عصر بازار

تفاوت نرخ تورم و سود بانکی پاسخگوی نیاز مالی اقتصاد ایران نیست

عصر اعتبار- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تهران گفت : امروز نرخ تورم به ۱۴ درصد رسیده و نرخ سود بانکی به میزان ۲۰ درصد است و این تفاوت جوابگوی نیازهای مالی کنونی اقتصاد ایران نیست و باید تجدید نظر صورت گیرد.

تفاوت نرخ تورم و سود بانکی پاسخگوی نیاز مالی اقتصاد ایران نیست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از پایگاه خبری اتاق تهران، یحیی آل اسحاق افزود: شرایط فعلی ایجاب می کند که نرخ سود بانکی از سطح فعلی باز هم پایین تر رود.
    وی یادآور شد : مدافعان افزایش سود سپرده های بانکی هنگام بالا بودن تورم بر لزوم این امر تاکید داشتند، اما امروز با توجه به نیازهای مالی اقتصاد کشورمان تجدید نظر در این زمینه ضروری به نظر می رسد.
    آل اسحاق معتقد است : شورای پول و اعتبار چند مرحله ای فعالیت می کند و جادارد که نرخ سود بازهم کاهش پیدا کند تا شرایط برای تولیدکنندگان بهبود یابد. وی اضافه کرد: تولید کنندگان اکنون با مشکلات رکود، مالیات، بیمه و کمبود تقاضا در بازار دست به گریبانند و در کنار آن چک های برگشتی و نیز عمده درآمدهای تولید باید صرف هزینه تامین منابع مالی با نرخ بالا شود.
    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت : ارزیابی کشورهای اطراف، تفاوت نرخ سود بانکی را آشکار می سازد و واقعیت اینکه رابطه بین تورم و نرخ سود را باید در اقتصاد در نظر گرفت تا شرایط متعادلی حاکم شود.
    به اعتقاد وی، کاهش نرخ سود سپرده بانکی موجب تعادل در وضعیت اقتصادی می شود و نرخ سود به شکل دستوری کاهش پیدا نمی کندو به نوع بازگشت سرمایه و پول به اقتصاد بستگی دارد.
    آل اسحاق گفت : بازار پولی در شرایطی به سود مناسب می رسد که تعادل عرضه و تقاضای پول در آن تنظیم شود و سود تسهیلات فعلی که به تولید می دهند بسیار گران است و فعالان اقتصادی تمام تلاششان را باید صرف پرداخت هزینه تامین منابع مالی از بانک ها، در اصل و فرع و بیمه کنند.
    به گزارش ایرنا، عبدالناصر همتی رییس جدید بیمه مرکزی ایران که پیشتر سمت مدیرعامل بانک ملی ایران و رییس شورای هماهنگی بانک های دولتی را برعهده داشت، گفته بود مدیران بانکها برای تصمیم‌گیری درباره کاهش نرخ سود بانکی ظرف دو هفته آینده ( دهه نخست خرداد ) نشستی برگزار می کنند که امکان کاهش نرخ سود سپرده یکساله تا سطح 15 درصد وجود دارد.
    وی گفته بود، زمان آن رسیده که برای کاهش مجدد نرخ سود بانکی تصمیم‌گیری شود و با توجه به شرایط کنونی، نرخ سود بانکی سپرده و تسهیلات بانکی باید کاهش پیدا کند .

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو