عصر بازار

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان عنوان کرد:

تسویه بدهی‌های دولت فتح‌الفتوح است‌

عصر اعتبار- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان گفت: با توجه به حجم بدهی‌ها و تعهدات دولت و با اشاره به منابع محدود دولت، فتح الفتوحی نیاز است تا این بدهی‌ها را تسویه کرد که با این شرایط و امکانات قابل حل نیست.

تسویه بدهی‌های دولت فتح‌الفتوح است‌
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تحقق 275 ملیارد تومان مازاد درآمد در خوزستان، مسعود صدری  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی این خبرگزاری اظهار کرد: خوزستان اولین استان در زمینه دریافت مازاد درآمدها است و با توجه به 3 هزار و 600 میلیارد تومان درآمد استان در سال 94، 275 میلیارد تومان مازاد درآمد در استان محقق شد که از این میزان 14 میلیارد تومان به استان داده شد.

    بدهی‌ها و تعهدات دولت؛ بیش از 41 هزار میلیارد تومان

    وی افزود: آمار بدهی‌ها و تعهدات دولت در استان 41 هزار و 625 میلیارد تومان است که با توجه به امکانات استان و این حجم بدهی، برای جبران این بدهی‌ها راهی سخت پیش‌رو است.

    صدری با بیان این‌که در سال 94، 110 درصد درآمدهای مصوب استان محقق شده است، تصریح کرد: وقتی در استانی درآمد مازاد محقق می‌شود، 50 درصد آن به استان مربوطه باز می‌گردد و باقی‌مانده آن به سایر استان‌هایی داده می‌شود که کمتر توسعه یافته‌اند یا در تحقق درآمدها موفق نبوده‌اند.

    وی با اشاره به وظایف و عملکرد سازمان اقتصاد و دارایی خوزستان عنوان کرد: این سازمان وظیفه نظارت مالی در استان را بر عهده دارد و به عنوان متولی وصول درآمدهای دولت و تجمیع آن در خزانه عمل می‌کند.

    صدری عنوان کرد: این سازمان به منظور اجرای راهبردها و تحقق اهداف وزارتخانه اقتصاد در استان ایفای نقش می‌کند؛ همچنین رسیدگی به همه حساب و کتاب‌های اموال منقول دولت در استان و نگهداری تمام اسناد و اوراق بهادار نیز در خزانه این سازمان از دیگر وظایف ما است.

    فعالیت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی

    وی در خصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی و ارائه خدمت به این سرمایه‌گذاران عنوان کرد: یک مرکز سرمایه‌گذاری خارجی در هر استان تعریف شده که وظیفه آن ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران خارجی است و برای صدور مجوز جهت فعالیت‌های این سرمایه‌گذاران و حمایت قانونی از آن‌ها به وجود آمده است.

    مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان ادامه داد: صدور مجوز برای این سرمایه‌گذاران به منظور آن است تا از ابتدای سرمایه‌گذاری تا انتهای پروسه آن، از سرمایه‌گذاران به صورت قانونی حمایت شود و آن‌ها با اطمینان به سرمایه‌گذاری خود بپردازند.

    صدری بیان کرد: در این مرکز سرمایه‌گذاری هر دستگاه اقتصادی و مرتبط با امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری، یک نماینده دارد تا مشکلات به وجودآمده در حوزه خود را به منظور تسهیل روند کار سرمایه‌گذاران رفع کند.

    14 هزار میلیارد تومان خرید داخل استان/لزوم استمرار اجرای بخش‌نامه خرید داخل

    وی با اشاره به بخش‌نامه استاندار در زمینه خرید کالا و خدمات درون استانی عنوان کرد: از 22 هزار میلیارد تومان خرید توسط ادارات و سازمان‌ها در استان، 14 هزار میلیارد آن خرید از درون استان بوده که 64 درصد از میزان کل خرید استان را شامل می‌شود.

    صدری اظهار کرد: این سازمان به شدت به دنبال آن است تا این فرآیند همچنان ادامه یابد و پروسه خرید از درون استان توسط دستگاه‌های استانی متوقف نشود زیرا این اقدام تاثیر بسزایی بر اقتصاد استان داشته است.

    وی در خصوص پیشنهادات برای برنامه ششم دولت و سهم استان از بودجه کشور عنوان کرد: پیشنهادات درون استانی همیشه با مصوبات قانونی متفاوت است و هیچ‌گاه پیشنهادات، عیناً محقق نمی‌شوند و همیشه اختلافی میان درآمدهای مصوب‌شده و درآمدهای پیشنهادی استان وجود دارد.

    صدری گفت: همچنین امیدواریم نقدینگی و اعتبار مربوط به درآمدهای نفتی، هر ساله سریعتر به استان اختصاص یابد و در این زمینه خوزستان مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

    واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی از برنامه‌های استان است

    وی با اشاره به تدوین برنامه استانی برای تامین مالی و واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی عنوان کرد: با تدوین این برنامه امیدواریم بتوانیم در بخش تامین مالی این طرح‌ها به خوبی نقش‌آفرینی کنیم و پروژه‌های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا در این زمینه بخشی از بار مشکلات و هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

    صدری تصریح کرد: این سازمان در بحث خدمات مشاوره‌ای نیز به فعالیت می‌پردازد و به دستگاه‌هایی که قصد جذب سرمایه‌گذار و یا عرضه اوراق مشارکت را دارند، خدمات ارائه می‌دهد تا پروسه این فعالیت‌ها در مدت زمان کوتاه‌تر و با روش صحیحی انجام شود.

    وی گفت: دستگاه‌هایی که می‌خواهند برای تامین نقدینگی موردنیاز خود از طریق فاینانس عمل کنند نیز می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای سازمان اقتصاد و دارایی استان بهره ببرند و این خدمات مشاوره‌ای از جمله حرکت‌های این سازمان در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

    صدری با اشاره به این نکته که اقتصاد کشور یک اقتصاد متمرکز است، عنوان کرد: در این خصوص در سطح بالادست کشور برنامه اقتصادی تهیه می‌شود و سپس این برنامه در قالب برنامه بودجه به سمت استان‌ها می‌آید که استان‌ها باید آن را اجرا کنند.

    وی ادامه داد: با توجه به این شرایط سازمان اقتصاد و دارایی وظیفه دارد تا درآمدها را طبق برنامه وصول کند تا به این ترتیب بتوانیم به تامین نقدینگی استان بپردازیم و تعهدات دستگاه‌های اجرایی را پرداخت کنیم.

    صنایع به دنبال تسهیلات تکلیفی با سود پایین هستند

    صدری با اشاره به انتظارات از بانک‌ها عنوان کرد: صنایع درخواست‌کننده تسهیلات بانکی در استان، به دنبال تسهیلات تکلیفی با سود پایین هستند و کمتر درخواستی برای تسهیلات آزاد از سوی تولیدکنندگان و صنایع موجود در استان وجود دارد.

    مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان ادامه داد: صنایع پایین‌دستی نیز در استان بسیار محدود هستند و تقاضای آن‌ها در خصوص تسهیلات، سهم بالایی در اقتصاد ایجاد نمی‌کند.

    تصویب 328 طرح سرمایه گذاری در خوزستان

    وی با اشاره به جذب اعتبارات و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استان عنوان کرد: در مجموع 328 طرح تاکنون به تصویب رسیده که از این میزان 15 مورد منجر به عقد قرارداد شده و 219 طرح نیز در حال اجرا است.

    صدری ادامه داد: مبلغ کل سرمایه‌گذاری 13 هزار و 352 میلیارد تومان معادل 7 هزار و 95 میلیون دلار است که از این میزان 2 هزار و 447 میلیون دلار آن مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی است.

    وی عنوان کرد: منطقه ویژه پتروشیمی 20 طرح به ارزش سرمایه‌گذاری یک هزار و 146 ملیارد تومان در حال اجرا دارد که از این طریق 2 هزار و 428 نفر به صورت مستقیم و 4 هزار و 966 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار شده‌اند.

    صدری گفت: همچنین منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) نیز در حال حاضر 41 طرح در حال اجرا دارد که ارزش آن یک هزار و 28 میلیارد تومان است و منجر به اشتغال یک هزار و 915 نفر به صورت مستقیم و 4 هزار و 420 نفر به صورت غیر مستقیم شده است.

    وی افزود: 30 طرح سرمایه‌گذاری به ارزش 536 میلیارد تومان مربوط به سازمان جهاد کشاورزی استان است که از این تعداد 29 طرح در حال اجرا و یک تفاهم‌نامه در برنامه است و از این طریق نیز 11 هزار و 670 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده‌اند.

    عدم اجرایی شدن طرح‌های سرمایه‌گذاری سازمان آب و برق

    مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان ادامه داد: سازمان آب و برق استان خوزستان به جذب 7 طرح سرمایه‌گذاری اقدام کرده است که تمام این طرح‌ها در مرحله عقد تفاهم‌نامه مانده‌اند و هیجکدام تاکنون اجرایی نشده‌اند.

    صدری ادامه داد: اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز به جذب 41 طرح سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگی و گردشگری پرداخته است که تمام این طرح‌ها در حال اجرا هستند و کل مبلغ سرمایه‌گذاری این بخش نیز 844 میلیارد تومان است؛ این طرح‌ها به اشتغالزایی برای 3 هزار و 782 نفر به صورت مستقیم و 10 هزار و 230 نفر به صوت غیر مستقیم منجر شده است.

    وی ادامه داد: همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان 28 طرح سرمایه‌گذاری در حال اجرا دارد که مبلغ کل این سرمایه‌گذاری‌ها 5 هزار و 638 میلیارد تومان بوده و این طرح‌ها اشتغالزایی برای 14هزار و 150 نفر به صورت مستقیم و 9 هزار و 257 نفر به صورت مستقیم را به دنبال داشته است.

    صدری خاطر نشان کرد: سازمان منطقه آزاد اروند نیز 145 طرح دارد که از این تعداد 73 تفاهم نامه، 12 عقد قرارداد و 60 پروژه در حال اجرا دارد که منجر به اشتغال 9 هزار و 675 نفر به صورت مستقیم و 20 هزار و 249 نفر به صورت غیر مستقیم شده است. همچنین شرکت برق منطقه‌ای خوزستان 16 طرح با اعتبار 141 میلیارد تومان برای جذب سرمایه‌گذار دارد که 13 مورد آن تفاهم‌نامه و 3 مورد آن عقد قرارداد است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی