عصر بازار

یک مقام سازمان مدیریت اعلام کرد:

رشد اقتصادی کاهش نمی‌یابد

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: پس از برجام و ارائه بسته خروج از رکود از سوی دولت، اقتصاد خود را بازسازی می‌کند و ما شاهد این روند از آغاز سال جاری هستیم.

رشد اقتصادی کاهش نمی‌یابد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از مهر، امیر باقری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع راه های خروج از رکود در سال 95 گفت: بر اساس آمار تعداد معاملات بخش مسکن در فروردین سال 95 نسبت به سال 94 بیست درصد رشد داشته در زمینه صادرات نیز شاهد افزایش رشد در ماه های آخر سال 94 بوده ایم، این آمار نشان می دهد شاخص های اقتصادی از یک روند منفی در حال رشد است. 

    وی گفت: با توجه به اتفاقاتی که در شش ماهه دوم سال 93 افتاد که در آن قیمت نفت و مواد پتروشیمی افت کرد و تقاضا برای فلزات و کانی ها در جهان کاهش یافت و از طرفی شاهد رکود در بخش ساختمان و مسکن بودیم و در کنار همه اینها مضیقه های بانکی نیز وجود داشت و بودجه های عمرانی نیز کاهش یافت رشد منفی در صنعت حاصل شد. 

    باقری با اشاره به میزان نقدینگی در کشور آن را برای یک رشد اقتصادی کافی دانست و افزود: رشد نقدینگی در سال 94 بیست و هشت درصد بوده که این رقم در سال 96 بیست و شش درصد بوده است بر این اساس رشد نقدینگی کم نبوده که مطرح می شود به علت سیاست های انقباضی شاهد کاهش رشد اقتصادی بوده ایم. 

    وی تصریح کرد: مقدار GDP در ایران 300 هزار میلیارد تومان و نقدینگی هزار هزار میلیارد تومان بوده است بر این اساس نقدینگی به میزان کافی وجود داشته و عاملی برای کاهش رشد اقتصادی نیست. 

    مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی  گفت: در حوزه تقاضا رشد صادرات غیرنفتی به عنوان پیشران اقتصاد ایران حتما باید مد نظر قرار بگیرد و در این زمینه تک نرخی کردن ارز اهمیت زیادی داردکه باید در سال 95 به سمت آن برویم.

    وی گفت: در حوزه تقاضا رشد صادرات غیرنفتی به عنوان پیشران اقتصاد ایران حتما باید مد نظر قرار بگیرد و در این زمینه تک نرخی کردن ارز اهمیت زیادی داردکه باید در سال 95 به سمت آن برویم. امسال اجرای طرحهای محرک تفاضا نیز اهمیت زیادی دارد ضمن اینکه هدف گذاری بر روی بافت های فرسود در بخش مسکن معقول به نظر می آید.

    وی درپاسخ به این سوال که بضاعت بودجه امسال درحدی است که بتواند کشوررا از رکود خارج کند گفت: ما لایحه بودجه را با 265 هزارمیلیارد تومان به مجلس فرستادیم و آنچه دریافت کرده ایم 290 و خرده ای هزار میلیارد تومان است که معتقدیم قسمتی از این منابع تحقق نمی یابد از این رو درحال بررسی هستیم که چه منابع دیگری وجود دارد که بودجه را تامین کند.

    باقری افزود: راهکارهای مختلفی از جمله فاینانس برای اجرای طرح های عمران و مشارکت بخش های خصوص دراجرای آن وجود دارد. وی درباره اینکه دولت دنبال رشد با کیفیت است یا رشد به اصطلاح سیاسی  است گفت: دولت در پی راه کارهای بلند مدت است و برداشتم این است که رشد با کیفتیت را دنبال می کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی