عصر بازار

دبیر انجمن صنایع غذایی اعلام کرد:

حذف ارز دولتی برای واردات مواد غذایی

عصر اعتبار- در پی حذف ارز مبادله‌ای برای ثبت سفارش برخی اقلام غذایی مانند مرغ و کره، دبیر انجمن صنایع غذایی اعلام کرد که دیگر تولید‌کنندگان صنایع غذایی از ارز دولتی برای واردات مواد غذایی استفاده نخواهند کرد.

حذف ارز دولتی برای واردات مواد غذایی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایسنا،محمدرضا مرتضوی با اشاره به این‌که حذف ارز مبادله‌ای در راستای حمایت از تولید ملی است، اظهار کرد: حتی با وجود حذف ارز مبادله‌ای و استفاده از ارز آزاد، قیمت‌ها تغییری نمی‌کند.

    وی افزود: کاهش قیمت جهانی محصولاتی مثل کره و از آن مهم‌تر کاهش هزینه‌های واردات ناشی از حذف واسطه‌های خرید و باز شدن مبادی بانکی که امکان خرید مستقیم از تولید‌کننده را فراهم می‌کند باعث شده حتی با استفاده از ارز آزاد تفاوتی در قیمت‌ها ایجاد نشود.

    دبیر انجمن صنایع غذایی این اقدام را در راستای حمایت از تولید داخلی دانست و گفت: ممنوعیت استفاده از ارز مبادله‌ای برای واردات صنایع غذایی به ویژه لبنیات به عنوان یک امر حمایتی از تولید داخلی ستودنی است، چراکه به واقع محصولات داخلی از کیفیت بالایی برخوردارند.

    مرتضوی با بیان این‌که گاها ناخالصی‌هایی در محصولات وارداتی مشاهده می‌شود، تصریح کرد: در محصولی مانند کره، واردات از کشورهایی مانند استرالیا، نیوزلند و هلند صورت می‌گرفت که بعد از برش و بسته‌بندی به دست مصرف‌کننده می‌رسد و این در حالی است محصولات داخلی تاخیرات مربوط به حمل‌ونقل و ناخالصی‌های احتمالی برخی محصولات وارداتی مانند محموله‌ای که در گذشته از اوکراین وارد کشور شد را ندارند و همین مساله موجب می‌شود از کیفیت بالاتری بسیار برخوردار باشند.

    وی در ادامه با اشاره به این‌که سرانه مصرف لبنیات در کشور پایین است، بیان کرد: مشکلات دامداران و تولید‌کنندگان محصولات لبنی به شکل فصلی به وجود می‌آید که اغلب آنها مشکلات نرخی است و با توجه به این‌که دولت اصرار بر ثابت نگه‌داشتن نرخ محصولات دارد معمولا تفاوتی در این موضوع ایجاد نمی‌شود.

    دبیر انجمن صنایع غذایی دخالت دولت در رابطه فروشنده و خریدار را چندان سازنده ندانست و اظهار کرد: برای بهبود اوضاع صنایع لبنی نیاز است یک رابطه سالم بین تولید‌کنندگان و خریداران خرد و عمده محصولات لبنی به وجود آید که هرچه دخالت دولت در این زمینه کمتر باشد، آنها راحت‌تر با هم کنار می‌آیند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی