عصر بازار

در دیدار طیب نیا با معاون رئیس جمهور اندونزی تاکید شد؛

تلاش برای افزایش مبادلات تهران و جاکارتا تا سقف ۵ میلیارد دلار

عصر اعتبار- در جریان دیدار علی طیب نیا وزیر اقتصاد کشورمان با محمد یوسف کالا معاون رئیس جمهور اندونزی، طرفین بر توسعه همکاری ها و اتصال نظام بانکی دو کشور به یکدیگر تاکید کردند.

تلاش برای افزایش مبادلات تهران و جاکارتا تا سقف ۵ میلیارد دلار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی، وزیر اقتصاد کشورمان طی سخنانی در دیدار با معاون رییس جمهور اندونزی، که در حاشیه چهل و یکمین اجلاسیه بانک توسعه اسلامی انجام شد، با اشاره به اشتراکات فرهنگی، روابط دوستانه طولانی و نیز نگاه اعتدالی هر دو کشور در خصوص مسایل مختلف منطقه و به ویژه مقابله با رادیکال گرایی و تروریسم، از علاقه مندی ایران برای توسعه روابط با اندونزی سخن گفت.

    طیب نیا با بیان اینکه حجم تجارت ایران و اندونزی پیش از تحریم ها، سالانه بالغ بر دو میلیارد دلار میشد و به سبب تحریم ها این رقم به حدود 200 میلیون دلار کاهش یافته است، گفت: در شرایط پس از برجام و با توجه به ظرفیت های اقتصادی دو کشور، حجم مبادلات ما می تواند به دو تا پنج میلیارد دلار افزایش یابد.

    وزیر امور اقتصاد و دارایی کشورمان برقراری روابط بانکی و همچنین آغاز همکاری میان دو کشور در حوزه انرژی را راهکار اصلی توسعه همکاری اقتصادی میان ایران و اندونزی دانست و خاطر نشان کرد: اندونزی پیش از تحریم ها بخشی از نفت خام مورد نیاز خود را از ایران تامین می کرد و امروز ایران آماده است در تامین نیاز اندونزی به نفت خام با این کشور همکاری کند.

    به گفته وی، از طرف دیگر برقراری ارتباط میان نظام بانکی دو کشور و ایجاد روابط کارگزاری میان بانک ها می تواند تعاملات مالی میان بخش های خصوصی را تسهیل کرده که این مهم برای توسعه مناسبات اقتصادی ایران و اندونزی از اهمیت بسیاری برخورداراست.

    وی با اشاره به علاقه مندی بانک های ایرانی برای فعالیت در اندونزی، از بانکداران این کشور دعوت کرد برای آشنایی با ظرفیت های نظام بانکی کشورمان و زمینه های مناسب مشارکت و  سرمایه گذاری به ایران سفر کنند.

    طیب نیا در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرفت های مختلف ایران در زمینه صنایع پتروشیمی، سدسازی، زیرساخت ها، علوم پیشرفته از قبیل فناوری نانو و فناوری بایو اشاره کرد و از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در همه این زمینه ها با اندونزی خبر داد.

    بنا بر این گزارش، محمد یوسف کالا معاون رئیس جمهور اندونزی نیز طی سخنانی در این دیدار، با اشاره به مذاکرات اخیر مقامات اندونزی با رئیس جمهور کشورمان در استانبول ترکیه در خصوص احیا و توسعه همکاری های دو کشور، از زمینه های پدید آمده برای توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور استقبال و ابراز خرسندی کرد.

    'یوسف کالا' گفت: دولت اندونزی همواره در فرصت های متعدد در اجلاس های سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی عنوان کرده است که شکست کشورها در رشد و پیشرفت اقتصادی و فراهم سازی رفاه عمومی دلیل اصلی بروز خشونت گرایی در این کشورها است.

    وی گفت: اگر امروز شاهدیم کشورهای اسلامی مختلف مانند افغانستان، عراق و سوریه با بحران و دخالت خارجی ها روبرو هستند، دلیل اصلی آن شکست این کشورها در پیشرفت اقتصادی است، زیرا مردمی که نتوانند آینده خوبی را برای خود متصور شوند و با فقر مواجه باشند، به یقین به سمت اقدامات تلافی جویانه و خشونت گرایانه پیش خواهند رفت.

    معاون رئیس جمهوری اندونزی همچنین با استقبال از همکاری میان اندونزی و ایران در تبلیغ اسلام اعتدالی، گفت: جاکارتا و تهران می توانند اقدامات بسیاری را در این زمینه انجام دهند.

    وی همچنین با استقبال از توسعه روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران، به دیدار ماه گذشته خود با دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول اشاره کرد و گفت که در این دیدار تحولات و اقدامات انجام گرفته در خصوص توسعه روابط دو کشور بررسی شد.

    یوسف کالا در ادامه با ابراز خرسندی از تحولات صورت گرفته در راستای توسعه روابط میان دو کشور، ابراز امیدواری کرد امروز و در فضای پس از برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران توافق هایی که پیشتر میان دو کشور در زمینه های مختلف بویژه در حوزه صنایع پتروشیمی امضاء شده است، عملی شود.

    وی با حمایت از برقراری روابط بانکی میان دو کشور، گفت: دستورات لازم به نهادهای مربوطه به منظور برقراری روابط بانکی با ایران داده شده است و امیدواریم با برقراری روابط بانکی و همچنین برگزاری نشست آتی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور شاهد شکوفایی هرچه بیشتر روابط میان اندونزی و ایران باشیم.

    این گزارش حاکی است، طرفین در پایان این نشست بر همکاری میان ایران و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به 'آ.سه.آن' و همچنین پیوستن ایران به پیمان مودت و همکاری این اتحادیه تاکید کردند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو