عصر بازار

شروع یک زندگی ساده چقدر تمام می شود؟

عصر اعتبار- امروزه به سبب مشکلات اقتصادی ازدواج از یک سنت حسنه به یک دغدغه پردردسر تبدیل شده است و روز به روز جوانان بیشتر از آن فاصله می گیرند.

شروع یک زندگی ساده چقدر تمام می شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، علاوه بر این طبق آمار اعلام شده افزایش سن ازدواج و بالابودن آمار طلاق باعث شده که در کشور سالانه 440 هزار فرصت فرزندآوری از دست برود.

    براساس این گزارش یک سوی این آمارها جوانان آس و پاسی ایستاده اند که بیکاری در میان آنها بیداد می کند، همان هایی که سالهای عمرشان را پشت میزهای دانشگاهی گذراندند تا علم، نجات دهنده زندگیشان شود که البته نشده است!!!

    کارشناسان اقتصادی معتقدند که جوانان به سبب مسائل اقتصادی، بیکاری و نداشتن مسکن به این مسئولیت تن نمی دهند و دلیل ازدواج نکردن آنها را به جا و صحیح می دانند اما در این میان برخی از مسئولان مقابل این دیدگاه می ایستند و دلیل به تعویق افتادن سن ازدواج را برگزاری مراسم های تجملی و تشریفاتی مطرح می کنند و معتقدند که برخی از جوانان تمایلی به تشکیل زندگی از نقطه صفر را ندارند.

    اما ماجرا تنها به اینجا ختم نمی شود چرا که شروع یک زندگی فقط گرفتن یک جشن در تالارهای پذیرایی و هتل ها نیست و مخارجی دیگری همچون تهیه جهیزیه، محضرخانه و اجاره مسکن و ... را نیز شامل می شود؛ که با یک حساب سرانگشتی یک زوج جوان به دور از هرگونه تشریفات و تجمل گرایی باید حدود 25میلیون تومان برای آغاز یک زندگی ساده هزینه کنند؛ حال تنها چند درصد از جوانان با اوضاع اقتصاد و رکود حاکم بر کشور و حقوق های ناچیز از عهده چنین مخارجی بر می آیند جای سوال دارد.

    اماشروع یک زندگی ساده چقدر هزینه بر می دارد ؛گزارش میدانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان حاکی از آن است که برای شروع یک زندگی مشترک بدون مراسم عروسی و فقط برگزاری مراسم عقد آن هم در محضرخانه باید حداقل 190 تومان طبق تعرفه پرداخت شود البته اگر چنین محضرخانه ای پیدا شود ؛چراکه قیمت ها در این صنف بر اساس مهریه ،موقعیت جغرافیایی و ... تعیین می شود.

    اما عروس و داماد بعد از این مراسم با تاکسی هم که بخواهند سر زندگیشان بروند باید برای رهن یک آپارتمان 40 متری کلنگی در شهرحدود 17 میلیون تومان هزینه کنند.

    البته منزل کلنگی که داخل آن با حداقل های یک زندگی پر شده باشد که طی بررسی های به عمل آمده در بازار قیمت حداقل جهیزیه ایرانی و لوازم ضروری چیزی حدود 8 میلیون تومان می شود که جزییات آن به شرح زیر است:

    براساس این گزارش، اگر از هزینه های میلیونی مراسم عروسی فاکتور بگیریم شروع زندگی یک زوج جوان عاری از هرگونه تجمل گرایی و تشریفات حدود 25 میلیون تومان هزینه در بردارد که از عهده هر زوجی بر نمی آید. این درحالی است وامی که برای هریک از زوجین در نظر گرفته شده سه میلیون تومان است یعنی اگر زوجی خوشبخت باشد و وامشان را بتوانند دریافت کند باید 19 میلیون تومان پس انداز داشته باشد.

    *فرهنگ سازی از مدارس

    سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بحث ازدواج و مباحث و مشکلات اقتصادی آن قدمتی دیرینه دارد، افزود:در جوامع شهری سطح توقعات افراد بالارفته است و باید با همت مردم و مسئولین فرهنگ عمومی را تغییر دهند و به نوعی سطح توقعات مانع از ازدواج نشود.

    وی ادامه داد: آموزشها باید به گونه باشد که پس از فارغ التحصیلی فرد توانمند تربیت شده و توانایی حرفه ای کارکردن را داشته، اما در شرایط فعلی همه منتظر شغل دولتی یا مشاغلی هستند که کم زحمت اما پردرآمد باشد.

    این نماینده مجلس درخصوص افزایش میزان وام ازدواج گفت: بانک ها، انگیزه زیادی برای پرداخت وام ازدواج ندارند، سیستم بانکی هم به تنهایی و بدون حمایت دولتی نمی تواند پاسخگوی این تعداد از متقاضیان وام ازدواج باشد. تصور کنید افرادی که برای دریافت وام های 3میلیون تومانی 2سال در صف بانک ها منتظر می ماندند الان برای گرفتن وام های بیست میلیون تومانی چقدر باید انتظار بکشند؟!

    هاشمی نخل ابراهیمی تاکید کرد: در حال حاضر که ازدواج با زنجیره ای از مشکلات رو به است ، برای حل این معضل اقتصادی- اجتماعی نباید انتزاعی عمل کنیم و خیال کنیم که تنها با پرداخت وام این مشکل حل خواهد شد چراکه راه چاره در ایجاد یک فرهنگ منسجم است که با کمک مردم و مسئولین این امر تحقق پیدا می کند.

    *اقدامی که با عمل همراه نشده است

    عبدالرضا عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شوای اسلامی در خصوص مشکلات پیش روی مبحث ازدواج گفت: بزرگترین عاملی که سن ازدواج را افزایش داده است نبود شغل و امنیت شغلی است.

    وی ادامه داد: جامعه امروزی شرایط جدیدی را تجربه می کند سطح فرهنگ و توقعات متفاوت شده است به عنوان مثال فردی که پزشکی قبول شده است علاقه به ادامه تحصیل تا مدارج عالیه دارد زمانی که درسش تمام شود 40 ساله شده است و این فرد که حالا یک پزشک مجرب شده است به ازدواج با هرفردی تن نخواهد داد.

    عزیزی افزود: زوجی که برای گرفتن اندک وام ازدواج 2سال صبر می کند حتی گاهی سمت این وام ها نمی آیند،چگونه به دولت برای تامین شغلشان اعتماد خواهد کرد؛ باید از تولید حمایت شود چراکه سبب ایجاد اشتغال بیشترو در نهایت رونق اقتصادی خواهد شد.

    وی تصریح کرد: امسال سال اقدام و عمل است اما کماکان همه فقط حرف می زنند و از عمل خبری نیست؛ بزرگترین ترمز تولید این کشور خود مسئولین هستند چراکه یک قانون شفاف برای تولید کننده وجود ندارد و در این میان واسطه ها و دلالان جیبشان را پر می کنند.

    *ازدواج به سبک پیامبر(ص)

    علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تغییر آداب و رسوم و دوری از ازدواج اسلامی اظهار داشت: گرایش به زندگی غربی و سطح توقعات بالا در کنار ایجاد روابط آزاد باعث افزایش سن ازدواج شده است. تجملات و آداب رسوم غلطی که امروزه رایج شده است، باید اصلاح شود که در این مسیر آموزش و پروش، رسانه، حوزه و آموزش عالی بسیار موثر خواهند بود.

    وی تاکید کرد: مشکلات اقتصادی هم یکی از عمده عوامل به تاخیر افتادن ازدواج است اما اصلاح آداب و رسوم و بازگشت به سبک ازدواج اسلامی زمان پیامبر(ص) که در کمال سادگی برگزار می شد در کنار گشایش اقتصادی موجب تسهیل در امر ازدواج خواهد شد.

    مطهری در پایان در خصوص پرداخت وام ازدواج بیست میلیون تومانی نیز گفت: دولت در ابتدا از پرداخت این وام ازدواج ابراز ناتوانی کرد اما زمانی که این طرح تایید شده است و به شکل قانون در آمده است، باید اجرا شود.

    حال با وجود بالا رفتن آمار سن ازدواج لازم است که مسئولان تمهیداتی برای این موضوع بیندیشند چرا که ازدواج و آغاز زندگی مشترک به یک معضل در جامعه تبدیل شده که جوانان را دچار سردر گمی های فراوان کرده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو