاق نخواهد افتاد.»

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی