عصر بازار

تاثیر بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی بر بورس

عصر اعتبار- افرادی موفق خواهند بود که به دقت در شرایط فعلی سودآوری شرکتها و دارایی های آنها و برنامه های پیش روی آنها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند و بدون توجه به بازارگرمی ها و شایعات و با یک استراتژی مشخص اقدام به ورود به سهام خوب و در شرایط خوب بکنند.

تاثیر بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی بر بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، با بیانه ای که آمریکا و سه کشور اروپایی در خصوص اطمینان از مبادلات تجاری به ایران داده شد اکنون می توان تصویری روشن تر از وضعیت بازار را ترسیم کرد. قبل از هر چیزی باید بگوییم که نباید دچار اشتباه محاسباتی شویم و فقط به آخرین خبری که شنیده ایم وزن بیش از اندازه بدهیم و سایر مسایل بنیادین بازار را فراموش کنیم. نباید صرفا به فکر کسب سود کوتاه مدت باشیم و همه تجربیات قبلی را نادیده بگیریم. این بیانیه قطعا تاثیر مثبتی بر بازار دارد. چشم انداز را روشن تر از قبل کرده است. فضا را برای تحلیل بیشتر گروه ها هموار کرده است. سرمایه گذاری خارجی را سهل تر کرده است و موقعیت بازار سرمایه را در مقایسه با سایر بازاها بهبود بخشیده است. تکلیف شرکتها و گروه های بورسی اکنون روشن تر از قبل شده است. مذاکرات سرمایه گذرای مشترک اینک جدی تر از قبل دنبال خواهد شد و احتمالا ورود سرمایه خارجی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. اگر کاهش نرخ سود بانکی را هم کنار این عوامل بگذارید باید انتظار سالی پر بار برای بورس را داشته باشیم. اما آیا این به منزله رشد تمامی گروه های بازار است؟ آیا هر سهمی که ما در پورتفوی خود داریم باید از این عامل تاثیر بپذیرد؟ بهتر است نگاهی به وضعیت سایر متغیرهای بنیادین بیندازیم تا درک روشن تری از وضعیت فعلی داشته بشیم و دوباره دچار اشتباه محاسباتی نشویم. بیایید با هم نگاهی دوبار به متغیرهای تعیین کننده بر بازار داشته باشیم اگر چه که بای اذعان کنیم در حال حاضر بازار در کوتاه مدت طبق یک اشتباه احساسی تمام توجه خود را به آخرین خبر و تازه ترین اتفاق میکند و سپس رفتار خود به آن عامل را در یک پروسه میان مدت اصلاح میکند:

    1. وضعیت سودآوری شرکتها در آستانه فصل مجامع

    امسال نباید انتظار استقبال سهامداران از مجامع را داشته باشیم. سال 94 سالی ناامید کننده برای صنایع بود و عمده گزارشهای 12 ماهه ارسال شده همراه با تعدیل منفی بوده است. ضمن اینکه مشکل نقدینگی شرکتها امکان توزیع سود نقدی جذاب را کمرنگ نموده است.

     

    2. افزایش سرمایه ها و رقیق شدن سهام

    افزایش سرمایه های پی در پی شرکتها باعث رقیق شدن سهام و افت قیمت آنها در یک پروسه میان مدت و بلند مدت می شود. اگرچه که در کوتاه مدت اکثر سهامداران به غلط افزایش سرمایه را عاملی مثبت میدانند. پیش بینی میشود موج افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها تا چند ماه دیگر باعث نوسانات قیمتی سهام مربوطه شود.

    3. آخرین سال ریاست جمهوری و سیاست های انبساطی مالی

    این یک عامل مثبت برای بازار تلقی میشود. دولت آخرین سال خود را پیش رو دارد و تمام تلاش خود را برای نشان دادن تاثیرات برجام و همچنین برنامه های خروج از رکود خواهد کرد. احتمالا سیاستهای سخاوتمندانه ای در خصوص صنایع خصوصا صنعت مسکن و ساخت و ساز را شاهد خواهیم بود. حجم نقدینگی با سیاستهای انبساطی افزایش خواهد یافت و دولت تلاش خواهد کرد تا نماگرهای اقتصادی را در بازارهای بورس، مسکن، کار و اشتغال بهبود بخشد. از این منظر میتوان انتظار کاهش نرخ سود سپرده، تحریک صنایع با مشوقهای مالی و غیر مالی، تحریک طرف تقاضا در بازار مسکن و سرمایه گذاری در بخش عمرانی را انتشار داشت.

    4. وضعیت قیمتهای جهانی

    قیمتهای جهانی اگرچه برگشتی سریع نداشته اند اما پیش بینی موسسات بزرگ نشان میدهد ما بحران قیمتی کامودیتیها و نفت را پشت سرگذاشته ایم و احتمالا در یک سیکل بلند مدت اصلاحی رو به بالا قرار داریم. بنابراین میتوانیم انتظار عدم ریزش و بهبود نسبی را در سال 95 داشته باشیم.

    5. وضعیت سایر بازارهای موازی

    فعلا تحرکی در بازارهای ارز و طلا دیده نمی شود و اصلی ترین رقیب بورس یعنی بانک نیز در حال حاضر با احتمال کاهش نرخ سود روبروست. تنها بازار مسکن است که حدود 4 ماه فرصت دارد تا به رونق برسد و رقیب بورس شود که البته این امر کمی بعید به نظر می رسد و در بهترین حالت ممکن است بهبود معاملات مسکن را شاهد باشیم تا ساخت و ساز آن توسط بخش خصوصی را. سناریوی دیگر همان راهی است که دولتِ قبلی رفته است یعنی ساخت خانه ارزان توسط دولت و تحریک مستقیم بخش ساخت و ساز برای کاهش بیکاری که البته با افزایش تورم روبرو خواهد بود.

    بنابراین می بینید که دلیلی بر رشد بی وقفه تمامی گروه ها وجود ندارد. برخی گروه ها تعدیل منفی دادند و برخی هنوز چشم انداز مناسبی ندارند. اما گروه های دیگری نیز هستند که در آستانه انتفاع از شرایط رفع تحریم هستند. مشتری خارجی دارند و قراردادهای سرمایه گذاری مشترکی را پیش رو دارند. تثبیت نرخ ارز و افزایش فرصتهای صادراتی با قیمتهای فعلی نفت و فلزات برای آنها مقدور است. طرح توسعه دارند و پروژه های مناسبی در دست اقدام دارند. ما معتقدیم بازار با این بیانیه و این شرایط جدید فرصتهای سودآوری زیادی را پیش روی فعالان بازار قرار داده است اما تنها تحلیل درست و ورود به موقع میتواند شما را به انتفاع از این شرایط برساند و نباید تصور کنیم هر سهمی با هر شرایطی گزینه رشد است. بار دیگر تاکید میکنیم که همواره نباید به آخرین خبر وزن بیش از اندازه داد. نگاهی به سرنوشت سهامی که به واسطه افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی و یا قراردادهای خارجی رشد کردند داشته باشید تا ببینید که بازار چگونه در یک پروسه میان مدت رفتار غلط کوتاه مدت خود را اصلاح میکند. افرادی موفق خواهند بود که به دقت در شرایط فعلی سودآوری شرکتها و دارایی های آنها و برنامه های پیش روی آنها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند و بدون توجه به بازارگرمی ها و شایعات و با یک استراتژی مشخص اقدام به ورود به سهام خوب و در شرایط خوب بکنند.

    *گروه مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر ( اِماکو)

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو