عصر بازار

گزارش تعجب برانگیز بانک مرکزی آمریکا منتشر شد؛

تاثیر تغییر سیاست های پولی بر بازارها چیست؟

عصر اعتبار- روز گذشته، در نهایت گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر و مشخص شد اکثر اعضاء کمیته مایل هستند در ماه آینده میلادی نرخ های بهره در این کشور بالا برده شود، البته اگر روند بهبود شرایط در بازار کار ادامه یابد و نرخ تورم به سمت ۲ درصد حرکت کند

تاثیر تغییر سیاست های پولی بر بازارها چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بورس کالای ایران، در گزارش این نشست آمده بود، اگر روند بهتر شدن شرایط اقتصای ادامه پیدا کند و نرخ تورم به سمت نرخ هدف تعیین شده از سوی بانک مرکزی یعنی دو درصد برود، افزایش نرخ های بهره در نشست ماه آینده میلادی بانک مرکزی، اقدامی مناسب خواهد بود. در واقع بانک مرکزی راه را برای محدود کردن دوباره سیاست های پولی هموار می بیند.

    این بار نیز بانک مرکزی بسیار زودتر از آنچه سرمایه گذاران انتظار دارند قصد دارد نرخ های بهره را بالا ببرد. در نظرسنجی اخیر مشخص شد تنها 19 درصد سرمایه گذاران معتقدند بانک مرکزی در نشست ماه آینده خود نرخ های بهره را بالا خواهد برد. این درحالی است که گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری نشان داد اکثر اعضاء با بالا بردن نرخ های بهره موافق هستند.

    آنها معتقدند نرخ تورم به سرعت در حال افزایش است و نیز وضعیت بازار کار در ماه های اخیر پیوسته بهتر شده است. همچنین نگرانی کمتری در باره افق اقتصاد جهان وجود دارد در نتیجه دلیلی وجود ندارد که افزایش نرخ های بهره به تعویق افتد.

    در این گزارش آمده بود: "اگر داده های اقتصادی آتی نشان دهد نرخ رشد اقتصاد در سه ماهه کنونی افزایش یافته است، وضعیت بازار کار بهتر شده و نرخ تورم به 2 درصد نزدیک می شود، بالا بردن نرخ های بهره در ماه آینده میلادی اقدامی ضروری است."

    در سه ماهه اول سال جاری میلادی نرخ رشد اقتصاد آمریکا 0.5 درصد بود اما گزارش هایی که از وضعیت اقتصاد در ماه گذشته منتشر شده نشان می دهد اوضاع در سه ماهه کنونی بهتر شده است. این هفته تعدادی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی در سخنرانی های خود بر لزوم محدود شدن سیاست های حمایتی تاکید کردند.

    در سه ماهه اول امسال، ضعف اقتصاد جهان سبب شد بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را بالا نبرد. این نهاد در ماه دسامبر برای نخستین بار در یک دهه اخیر نرخ های بهره را بالا برد. آن زمان پیش بینی شده بود امسال 4 بار دیگر نرخ ها بالا برده می شود اما اکنون با توجه به ضعف هایی که در اقتصادهای بزرگ مشاهده می شود گفته می شود حداکثر دو بار نرخ های بهره بالا برده خواهد شد.

    با انتشار گزارش یاد شده، ارزش دلار در برابر یورو رشد کرده و قیمت طلا و نفت کاهش یافت. قیمت فلزات پایه نیز بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته است. در بازارهای مالی سرمایه گذاران که انتظار نداشتند لحن گزارش موافق افزایش نرخ های بهره باشد، تلاش کردند با احتیاط رفتار کنند. پیش بینی می شود در روزهای آینده نیز رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف تحت تاثیر احتمال افزایش نرخ های بهره در ماه آینده میلادی باشد.

    در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو