عصر بازار

معاون تامین مالی شرکت کارگزاری بانک کشاورزی عنوان کرد:

عرضه اوراق بدهی، ابزار مهم تامین منابع مالی دولت

عصر اعتبار- ساختار کلی بودجه دولت از دو بخش منابع مالی و هزینه ها تشکیل شده و در مواقعی که هزینه های جاری بیش از منابع مالی باشد با کسری بودجه مواجه می شویم. کسری بودجه معمولا با برداشت از محل صندوق ذخیره ارزی و تبدیل دلار به ریال و همچنین با افزایش نقدینگی جبران می شود.

عرضه اوراق بدهی، ابزار مهم تامین منابع مالی دولت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، محسن عبدالهی معاون تامین مالی شرکت کارگزاری بانک کشاورزی در سمینار "بررسی و تحلیل اثرات لایحه بودجه 1395 بر بازار سرمایه" ضمن بیان مطلب فوق ارکان منابع مالی دولت را برشمرد و عنوان کرد: منابع مالی دولت از سه بخش درآمد، واگذاری دارایی های سرمایه ای و واگذاری دارایی های مالی تشکیل شده است. اهم منابع درآمدی دولت شامل مالیات، سود سهام دولت و شرکت های دولتی است. همچنین مهمترین منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه ای شامل فروش نفت و زمین و ساختمان است. به شکل کلی منابع حاصل از واگذاری دارایی ها مالی نیز شامل انتشار اوراق مشارکت، برداشت از حساب ذخیره ارزی و خصوصی سازی شرکت ها است.

    معاون تامین مالی شرکت کارگزاری بانک کشاورزی  با بیان اینکه عدم تعادل در درآمد های دولتی و هزینه ها منجر به کسری بودجه می شود ادامه داد: هزینه های دولت از سه بخش اعتبارات هزینه ای یا جاری، تملک دارایی سرمایه ای و تملک دارایی مالی  تشکیل شده است. مهمترین وجوه اعتبارات هزینه ای یا جاری دولت شامل حقوق کارمندان و بیمه های اجتماعی است. همچنین اصلی ترین فاکتور تملک دارایی سرمایه ای بودجه عمرانی است و در نهایت مصارف ناشی از تملک دارایی مالی شامل بازپرداخت اوراق مشارکت یا وام ها است و در مواقعی که هزینه های جاری بیش از منابع مالی باشد با کسری بودجه مواجه می شویم.

    محسن عبدالهی عنوان کرد: بودجه سال جاری معادل 953 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته با رشد اسمی چهارده درصدی همراه بوده است. از طرفی نرخ تورم نیز چهارده درصد بوده و معادل با افزایش بودجه سال 95 است. بر این اساس بودجه سال 95 با انبساط و انقباظ همراه نبوده و در واقع ارزش ذاتی آن نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است.

    وی ضمن اشاره به تامین منابع مالی دولت از طریق واگذاری دارایی ها مالی شامل انتشار اوراق مشارکت، برداشت از حساب ذخیره ارزی و خصوصی سازی شرکت ها و تاکید بر کسری بودجه دولت ابراز داشت: ایجاد تعادل در هزینه ها و درآمد های دولتی امری ضروری به نظر می رسد و یکی از ابزار های اصلی آن عرضه و انتشار اوراق بدهی است.

    معاون تامین مالی شرکت کارگزاری بانک کشاورزی  افزود: بخشی از تامین منابع مالی دولت در سال جاری، از محل فروش و انتشار27500 میلیارد تومان اوراق بدهی پیش بینی شده است. این اوراق از 5000 میلیارد تومان اوراق مشارکت 15000 میلیارد تومان صکوک اجاره دولتی و 7500 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی تشکیل شده و تامین منابع مالی دولت از طریق فروش اوراق بدهی 50 درصد افزایش داشته است.

    محسن عبدالهی در پایان برخی از درآمد ها و هزینه های دولت را بر شمرد وخاطر نشان کرد: در بودجه فعلی حق انتفاع معادن 5% کاهش داشته و بودجه عمرانی 25% رشد داشته است.  درآمد های نفتی حدود 68 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که از این رقم 14.5 درصد سهم شرکت های تابعه نفت و 20 درصد سهم صندوق توسعه ملی است. هزینه های رفاه اجتماعی 34% رشد داشته و کسری آن باید از محل درآمد های نفتی جبران شود. 100 هزار میلیارد تومان مالیات وصول خواهد شد که با رشد 17 درصدی همراه شده است. 1600 میلیارد تومان از محل خصوصی سازی پیش بینی شده است که البته بخش اصلی آن وصول اقساط واگذاری های قبلی است. همچنین یکی از مهمترین ابزار های تامین مالی دولت ها جذب سرمایه گذاری خارجی است و در بودجه فعلی امکان تأمین مالی خارجی با تضمین دولت تا سقف 50 میلیارد دلار (150 هزار میلیارد تومان) پیش بینی شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی