عصر بازار

صندوق بین‌المللی پول تحلیل کرد

مزایای تسهیل پولی ژاپن برای اقتصادهای همسایه

عصر اعتبار- صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: سیاست‌های پولی فوق تسهیلی ژاپن، اثرات مثبتی نظیر بالارفتن قیمت سهام و تسریع رشد روی اقتصادهای نوظهور آسیا گذاشته است.

مزایای تسهیل پولی ژاپن برای اقتصادهای همسایه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، یافته‌های IMF در حالی منتشر شده که وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی گروه هفت نشست خود را در توکیو آغاز کرده‌اند؛ جایی که آن انتظار می‌رود سیاست‌ پولی ژاپن و مداخلات بازار ارز موضوع اصلی این نشست باشد.

    این مقاله در وهله نخست مدل اثرات سرریز برنامه تسهیل کمی و کیفی ژاپن (QQE) را روی کشورهای جنوب شرق آسیا اثبات می‌کند.
     
    QQE در سال 2013 راه‌اندازی شد و هدف خود را خرید اوراق قرضه دولتی و دیگر دارایی‌ها نظیر صندوق‌های معاملاتی و سرمایه‌گذاری املاک قرار داد. این برنامه کمک کرد که هر دلار از 82 ین در سال 2012 به 119 ین در آگوست 2015 برسد. قیمت سهام و همچنین تورم در این بازه زمانی تقویت شد.

    بررسی‌ها جیوانی گانلی و نور تاوک، تحلیلگران IMF نشان می‌دهد که علی‌رغم تقویت ارزهای جنوب شرق آسیا در برابر ین، آنها برخی از این اثرات را بازتاب دادند.

    این دو محقق نوشتند: «نتایج ما نشان می‌دهد که به کارگیری برنامه QQE در ژاپن، در حالی که شوک مثبتی روی قیمت سهام ژاپنی گذاشته است؛ همچنین موجب بالارفتن قیمت سهام در کشورهای نوظهور آسیایی و تقویت واحدهای پولی آنها شده است.»

    اغلب کشورهای جنوب شرق آسیا افزایش تولید و رشد موقت تورم را تجربه کرده‌اند. جریان‌های سرمایه ورودی به بسیاری از این کشورها افزایش داشته است. در حالی که بسیاری از کشورها از تغییر نرخ بهره به عنوان نماینده‌ای از تسهیلات کمی استفاده می‌کنند، این کانال انتقالی در ژاپن شکسته شده چرا که نرخ بهره برای مدتی زیر محدوده صفر قرار دارد.

    به جای آن، ژاپنی‌ها از رشد بازار سهام و افزایش اساس پولی به عنوان نماینده‌ای برای سیاست‌های تسهیلی کمی و کیفی استفاده کرده‌اند. محققان معتقدند برنامه QQE ژاپن باعث رشد چشمگیر قیمت سهام در بازارهای نوظهور آسیا (با افزایش 2 تا 5 درصدی در چین، اندونزی، سنگاپور، مالزی، تایلند و اندونزی) خواهد شد و در حالی که در نتیجه این سیاست‌های تسهیلی تقریبا تمامی کشورهای مورد بررسی با تقویت واحدهای پولی خود برابر ین مواجه خواهند شد، این برنامه اثر مثبتی روی رشد کشورهای در حال ظهور آسیایی خواهد داشت. این رشد  به طور به خصوص روی اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند بسیار چشمگیر خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو