عصر بازار

صورت‌جلسه فدرال رزرو طلا را غافلگیر کرد

سقوط اونس به میانه کانال

عصر اعتبار- فلز زرد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، روند به نسبت آرام تری را تجربه کرده بود، روز چهارشنبه در پی انتشار صورت‌جلسه نشست پیشین فدرال رزرو با سقوط مواجه شد. اونس طلا روز چهارشنبه با ۲۱ دلار کاهش به قیمت ۱۲۵۸ دلار رسید تا روز پنج‌شنبه نیز قیمت نهایی ۱۲۵۵ دلار را تجربه کند. با توجه به روند افت روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، روز جمعه با نوسان‌های محدود پیرامون مرز ۱۲۵۵ دلار آغاز شد تا هفته سوم ماه مه، هفته بدی برای طلا بوده باشد.

سقوط اونس به میانه کانال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، قیمتی که روز گذشته تا ساعت 7 عصر به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1252 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی هفته رقم خورده باشد.

    روز 21 دلاری

    روز چهارشنبه موضوعی در صورت‌جلسه نشست پیشین فدرال رزرو مشاهده شد که کمتر کسی انتظارش را داشت. بر اساس داده‌های این صورت‌جلسه، احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در نشست ماه ژوئن کمیته بازار آزاد فدرال رزرو وجود دارد. اونس طلا که پیش از انتشار این صورتجلسه درگیر نوسان‌های انتظاری بود، پس از آن با تقویت شاخص دلار رو به افت شدید گذاشت. (بر اساس صورت‌جلسه نشست پیشین این کمیته بانک مرکزی آمریکا که مذاکرات اعضا را درباره سیاست پولی نشان می‌دهد، احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در صورت ادامه احیای نسبی اقتصاد آمریکا وجود دارد.) رشد 5/ 0 درصدی اقتصاد آمریکا در فصل اول سال 2016 کمترین رشد فصلی آن در دو سال گذشته بوده اما مقام‌های فدرال رزرو معتقدند که ادامه رشد با همین روند می‌تواند انقباضی‌تر کردن سیاست پولی را ممکن کند. (جالب اینجا است که مقام‌های فدرال رزرو بر این باورند که رشد با همین شتاب به روند موجود ادامه خواهد داد.)

    این داده‌ها دلار را تقویت، اما بازارهای سهام را تضعیف کرد. دیگر بازارهای سهام جهان نیز در این روز با نگرانی‌های چینی افت کردند. اما افت بورس‌ها نتوانست کمکی به طلا بکند. ادامه رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، تقاضای طلا به عنوان سرمایه امن را کاهش خواهد داد و تقویت دلار نیز عامل دیگری برای تضعیف فلز زرد خواهد بود. دیگر خبر روز چهارشنبه اعلام افت 2/ 0 درصدی تورم منطقه یورو در ماه آوریل در مقیاس سال به سال بود.

     

    ادامه افت

    روند افت روز چهارشنبه در بیشتر مقاطع روز پنج‌شنبه نیز پی گرفته شد تا بهای اونس به کف 3 هفته‌ای برسد. روند روز پنج‌شنبه هم تحت تاثیر فروش‌های فنی و هم تحت تاثیر ادامه هضم داده‌های روز چهارشنبه بود. ادامه رشد شاخص دلار هم به ضرر طلا عمل کرد. شاخص دلار در این روز به اوج 4 هفته‌ای خود رسید. بهای نفت خام که با رشد خود در روزهای قبل، به طلا کمک کرده بود، پنج‌شنبه با افت روبه‌رو شد. پنج‌شنبه همزمان با ادامه هضم داده‌های آمریکایی گفته می‌شد که اگر حس بازار در هفته‌های آتی در مورد نشست ماه ژوئن تشدید شود، احتمال افت بیشتر طلا می‌رود. با این همه کمیته بازار آزاد فدرال برای افزایش دوباره نرخ‌های بهره با چالش‌های جهانی نیز روبه‌رو است. بازارهای سهام جهان روز پنج‌شنبه نیز عمدتا افت کردند، اما باز هم نتوانستند به طلا کمکی بکنند. البته روز پنج‌شنبه یک عامل به رشد اونس از کف روزانه کمک کرد و آن خبر ناپدید شدن هواپیمای خطوط مصر بود.

    روند جمعه

    اونس روز جمعه را با نوسان پیرامون مرز 1255 دلار آغاز کرد و با محتاط شدن معامله گران تا چند ساعت به این روند ادامه داد. در مقطعی از بعدازظهر، افزایش خریدها در سطوح پایین قیمتی به رشد قیمت‌ها کمک کرد. صبح جمعه شاخص دلار نیز روند عجیبی داشت، چراکه نوسان‌های محدودی پیرامون مرز 95 واحد انجام می‌داد. با این همه هفته گذشته، سومین هفته رشد پیاپی دلار بود که فشار بر طلا را تشدید کرد. همزمان بهای نفت خام نزدیک مرز 48 دلار ماند. قیمتی که تا ساعت 7 عصر جمعه برای اونس ثبت شد، 1252 دلار بود،  اونس در سه هفته اول ماه مه روند پرنوسانی را داشته که هفته آخر ماه پنجم میلادی را جذاب‌تر می‌کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی